Scheepsmodellen Expo 2026

janzwart

Verslagschrijver
Beste modelbouwers en andere belangstellenden

Op 26 sept 2026 organiseren we weer een Modelbouwersdag/Expo van Scheepsmodellen. En dit wordt dan de vierde keer dat we bijeenkomen in het prachtige historische gebouw van het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.
Om praktische redenen is nu dit topic gestart. Meer informatie gaat u binnenkort hier zien.
Hou dit topic dus in de gaten.
Jan Zwart

HSE 26 september 2026 V2.jpg

Laatst bewerkt:
Beste bouwers, jullie reacties zijn nu al hartverwarmend te noemen. Dat belooft wat! :banana:
Ook de nieuwe poster is al hierboven zichtbaar. Inclusief de QR-codes om je te kunnen aanmelden.
Dat is prima, alleen werken deze codes pas vanaf 1 maart. Het aanmeldformulier staat tot dan offline. Waarom? Omdat we elk jaar iedereen zo goed mogelijk zijn of haar auto willen laten parkeren. In 2025 kregen we 25 gratis parkeerplaatsen op het Marineterrein toegewezen, waardoor we de meeste exposanten hiervoor konden toewijzen. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid dit jaar niet anders zijn. Ik vind het dan wel zo eerlijk om iedereen een gelijke kans te geven hiervoor in te kunnen schrijven. Hoe we deze plaatsen gaan toebedelen, zullen Jan, ondergetekende en de museumdirectie nog verder bespreken. Bovendien is mijn mailing ook nog niet up-to-date om de niet-forumleden gelijktijdig aan te kunnen schrijven. Dus heb ff geduld. :yes:

Beste scheepsmodelbouwers/exposanten

De tijd vliegt! De Scheepsmodelbouwexpo 2025 op 27 september staat voor velen van jullie nog vers in het geheugen, of de mogelijkheid tot aanmelden voor 2026 is alweer opgestart en vanaf vandaag mogelijk.
Wederom heeft het Scheepvaartmuseum te Amsterdam zijn gastvrijheid getoond om deze dag alweer voor de 4e keer op rij te faciliteren op 26 september, met daarbij ook weer de sponsoring door de Nederlandse Vereniging voor Modelbouwers, de NVM.

We beginnen daarmee dit jaar extra vroeg, omdat we, mede op het verzoek van het museum, de spelregels verder hebben versoepeld. Eigenlijk mag nu in principe alles worden geëxposeerd, mits gerelateerd aan de scheepvaart. Daarom is ook het begrip 'Historisch' uit de titel van het affiche verwijderd en mogen in principe alle modellen meedoen. Hoe we dit gaan onderverdelen is nog niet bekend, want daarvoor bestaan er allerlei scenario's. De eerste uitdaging is of het logistiek goed is te organiseren. De aan- en afvoer liep de laatste keer steeds soepeler, alsook de mogelijkheid tot parkeren. Ook zijn we ervan overtuigd dat de veelzijdigheid aan modellen veel zal bijdragen aan het verbeteren en vergroten van dit evenement.

Betekent dit dan het einde van de originele Historische Modelbouwdag zoals die vanuit het modelbouwforum.nl in 2014 is ontstaan? Nee, zeker niet, want we zijn bezig om dat toendertijd kleinschalige evenement een (nieuw) tweede leven in te blazen, maar daarover later meer.

Je kunt je vanaf nu weer inschrijven via het inmiddels bekende Google-inschrijfformulier door op deze link te klikken: https://forms.gle/t3YNd4bcFS8WjSz17

Heb je vragen of opmerkingen, dan horen we dit graag.

Met vriendelijke groeten

Ron van Leeuwen en Jan Zwart
AIorK4zrLrQa649xPvwVXhL6FGkCn2bYyzpX3R6QVQ1K8h8TIJwlW_LgbAW7KJ8iU9xQeKVAnS39TkizEH9t.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk dat we de expo wat uitbreiden en ook leuk dat er een tweede activiteit gaat volgen. Ik ben zeer zeker aanwezig in Amsterdam, maar dat weten Ron en Jan al :). Enkele toevoegingen:
- Ik zou de knutselhoek voor de kinderen in stand houden in de centrale hal van het Scheepvaartmuseum, maar dat wil het museum wellicht ook.
- Excuus voor enige tijd afwezigheid op het forum. Ik ben wat druk met andere zaken, maar heb nog wel wat gebouwd bij de ZMBC clubavonden en wat gevaren bij de HMBC :).

Aan alle leden van de NVM.

Vandaag ontving ik in een email van het bestuur van de NVM het verslag van de Algemene Leden Vergadering.
Hier waren naast het bestuur welgeteld 3 leden aanwezig.
Maar verontrustender was de mededeling dat de functie van secretaris vacant is.
Dus vroeg het bestuur om leden die deze functie kunnen en willen vervullen zicht te melden bij gjvolgers@onsbrabantnet.nl
Hopelijk komt er een gunstige reactie door een van u.
Want dit is ook voor ons van groot belang.
Zoals u weet is de NVM. o.a., de sponsor van onze Modelbouwdag in het Scheepvaartmuseum. Als het bestuur onverhoopt moet beslissen de NVM op te heffen, wegens ontbreken van een werkend bestuur, dan is onze modelbouwdag in het Scheepvaartmuseum op 26 sept as. tevens de laatste. En komt er ook niets anders voor in de plaats.

Dus opnieuw: Kunt u het bestuur helpen als secretaris, meld u aan.
Wij willen nog heel vaak een modelbouwdag houden, waar dan ook.

Zoals u weet is de NVM. o.a., de sponsor van onze Modelbouwdag in het Scheepvaartmuseum. Als het bestuur onverhoopt moet beslissen de NVM op te heffen, wegens ontbreken van een werkend bestuur, dan is onze modelbouwdag in het Scheepvaartmuseum op 26 sept. a.s. Tevens de laatste. En komt er ook niets anders voor in de plaats.

Beste bouwers.
Ik behandel nog steeds de ledenadministratie voor de NVM door gebrek aan een secretaris. We zijn nog steeds een financieel gezonde vereniging met ca. 650 leden, dus dat zal niet zo snel eindigen. Het hebben van een voltallig bestuur is echter wél belangrijk. Ik heb bedankt voor de taak om specifieke redenen, dus wie zich geroepen voelt, kan zich ook bij mij melden voor meer informatie via een persoonlijk bericht.

Maar dat de voortgang van onze expo's in gevaar komt, is absoluut niet aan de orde. We staan tot 2030 geboekt bij het Scheepvaartmuseum dus dat komt wel goed.
Bovendien kan ik inmiddels melden dat ik een zeer goed gesprek heb gehad met Wil van Oorsouw (scheepshoorn) vorige week voor het mede organiseren van een tweede expo met alleen historische schepen in een mooie zaal in Heesch, niet ver van Duizel. Wil is daar ingewijd en hij wil graag assisteren.
De zaal is groter dan Duizel, met zeer goede facilitaire voorzieningen. Dat zal ook onze Belgische vrienden, voor wie Amsterdam te ver is, motiveren om ook te komen. En alles zoals vanouds op Paaszaterdag 2027 oftewel 27 maart. Volgende week hebben Jan, Dave, Eric, Wil en ondergetekende een overleg hierover.

Beste modelbouwers,

Deze week hebben Ron van Leeuwen, Wil van Oorsouw, Dave Bekers, Erik Baggen en ondergetekende Jan Zwart een overleg gehad over de voortgang van het organiseren van de modelbouwers bijeenkomsten.

Zoals u in het verslag van de bijeenkomst in 2025 hebt kunnen lezen hebben Ron en ik beide rond deze bijeenkomst een medisch probleem ondervonden wat ons duidelijk maakte dat leeftijd een rol speelt. Gelukkig hebben toen enkele jongere modelbouwers aangeboden te willen meehelpen bij de organisatie. En daar hebben we nu invulling aan gegeven.
Ron heeft aangegeven onverminderd door te willen gaan en ikzelf heb besloten te minderen en langzamerhand meer over te dragen aan de anderen.

Zoals Ron in het vorige bericht al aangaf zullen we vanaf nu jaarlijks twee bijeenkomsten organiseren, één in het Scheepvaartmuseum op de vierde zaterdag in september en één in Heesch iets opzij van ’s-Hertogenbosch.
Deze laatste zal dan op Paaszaterdag plaatsvinden, dus in het voorjaar. Beide bijeenkomsten liggen dan ongeveer een half jaar uit elkaar. Direct na de ene bijeenkomst zal de inschrijving voor de andere worden geopend.
Voor deze bijeenkomsten willen wij verschillende toelatingseisen toepassen. Die in het Scheepvaartmuseum zal breder van aard worden, net als de modellen in het Scheepvaartmuseum zelf. We laten het “historische” vervallen, dus ook allerlei moderne scheepstypen worden toegestaan. Het moet natuurlijk wel met scheepvaart te maken hebben.
De bijeenkomst in het Zuiden wordt weer zoals we vroeger begonnen zijn dus met uitsluitend historische houten zeilschepen.

Dit jaar zal de bijeenkomst in het Scheepvaartmuseum worden georganiseerd door Ron en ik, bijgestaan door Dave. De volgende jaren zal Dave meer op de voorgrond treden en kan ik me terugtrekken. Volgend jaar op paaszaterdag zal de eerste bijeenkomst in Heesch worden georganiseerd door Wil, Erik en mijzelf. Wil zal hier het contact verzorgen met Cultureel centrum “De Pas” in Heesch, omdat hij ook in Heesch woont en Erik in Uden, dat ligt daarnaast. De volgende keer in Heesch werk ik op de achtergrond mee en kan ik me daarna terug trekken. Ron zal hier ook de tussenpersoon blijven in de contacten met de NVM.

Zo, nu bent u weer een beetje op de hoogte van de aanstaande activiteiten en wie die uitvoert. Als de genoemde datums dichterbij komen zult u van ons meer informatie ontvangen, dus blijf dit topic volgen.

Laatst bewerkt:
Ik ben er dit jaar natuurlijk ook weer bij in A'dam. Ik kijk er naar uit.
Voor de historische bouwers onder ons in ieder geval ook tot ziens in ons mooie Heesch op 27 maart 2027. Safe the date!

Van meerdere modelbouwers heb ik de vraag gehad over laden/lossen en/of parkeren bij de Scheepsmodellen Expo in Amsterdam op 26 september aanstaande. Tot nu toe heb ik de vragen steeds persoonlijk beantwoord, hetzij in het bouwlog van degene die de vraag stelde, hetzij in een PB. Maar een universele tekst lijkt handiger.

Laat ik beginnen met lossen. Zoals hopelijk iedereen die in Amsterdam al tenminste 1 keer heeft geexposeerd kan beamen, is lossen prima mogelijk aan de voorkant van het museum (kleine parkeerstrook waar vorig jaar rond 8.15u niemand stond) en zeker aan de zijkant waar je komt via de ingang van het naburige marineterrein. Rijd door de stenen poort van de marine en sla direct linksaf. Dat is weer terrein van het museum. Rijd door tot aan de loopbrug over het water naar de zij-ingang (of tot je door auto's van collegamodelbouwers niet meer verder kan :-). Voor het lossen 's ochtends zullen we weer een losschema maken per kwartier, vermoedelijk vanaf 8.00u tot 9.30u, waarbij we zoveel mogelijk proberen in te delen naar afstand woonplaats tot museum. Ik denk dat @janzwart het schema weer enkele weken tevoren zal delen.

Na het lossen zijn er tenminste twee mogelijkheden voor parkeren. Op het marineterrein komen weer een aantal parkeerplaatsen. Deze zijn in de eerste plaats voor mensen slecht ter been en busjes die lastiger in de parkeergarage kunnen. Maar ik heb begrepen van @ronvanleeuwen54 dat er mogelijk meer plaatsen komen, dus houd de berichtgeving in de gaten. De tweede mogelijkheid is parkeren in de IJ oever parkeergarage op zo'n 800m a 1 km van het museum. De kosten zijn 20 euro. Dat heb ik onlangs gecheckt voor een zaterdag in juli (vorig jaar was het nog 15 euro). Van deze 20 euro vergoedt de NVM 10 euro als je een parkeerbewijs overlegt. De NVM is bij de expo aanwezig. Ik heb vorig jaar in IJ oever geparkeerd en zal dat weer doen, tenzij werkelijk iedereen op het marineterrein kan staan :).

Het laden in de namiddag is wat minder gestructureerd dan in de ochtend. In principe kan iedereen bekijken wanneer hij/zij weg wil, al vragen we vriendelijk te blijven tot tenminste 16.00u indien mogelijk. Veel "gaten" in de expo is wat minder voor bezoekers. Laden is in de middag het beste bij de zij-ingang, want daar is behoorlijk wat plek voor auto's en in de middag wil de parkeerstrook aan de voorkant wel eens bezet zijn.

Ik hoop dat deze info duidelijk is. Bij vragen kun je natuurlijk altijd reageren op dit bericht of een PB sturen. Ik zal een update sturen, bijvoorbeeld over de plekken op het marineterrein, zodra ik die heb.

Hoi Dave,
Dank voor de uitgebreide informatie.
Ik ga het zeker overwegen, want het Scheepvaartmuseum met alle scheepsmodelbouw gelijkgestemden en al die prachtige modellen is natuurlijk wel het Walhalla voor ons. Het enige dat nog roet in het eten zou kunen gooien zijn mijn onvoorspelbare werkdagen/ en -tijden.
Met vriendelijke groeten,
Frank.

Back