Scheepsromp

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Davy19, 16 okt 2018.

  1. Davy19

    Davy19

    Lid geworden:
    16 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Middelharnis
    Goedendag,

    Mijn naam is Davy en ik ben sinda kort lid van dit forum. Ik heb een account gemaakt omdat ik antwoorden hulp en tips/tricks zoek. Ik wil namelijk een schip maken. De Bismarck. Alleen, hoe bepaal je de vorm van de romp? Ik heb geen idee hoe ik ooit de romp moet namaken. Kan iemand mij uit de brand helpen? Alleen het bepalen van de romp op tekening is al genoeg.

    Met vriendelijke groet

    Davy Bijl

    (Oh, en trouwens, mocht dit de verkeerde topic zijn dan hoor ik dat graag)
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Davy, Welkom op het Forum. Even heel kort door de bocht. De vorm van de romp haal je uit het lijnenplan. Dus een tekening met een lijnenplan is het absolute minimum wat je hiervoor nodig hebt.
    Maar zo'n advies heb je natuurlijk weinig aan. Begrijp dat je weinig of geen ervaring hebt. Dan raad ik je ten sterkste af om gelijk maar met de Bismarck te beginnen. Je zou er beter aan doen om met een eenvoudig model te beginnen en daarmee uit te vinden of je modelbouwen leuk vindt. Een schip als de Bismarck zit je zeker 5 jaar aan te bouwen en daarbij zijn vele hindernissen te nemen. En dan hebben we het nog niet over de nodige investeringen. Dus probeer eerst eens uit te vinden wat je exact wilt. Een statisch model, of eentje dat ook kan varen. Welke bouwmaterialen wil je gebruiken? Hout, kunststof, of een mix daarvan? Dus lees je eerst eens in en kijk of er een aardig startmodel is. Als je van tekening gaat bouwen houdt dan rekening met de materiaaldikte van de romp. Die moet je op de spanten aan de buitenkant in mindering brengen. Zoek eens bouwverslagen van de Bismarck of andere schepen en spit die eens door en probeer te begrijpen wat je leest. Om alvast een start te maken met algemene kennis zie onderstaande link. Ik weet het, klinkt allemaal wat negatief, maar de bouwdoos die ik op mijn 17e verjaardag kreeg was pas 10 jaar later zover dat het schip te water kon. Vaart nu na meer dan 55 jaar nog steeds (scheepje in mijn avatar). Succes met de voorbereidingen en uitvoeren van je plan en bedenk af en toe: De aanhouder wint! Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/forum/faq-schepen-electro-aangedreven.75/
     
  3. Davy19

    Davy19

    Lid geworden:
    16 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Middelharnis
    Beste Klaas,

    Bedankt voor je snelle reactie.

    Ik heb ervaring met plastieken modellen maar hout is natuurlijk wat heel anders. Ik had erbij moeten zeggen dat ik dit model of van hout of van lego wil bouwen. Alleen ja, hoe begin je aan een romp. Ik heb een model van de schaal 1:350 gekocht om de onderdelen te meten en te vergroten naar de gewenste schaal. (Behalve de romp). Ik heb een idee om het schip in vakken te delen. Niet letterlijk :). En dan met een digitale schuifmaat op te meten en zo de romp in vorm te brengen. Maar hoe doen mensen dat met bijvoorbeeld 18e eeuwse schepen. Bestaan daar nog tekeningen van?

    Ik ben benieuwd wat mensen vinden van het schuifmaat idee.

    Gr davy
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Davy, In theorie is het mogelijk om een model met een schuifmaat op te meten en dan de gemeten waarden te vermenigvuldigen en dan opnieuw uit te zetten in een tekening. Ook daarbij moet je rekening houden met de dikte van het bouwmateriaal. Voor de aardigheid zet ik hieronder het lijnenplan dat ik heb gebruikt voor mijn laatste scheepje. Heb je enig idee van een lijnenplan en hoe je dat uitzet op papier. Bedenk wel dat je de meetpunten wel op de goede plek moet nemen en goed moet uitzetten op papier. En elke meetfout komt onverbiddelijk terug in je lijnenplan. Met als resultaat dat je geen mooi strokende romp krijgt. Daar komt nog bij dat een model vaak niet naar de originele werftekeningen zijn gebouwd. Die zijn vaak geheim (gehouden) en dan verzint de modellenmaker maar iets. Wil je met Lego gaan bouwen, kijk dan eens in de bouwverslagen van Forumlid Konajra. Hij bouwt in Lego op hoog niveau. Gr. Klaas.

    Arnafjord  Lijnenplan.jpg

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-fairplay-33-in-lego.166303/

    https://www.schiffsmodell-magazin.de/news/bismarck-bauplan-in-1200-von-harhaus/

    https://www.world-in-scale.de/gallery/ships/bismarck-1940-teil-1-trumpeter/
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2018
  5. Davy19

    Davy19

    Lid geworden:
    16 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Middelharnis
    Hoi klaas,

    Ik heb konajra toevallig een e-mail gestuurd. Echt prachtige modellen. Wat betreft de schuifmaat heb ik een laser. Ik maak dan een mal van 2 plaatjes en dan elke keer met de laser rechttrekken. Beetje moeillijk te realiseren denk ik zonder foto of 3d model maar ik denk dat dat wel voldoet. Met het tekenen van kiel en schotlijnen ga ik nog wat meer info verzamelen.

    Met vriendelijke groet

    Davy
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hall Davy, Ik bewonder je enthousiasme, maar vertil je niet direct aan een moeilijk model als de Bismarck. Lees Erik Borgers zijn verslag er maar eens op na. Hij bouwde het schip van een bouwdoos. Hieronder de link naar het bouwverslag van mijn laatste scheepje. Is aardig gelukt al zeg ik het zelf. Lees het eens op je gemak door en kijk wat er zo allemaal bij komt kijken. Hier gaat het om een simpel model van ongeveer 65 cm lengte. Voorlopig kun je even vooruit met lezen, oriƫnteren en een ei te leggen hoe je het zou kunnen gaan doen. Gr. Klaas.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  7. Davy19

    Davy19

    Lid geworden:
    16 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Middelharnis
    hoi klaas,

    Ik ga eerst nog wat meer info verzamelen qua bouw maatvoering etc. eerst maar eens mijn 1:200 afmaken. mooi spulletje van trumpeter met upgrade set. mooie onderdelen en past ook goed in elkaar

    gr davy
     

Deel Deze Pagina