scheepsbeslag voorbehandelen

  • Topicstarter Topicstarter robww
  • Startdatum Startdatum
R

robww

Guest
Wie weet hoe ik het beste het messing en ijzeren scheeos beslag van de amsterdam kan voorbehandelen.om daarna te kunnen schilderen
 
Hallo,

Met 'ijzeren beslagdelen' bedoel je waarschijnlijk de zachte, witte metalen beslagdelen die sommige fabrikanten bij hun kits voegen?

Eer je die hun eigenlijke kleurtje geeft, kan je ze eerst in een basiskleurtje van witte matte lak steken. Als dit dan gedaan is en na het goed uitdrogen van deze basiskleur kan je ze in het gewenste kleurtje schilderen.

Kleurig beschreven, niet? :D

Groetjes,

Droopy
 
hallo


effe tussen beide komme
messing en aluminium behoren tot de nonfero metalen en benodigen een speciale grondlaag
dat kan je niet met gewone grondlak doen want die komt er na een tijdje vanzelf vanaf
da boeltje oxideerd zelfs onder de lak
dus speciale nonfero grondlak halen
je vind dat zelfs bij de spuitbussen van dat spul dat je zelfs op geroest ijzer kunt zetten ben ff de naam van die verf kwijt

het is dat spul van hamarit geloof ik

sportieve groeten raf
 
Hammerite Non-Ferro.

Ik heb het alleen in een blikje gezien (en gesmeerd) en niet in een spuitbus, maar wellicht heb ik met mijn neus gekeken...

Het spul uit een blikje is ontzettend dikke bagger, en heeft een roestbruine kleur. Op een modelbouw-object zou ik het flink verdunnen, anders smeer je de details weg. Op mijn tuinhek maakt het niet uit...
 
hallo

ja dat is dat spul
maar hammerite heeft verdunner voor dat spul en dan is het wel bruikbaar
je kan anders naar een winkel gaan die alleen verven verkoopt en die hebben dat spul ook maar het bestaat in spuitbussen want ik heb het zelf reeds gebruikt
spuiten bet een badger of dergelijke kun je vergeten
daar heb je een heel groot spuitpistool voor nodig


sportieve groeten raf
 
Hoi Robww,

Je moet echt werken op de manier die Raf en Skiff aangeven. Ik heb bij mijn Amsterdam de beslagdelen geverd zoals Droopy'ke beschrijft. Als je het geverfd hebt ziet het er goed uit, maar als je perongeluk ergens tegenaan stoot springt de verf eraf :cry: .

Bij bijvoorbeeld de lieren krijg je echt een probleem als je eerst alles verft en daarna alles in elkaar lijmt. Je kunt dan de allersterkste lijm pakken, maar toch zal het vroeg of laat een keer loslaten. Het enige wat er geplakt wordt zijn de verflagen! En als je daar tegen stoot.........

Groetjes Danny.
 
Danny schreef:

Je moet echt werken op de manier die Raf en Skiff aangeven. Ik heb bij mijn Amsterdam de beslagdelen geverd zoals Droopy'ke beschrijft. Als je het geverfd hebt ziet het er goed uit, maar als je perongeluk ergens tegenaan stoot springt de verf eraf

Tiens, da's raar. :? Al mijn schepen zijn van Engelse makelij en die hebben allemaal een metalen beslag en ik moet eerlijk bekennen dat ik van loskomende verf nog nooit last heb gehad alhoewel sommige modellen al enige jaartjes meedraaien.

Ik moet er hier wel ook bij vermelden dat ik na het schilderwerk de beslagdelen met een 4-5 lagen blanke satijnlak overspuit (het gehele model krijgt trouwens die behandeling).

Groetjes,

Droop
 
Dank jullie voor de informatie allemaal.
Ik ga denk ik naar de verfwinkel om hamerite nonferro te halen
 
Mannen hebben jullie al eens met zoutzuur een test gedaan.
Al de messing en koper delen dompel ik een tijdje in een mensel van zoutzuur en water, verbluffend welke resultaten je hier bekomt.
Mijn eerste model ( 20 jaar geleden gebouwd ) zit nog steeds goed in de verf zonder af te schilferen.
Zeker wat betreft de leuningen die gesoldeerd worden en met vloeimiddel vol hangen, etsen, spuiten met lak en klaar is kees.
 
Hoi Droopy,

Tja, de Amsterdam is van Spaanse makelij, maar dat zal de oorzaak wel niet zijn (volgens mij zit er weinig verschil tussen Engels messing en Spaans messing :wink: ).

Maar ik denk dat je zelf metteen het antwoord al geeft. Mijn Amsterdam is nog niet voorzien van lak. Waarschijnlijk zal de verf dus beter blijven zitten met een laklaag er overheen, maar de verflaag zit dan natuurlijk nog steeds niet goed vast aan de ondergrond, bijvoorbeeld het messing.

Kortom de manier van Skiff en Raf combineren met die van Droopy'ke en je hebt een perfecte verflaag die tegen een stootje kan :D.

Groetjes Danny.
 
Al jaren maakte ik zelf onderdelen van o.a messing en koper en die spoot ik met gewone verf, welke ik maar kon vinden. Ik zorgde er dan eerst voor dat ik de messing en koperen delen goed ontvette, daarna straalde ik ze met glasparels in een straalkabine, vervolgens spoot ik ze met gewone grondverf ,lakte ze in de goede kleur en daarna werkte ik ze nog eens af met een beschermende laag met blanke (satijnglanze) lak. Op deze manier heb ik o.a. modelstoommachines en lokomotieven gebouwd, die onderhevig zijn met stoom (hitte) en water. Bovendien worden mijn lokomotieven nogal eens zwaar belast door o.a. het botsen tegen de wagons (buffers). De modellen zijn nog steeds nagenoeg volledig in de verf. Dus waarom zou het niet kunnen op mijn manier in de scheepsmodelbouw.

Ton
 
Natuurlijk gaat er niets boven een glasstraalkabine Ton, tevens beschikken we gelukkig op het bedrijf ook over zulk een kabine.
Doch ik neem aan dat niet iedereen over deze toestellen kan beschikken, het zit hem natuurlijk in het gritten van de oppervlaktelaag met gevolg dat de verf veel beter aanhecht.
Toch opletten met zeer kleine onderdelen met veel kleine details ( bv schaal 1:100 of nog kleiner ) dan kun je al eens wat details weg stralen.
Met etsen gebeurt dit minder, natuurlijk ets je beter in de buitenlucht gezien er wat dampen vrij komen, tevens moet je wel over een zuurbril en degelijke rubber handschoenen beschikken.

groeten

Jan
 
Beste Jan,

Je hebt gelijk, maar ik wilde alleen maar aangeven dat deze mogelijkheid ook bestaat. Wat ik wel vergeten ben is, dat je met heel dunne messing- of staalplaat voorzichtig moet zijn met stralen i.v.m. kromtrekken.

Ton.
 
Back
Top