Scheepshoorn en dieselgenerator op één speaker

Roel van Essen

Forum veteraan
Een vraag voor de electronici onder onder ons.
Ik ben van het type: "Rood is plus, zwart is min en een ander kleurtje zal de pulsdraad dan wel zijn", en daar kom je over het algemeen een heel eind mee in deze hobby. :lol:
Maar nu zit ik toch met een vraag.

Ik heb een dieselgenerator in m'n schip gebouwd, en die doet het werelds. Echter sinds gister heb ik ook een scheepshoornprintje aan dezelfde speaker gehangen, en nu lijkt mijn dieselgeluid meer op een héél zacht lopend naaimachientje. Mijn conclusie is dat print van de hoorn op een of andere manier de dieselprint beïnvloedt. :cry:

Is het een optie om tussen de speaker en de dieselgenerator twee diode's te hangen, zodat de stroom wel van de dieselgenerator naar de speaker kan, maar niet omgekeerd? Of krijg ik dan :onweer: :?:

Roel

Helaas Roel, dat zal niet werken. Eén manier is om de ingang van de eindversterker op te zoeken en daar het geluid van de hoorn in te mixen. Een andere manier is om een apparte eindversterker te maken waar je beide signalen op aansluit. Die versterker zal het oppeppen en via de luidspreker ten gehore brengen.
Ik weet niet of die schakelingentje verkocht worden met het elektronische schema erbij. Als dat zo is en je kan die inscannen dan wil ik wel voor je uitzoeken wat het makkelijkste voor jou is om te doen. Je kan het me via een PM of E-mail toesturen.

hallo mannen,

hoe werkt zo`n dieselgenerator?
En is deze zelf te bouwen ???
En kan ik deze gebruiken voor mijn happy hunter in aanbouw?

Wel veel vragen.
Maar lijkt me erg leuk om dit te maken

groetjes

Patrick :D

Heeft misschien iemand een schema voor een digitale versie waarbij je zelf het geluid van de stationaire diesel en de diesel op toeren in kan zetten via een eprom of iets dergelijks.

Weet dat vroeger daar een systeem van was dat door Victronic gemaakt was, kon je zelf je geluid opnemen en dan overzetten naar de module.

Kun je eventueel opnames maken van je echte boot en dat in je model bouwen.

André

Back