Scheepsschroeven zelf maken?

Mooi dat deze informatie nu boven komt drijven voor iets dat onder water moet... :stout: :D

Ook deze zijn zelfbouw, niet vanuit mijn hand. Minder dan 30 mm in diameter...
Henk's werkwijze doet de radertjes draaien...
Ter inspiratie der zelfbouw ter vermaak... Van Der Bussche hydrofoil PT-50

DSC_0468.JPG


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hier een reeks props die ik in het Deutsches Museum had gefotografeerd.
En een tool dat werd gebruikt om het model te maken... soms is het niet scherp... door de vitrine...
Had cameraatje destijds wat moeite mee...

Men begon met een wasmodel, daarna omgezet in een gips gietsel.
De basis van het idee is vast een Tiroler kaasje geweest... ze hebben daar
gelijkenis vertonende kaasschaafjes... haha...

Er zit ook een schroef bij die lijkt op variable pitch. Vierblads.
Andere aanpak dan je nu hebt. Maar vanuit vierblads op vierkant staf geschroefd of anders...
Je zou zelfs een vooraf-verstelmogelijkheid kunnen verzinnen. Wel fix.
Maar naar wens te verstellen bij half-demontage... en op een mooi gemiddelde voor trekkracht.

Firma Ramoser maakt verstelbare propellers voor modelvliegtuigen.
Bladhoek wordt tevoren bepaald via een schaling en een hoekmetertje dat je voor
zo een set er bij krijgt (of moet aanschaffen).
Na de juiste instelhoek, gaat de boel toe en vast.

Gr Bas
 

Bijlagen

  • DSCN4519.JPG
    DSCN4519.JPG
    195,7 KB · Weergaven: 298
  • DSCN4520.JPG
    DSCN4520.JPG
    174,1 KB · Weergaven: 280
  • DSCN4526.JPG
    DSCN4526.JPG
    168,4 KB · Weergaven: 291
  • DSCN4521.JPG
    DSCN4521.JPG
    223 KB · Weergaven: 286
  • DSCN4525.JPG
    DSCN4525.JPG
    216 KB · Weergaven: 282
  • DSCN4522.JPG
    DSCN4522.JPG
    165,8 KB · Weergaven: 283
  • DSCN4523.JPG
    DSCN4523.JPG
    201,6 KB · Weergaven: 284
  • DSCN4524.JPG
    DSCN4524.JPG
    200,6 KB · Weergaven: 274
Laatst bewerkt:
Men begon met een wasmodel, daarna omgezet in een gips gietsel.
De basis van het idee is vast een Tiroler kaasje geweest... ze hebben daar
gelijkenis vertonende kaasschaafjes... haha...


Vergelijkbaar met dat wat ik geleerd heb met weke modelmakers gips.
Netjes centreren op een draaitafel en dan de vorm optrekken.
In het fotovoorbeeld is de liniaal voor de helling mooi te zien.
Het "kaasmes" is hier met een vlak blad zou ook bol of hol kunnen zijn
Lekker kliederen.
Leuk werk.

Mooie voorbeelden Bas.


Veel modelbouwplezier
Willum
 
Deutsches Museum in München is zeker een bezoekje waard. Ik wist wat ik daar moest fotograferen... jawohl!
Een selectie modelboten incluis...
Schitterende scheepsmodellen aldus, boten en vliegtuigen vliegtuigen 1:1, modellen van waterwerken etc. Polytechnisch noemen ze dat.
Ook nog een V2, 'mother of m'ass destruction, Wunder Waffel'
Bookstore bij het museum is ook alleraardigst... alleen oppassen voor de portemonnee...
Gaat heen en gaat kijken!
Gr Bas
 
Vandaag mn proxxon verdeeltafeltje binnen gekregen om de schroef naven te maken, maar ook dat leverde problemen op.
De bekken steken zo ver uit dat ik een zijde niet kon bereiken ivm dat de kruistafel niet verder kon.
Ding een goed bekeken, gat onder de klauwen loopt door als doorvoer naar achter.
Hee dacht ik dat kan wel eens uitkomen, bus gedraait die aan de achterzijde in het gat paste als steun teidens het frezen.
En dat lukte prima :)
15829066339237643938403642640999.jpg
20200228_171128.jpg


2x schroef naaf 45°

Grt peter.
 
Vandaag mn proxxon verdeeltafeltje binnen gekregen om de schroef naven te maken, maar ook dat leverde problemen op.

Gefeliciteerd met je aankoop van de verdeeltafel.
De hoeveelheid hulpgereedschappen is beduidend meer, dan dat ik voor de bouw van de scheepsschroef gebruikt heb.
In mijn geval, naast de draaibank, alleen een freesbank met een draaitafel,
Op de foto bij mijn antwoord : https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheepsschroeven-zelf-maken.270193/#post-4021492
is de naaf te zien, en indien je nader inzoomt de haakse doorboringen in de naaf. Door deze doorboringen kon ik de naaf exact onder 90° verstellen en op de draaitafel onder 45° frezen.
Voor een indruk van de draaitafel, zie bijgaande foto, waarop ik een van de meetkamers van de keteldrukregeling bewerk. Voor voorstelling over het frezen van de hoek in de schroefnaaf, bedenk deze als vastgeklemd onder de machineklem.

SAM_2343.JPG


Let op de frees, stijf ingeklemd in de spantang bij mijn bewerking!
Nooit een frees in de boorkop, daar door de lengte en slingering van de boorkop er zijdelings krachten ontstaan, die zorgen voor een onnauwkeurige bewerking.

Peter,
Ondertussen krijg ik steeds meer het idee, dat jij, als jij een vraag op het Forum zet, je eigen route/oplossing al bedacht hebt.

.
 
Stoompomp#
Ik haal hier veel ideeën van dit forum, zo ook die van jou.
En ja ik heb vaak een idee wat ik maken wil, maar weet nou net niet de manier hoe.
En mn eigen route word aan gevuld door de oplossingen hier.
Een antwoord op een vraag wat me niet aanstaat laat ik vallen, andere neem ik op en werk dat op mn eigen manier uit.
Soms te goede soms mislukt het, dan moet het opnieuw.
Fouten leer je van.
Ik heb je soldeer hulp gecopieerd.
15829137730402712328328323942628.jpg


Grt peter
 
Soms moet je cru/direct zijn om elkaar goed te begrijpen!
Bedankt voor je antwoord, op naar de volgende uitdaging.
 
Maar Peter... nu wel natuurlijk goed spieken op het echte schroefblad van het 1:1 schip.
Goed gereedschap is het halve werk!
 
Er valt niets te spieken bij het echte schip, van de schroeven of onderwaterkant zijn geen foto,s te vinden helaas.
Vorm van het schroefblad ben ik nog niet uit. er bestaan zoveel soorten dat kiezen lastig word.
grt Peter.
 
Hoe ga je die welving in die schroef maken Peter?
Ben benieuwd hoe jij dat gaat doen.
En dan ook nog vier keer exacte kopie van elkaar.

Doe je ding,
Doe het met veel plezier,
Willum
 
Ik ben benieuwd hoe Peter zijn bladen gaat maken.
Ik laat mij graag door hem graag verrassen.
Kijken wat hij uit zijn hoge hoed te voorschijn tovert.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vorm van het schroefblad ben ik nog niet uit. er bestaan zoveel soorten dat kiezen lastig word.

Voor met als rompvorm "verdringer" , dus schepen die overeenkomstig de waterlijn/rompsnelheid varen is de vorm van het schroefblad eigenlijk al in het begin van de vorige eeuw, rond 1900, vastgelegd. Zeker voor sleepboten is de hoofdvorm weinig aangepast. Een belangrijke aanpassing was de schroef in een straalbuis. De ontstane (verlies) wervelingen konden niet meer naar de zijkanten ontwijken, gevolg een hogere trekkracht.
Echter daar de schroeven zeer nauwkeurig in de straalbuis moesten passen, werden deze afgetopt(door het niet kunnen ontwijken van de wervelingen werden de dunne uiteinden van de schroefbladen overmatig belast).
In mijn leerboeken is alleen de standaard bladvorm beschreven.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik zekf ook wel benieud naar, een hoge hoed of hoog moed heb ik niet.
Maar komt wel goed, heb me igelezen over de vom van het blad (wikkiepedia)

Dat zijn nog dingen waar ik over moet lezen.
Vooral de vomem van het blad. Dat komt eerst daarna de welving.
Grt petr.
 
Zitten lezen op wikkie, kwam ik dit tegen.
Screenshot_20200229-083422_Brave.jpg

Ik vermoed dat de troost bladen onder een sleper zitte. Wat denken jullie?
Grt peter
 
Back
Top