scheepswerfsplannen eerste "Roode Zee" ( 1898 )

dag allemaal ,

Ik ben op zoek naar de plannen van de eerste hoge zeesleper "Roode Zee" , die rond 1898 gebouwd werd , met een schroef en twee schoorstenen.

Ik heb de nederlandse sleepvaartmuseum nog niet gecontacteerd , kan iemand mij zeggen indien de plannen daar liggen ?

Met dank

Laurent

Probeer je geluk ook eens in de bibliotheek van het Maritiem Museum te Rotterdam. Hier hebben ze ook erg veel tekeningen van slepers, niet alles is te vinden via het computersysteem, maar wel veel.

Het computersysteem is ook via internet benaderbaar, dus je kan erin zoeken zonder er naar toe te gaan. Kan je het niet vinden, geef ze dan een belletje. De openingstijden van de bibliotheek weet ik overigens niet...

laurent, misschien heb je hier wat aan.

Van: Henk VanderBiezen
Aan: bol
Geplaatst: Za December 20, 2003 1:12 pm
Onderwerp: Zeesleper "Rode Zee"
Er is een modelbouwtekening van de Rode Zee beschikbaar bij het Tekeningenarchief van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers.
Tekening nummer 10.14.006, Schaal 1:80, l.o.a. 65cm
Bel het TA voor nadere informatie tel. 073 6240773

Bol ,

bedankt voor de link naar de NVM...

Ik heb ondertussen een antwoord op een emailtje gekregen van de NL sleepvaartmuseum , waarin zij mij melden dat zij enkel over een zijanzicht van het schip beschikken , maar geen spantenplan.

Ik ben dus van voornemens om de plan van de "Roode Zee" bij NVM te bestellen , al is het niet het schip uit 1898...

ik weet ondertussen waar een van de nederlandse slepers met twee schoorstenen doorverkocht werd : naar de Franse "Marine Nationale" , ik heb het adres van de archievendiensten , ik zal hen aanschrijven

Heeft al iemand van jullie een model van dit schip gebouwd , op basis van de NVM plan ?

Graag had ik enkele foto's gezien...

met dank aan allen ,

Laurent

Laurent

In het boek 'de vier zwarte zeeën' van de Haas en Pilkes staan in het eerste deel foto's en een tekening van het grootspant van de Roode Zee.

Misschien dat je daar iets aan hebt.

ciao
Ronald

Dag Ronald ,

Inderdaad zou ik graag de foto's & dit tekening willen zien...

Hoe doen wij het , kan jij het scannen en naar mij opsturen ? of heb je liever een fotocopij & opsturen ?

Laurent

Hoi Laurent,

Ik zal de foto's e.d. inscannen voor je.
Je moet echter wel even geduld hebben,
Maar ik probeer het voor/in het weekend geregeld te hebben.

ciao, Ronald

Back