Vandaag mn proxxon verdeeltafeltje binnen gekregen om de schroef naven te maken, maar ook dat leverde problemen op.
Gefeliciteerd met je aankoop van de verdeeltafel.
De hoeveelheid hulpgereedschappen is beduidend meer, dan dat ik voor de bouw van de scheepsschroef gebruikt heb.
In mijn geval, naast de draaibank, alleen een freesbank met een draaitafel,
Op de foto bij mijn antwoord :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheepsschroeven-zelf-maken.270193/#post-4021492
is de naaf te zien, en indien je nader inzoomt de haakse doorboringen in de naaf. Door deze doorboringen kon ik de naaf exact onder 90° verstellen en op de draaitafel onder 45° frezen.
Voor een indruk van de draaitafel, zie bijgaande foto, waarop ik een van de meetkamers van de keteldrukregeling bewerk. Voor voorstelling over het frezen van de hoek in de schroefnaaf, bedenk deze als vastgeklemd onder de machineklem.
Let op de frees, stijf ingeklemd in de spantang bij mijn bewerking!
Nooit een frees in de boorkop, daar door de lengte en slingering van de boorkop er zijdelings krachten ontstaan, die zorgen voor een onnauwkeurige bewerking.
Peter,
Ondertussen krijg ik steeds meer het idee, dat jij, als jij een vraag op het Forum zet, je eigen route/oplossing al bedacht hebt.
.