Scheikundigen gevraagd ivm chemisch kleuren van zamak.

Geachte aanwezigen.
Wie heeft er nog parate kennis van scheikunde ?
Ik ben bezig uit te vinden hoe ik ZAMAK (zink aluminium magnesium koper) kan verkleuren naar ijzer-roest-bruin.

Nu heb ik wat geprobeerd met Kaliumpolysulfide dat men gebruikt onder de naam zwavellever om onder andere brons optisch te verouderen.
Dat werkte van geen kant.
Zelfde gold voor ijzerchloride.

Ik had nog een "beits" staan met ingrediënten: HNO3 en HF.
Dompel ik de zamak daarin, dan is het vrijwel direct zwart, laat ik het wat langer er in gaat het zelfs zwart afgeven (wolken) .
Daarna heb ik de zamak een minuut of 10 in de schoonmaak azijn gehad.
(eerder had ik daarmee een beter resultaat, maar was toen vergeten bij te houden wat ik precies deed en in welke volgorde, dus weet niet of het echt werkt/nodig is)

Het ene stuk is daarna 2 uur in de ijzerchloride ondergedompeld geweest en na afspoelen met schoon water leek het nagenoeg nog zwart.

APlfdkpVhfVJ1NCCcMbVwmPh22tlLkdHKiuYRkeXjHlRaV5jgK0LLG48pd3HX74NdLThvM-4ylny8fj7tLYraJi6eEQXwzJp1BHVL5hKKwUOmudD_MZnsppx6KTV4_03vLiHp99rvthbGV3Dn0VX3p5l9CJD6LQdpe4Io7TZ29N-AH8O-JJwekJcdeFUK6j0QkzQFIxJ2S9yoTn1YHi-KBLON-sJhlMuH9WjMimc5tcrbUsI_vqfbXMMHoU02DLs9_OrUYpdUiraCE8DgaofE5aD8J_4s6lfqCkvoncJnvDZegWq8ZqN9rBtwALumo5lUjNb0MfDV1bkn_QnzRNAvIJdc8dtOuW5l3WfEUCPqMc6cuEGHwN0muh-rtr8V8VO9mWjUoTHfafdzILFAXUahxV7Aga-YNW1a3-_4N909s62Pd7n7Ndxzp9dIr59TawTsbkYRshKjxibEe1F5e1y1RGksxrk0VlDYRo5knSLpt_MbOCnHdzdDFVQjmMPnzG-0eQYMPj79EFsBe8LzZoRcAMIU5D-ONeuxuB7YomIHTZ5Jt3lKY7q9yYXCfFpEa7C2pJ4=w800-h402-no

Het andere stuk heeft daarna een 10 minuten in de Kaliumpolysulfide gelegen en daarna nogmaals een uur in de ijzerchloride.
Dat stuk is nu bijna oranje bruin.
Hetgeen de bedoeling was.

MAAR
Wie vertelt me eens stap voor stap wat er gebeurt bij beide volgordes.

grt Harm

Laatst bewerkt:
Jammer dat er hier niemand ook maar iets weet van scheikunde.
Maar zoals gebruikelijk is het me uiteindelijk weer gelukt.
Nog wat verbeteren hier en daar, maar het juiste spoor is gevonden: klik

Back