Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Maar daar zit dan absoluut GEEN kracht in hoorEr is ook nog een soort van tussenvorm..
Een stoommachine bouwen met rechtstreeks verkrijgbare onderdelen.
Dit wordt beschreven in een boekje van Dietmar Volks.
Het heet "Dampfantrieb leicht gemacht" en maakt gebruik van losse onderdelen van o.a. Wilesco.
Hiervan worden cilinders, oscillerend of met schuif gebruikt.
het is voor sommigen misschien niet hetzelfde als helemaal zelfbouw maar geeft wel het plezier van zelf bouwen..
In ieder geval staan er in dit boekje allerlei varianten waarvan vele niet meer herkent worden door mneer Wilesco.
Groeten jan Willem
De lage druk zuiger was bij mijn weten in de buurt van de 60mmIn de meeste modellen van Wilesco ed. zit inderdaad niet zoveel "power".
Menig zelfgemaakt model presteerd een stuk beter, hangt natuurlijk wel af van wat de machine uiteindelijk moet doen!.
Hier in Leeuwarden woont een man ik geloof dat hij G.Dedert heet, deze heeft een hele imposante 3 cilinder expansie machine gemaakt. De lage druk zuiger was bij mijn weten in de buurt van de 60mm en de slag zat ook dicht bij de 50-60. Verder heeft hij ook een "kleine" verticale 1 cilinder gemaakt, deze was niet veel groter dan menig Wilesco model, maar presteerde het wel om een 60mm 4 blads schroef in de rondte te krijgen in een testbak! (hij heeft bij de hobby beurt in het FEC gestaan misschien heeft iemand hem gezien daar?)
Ik kan de gegevens van die machine wel opvragen als iemand interesse heeft, bij mijn weten doet meneer Dedert niks met computers!
Groeten JP