Van meerdere modelbouwers heb ik de vraag gehad over laden/lossen en/of parkeren bij de Scheepsmodellen Expo in Amsterdam op 26 september aanstaande. Tot nu toe heb ik de vragen steeds persoonlijk beantwoord, hetzij in het bouwlog van degene die de vraag stelde, hetzij in een PB. Maar een universele tekst lijkt handiger.
Laat ik beginnen met lossen. Zoals hopelijk iedereen die in Amsterdam al tenminste 1 keer heeft geexposeerd kan beamen, is lossen prima mogelijk aan de voorkant van het museum (kleine parkeerstrook waar vorig jaar rond 8.15u niemand stond) en zeker aan de zijkant waar je komt via de ingang van het naburige marineterrein. Rijd door de stenen poort van de marine en sla direct linksaf. Dat is weer terrein van het museum. Rijd door tot aan de loopbrug over het water naar de zij-ingang (of tot je door auto's van collegamodelbouwers niet meer verder kan

. Voor het lossen 's ochtends zullen we weer een losschema maken per kwartier, vermoedelijk vanaf 8.00u tot 9.30u, waarbij we zoveel mogelijk proberen in te delen naar afstand woonplaats tot museum. Ik denk dat
@janzwart het schema weer enkele weken tevoren zal delen.
Na het lossen zijn er tenminste twee mogelijkheden voor parkeren. Op het marineterrein komen weer een aantal parkeerplaatsen. Deze zijn in de eerste plaats voor mensen slecht ter been en busjes die lastiger in de parkeergarage kunnen. Maar ik heb begrepen van
@ronvanleeuwen54 dat er mogelijk meer plaatsen komen, dus houd de berichtgeving in de gaten. De tweede mogelijkheid is parkeren in de IJ oever parkeergarage op zo'n 800m a 1 km van het museum. De kosten zijn 20 euro. Dat heb ik onlangs gecheckt voor een zaterdag in juli (vorig jaar was het nog 15 euro). Van deze 20 euro vergoedt de NVM 10 euro als je een parkeerbewijs overlegt. De NVM is bij de expo aanwezig. Ik heb vorig jaar in IJ oever geparkeerd en zal dat weer doen, tenzij werkelijk iedereen op het marineterrein kan staan

.
Het laden in de namiddag is wat minder gestructureerd dan in de ochtend. In principe kan iedereen bekijken wanneer hij/zij weg wil, al vragen we vriendelijk te blijven tot tenminste 16.00u indien mogelijk. Veel "gaten" in de expo is wat minder voor bezoekers. Laden is in de middag het beste bij de zij-ingang, want daar is behoorlijk wat plek voor auto's en in de middag wil de parkeerstrook aan de voorkant wel eens bezet zijn.
Ik hoop dat deze info duidelijk is. Bij vragen kun je natuurlijk altijd reageren op dit bericht of een PB sturen. Ik zal een update sturen, bijvoorbeeld over de plekken op het marineterrein, zodra ik die heb.