Scheldebank

Gezocht:
Tekeningen van mslb Scheldebank, zusterschip van de Steenbank, Hoeksebank, ed.
Bouwjaar 1971, bouwnummer 694.
Grtz. Ron

Wellicht via de werf, als die nog bestaat, of via het maritiem museum in Rotterdam, of de Maritieme bibilitheek van de TU Delft. Deze laatste geef ik de meeste kans.

Destijds heb ik ook via het Sleepvaartmuseum in Maassluis een tekeningenlijst opgevraagd. Wellicht is hier een tekening te vinden die je nodig hebt.

Bedankt voor de reacties, hier heb ik tenminste wat aan!

Via de NVM kon ik het bewuste schip niet vinden, dus zag ik het er een beetje somber in.
De scheepswerf die deze schepen gebouwd heeft in millingen bestond op zich ook niet meer, maar via een andere weg heb ik toch nog een manier gevonden om ze te contacteren, het bedrijf bestaat nog wel onder een iets andere naam.
In ieder geval heb ik een poging gewaagd om daar de tekeningen te bemachtigen....nu afwachten!
Als dit niet lukt probeer ik de andere leads, alvast bedankt!

Grtz Ron.

Probeer eens onder de naam Banjaardsbank Breedbank

Breedbank vaart voor de URS Nederland
Kijken of ze daar wat hebben
Ik weet wel dat er wat gebeurd is met tekeningen en foto's in het archief

Tom

De Breedbank vaart nu nog steeds onder dezelfde naam ergens in Ierland rond.
Het schip wat voor URS vaart is de Schouwenbanken en vaart nu,
als ik me niet vergis onder belgische vlag, in de haven van vlissingen.

Ik vermoed zelf ook dat de Breedbank-1 (bouwnummer 683-1969), de Brielsebank (684-1969), de Scheldebank (694-1971), de Hoeksebank (695-1971), de Banjaardsbank (703-1972), de Schouwenbank-2 (704-1972) en de Steenbank-2 (705-1972) vrijwel identiek zijn.

Ik wilde het alleen zeker weten.....vandaar het opvragen van de tekeningen.

De Indusbank (672-1968) lijkt nog een beetje op de bovenstaande serie, maar de Maasbank-1 (641-1965), de Vikingbank-1 (...-1965), de Doggersbank (628-1964), de Middelbank (606-1963), de Stroombank (605-1963), de Steenbank-1 (560-1960), de Schouwenbank-1 (559-1960), de Aziëbank (553-1961) en de Europabank (552-1960), de zijn duidelijk afwijkend van bovenstaande serie.

Schepen van een latere serie zoals de Varnebank (729-1975), de Kwintebank (730-1975), de Breedbank-2 (731-1976), de Sandiettiébank (735-1977) en de Dortsebank (736-1977) zijn ook duidelijk anders.

Ik heb nu al twee keer de verkeerde werf aangeschreven.......
Drie maal is scheepsrecht zullen we maar zeggen.

Als het nu nog niet lukt proberen we die andere leads, wellicht dat het daar dan wel lukt, het zijn in ieder geval nuttige tips, we zullen het wel zien.

Grtz. Ron.

DE breedbank is bij H.H.Bodewes in Millingen gebouwd

En volgens mij zijn daar de meeste NRS boten gebouwd

Ik weet wel dat wij bij Niehuis v/d Berg in Pernis altijd gingen dokken misschien hebben deze wat

Niehuis is over genomen door Damen en nu heeft het weer een nieuwe naam

Ik weet dat ze bij smit niets meer hebben want toen ik daar was hebben we ook wel eens lopen zoeken in het oude kantoor NRS in de Europoort.

Van de Varnebank {bijnaam puntboten} moeten we tek in omloop zijn
ik heb met een zekere Jan wel eens contaxt gehad toen ik nog op deze voer
Probeer het eens bij hem hij was een Voith modelbouwer.

Tom

Alle schepen uit het voorgaande mailtje zijn gebouwd bij H.H Bodewes, ik heb btw nog steeds niets gehoord van de derde werf die ik aangeschreven heb, er zijn nl. meer werven die Bodewes heten....

Ik zal eens contact opnemen met een maat van me, hij werkt op een werf in pernis, wellicht dezelfde.
Ik heb hem vorige week nog gezien in een Damen t-shirt, ging ff geen belletje rinkelen, teveel bier op denk ik.
Wie weet kan hij me verder helpen, alvast bedankt voor de info.

Grtz. Ron

Hoi Ron,

De Schouwenbank vaart nu inderdaad voor de URS en heeft als thuishaven Terneuzen, maar is gestationeerd in Vlissingen.

Maar pas even op, de Schouwenbank en Scheldebank zijn volgens mij niet hetzelfde. Naar mijn weten is de romp van de Scheldebank 2meter korter dan die van de Schouwenbank, maar dat zou ik even na moeten kijken.

Ik ben zelf met de Schouwenbank bezig en als je goed zoekt op het forum kom je ook de Brielsebank tegen. Van die serie heb ik dus tekeningen, maar van de Scheldebank heb ik ook een tekening :D. Het stelt niet zo gek veel voor, het is namelijk alleen het lijnenplan :(.

Groetjes, Danny.

@ Danny

Ik heb het forum grondig doorgespit betreffende het banken verhaal. Zover ik heb kunnen achterhalen hebben beide schepen nagenoeg dezelfde lengte, scheelt centimeters.
Met het complete spantenplan van de schouwenbank ben ik ook al gered, ik mis nl de tekening met spant 26 t/m 36.
tot dusver heeft nog niemand me kunnen helpen aan die tekening.
Ik meen dat jij dit probleem ook had...?

Grtz Ron.

Hoi Ron,

Inderdaad, mijn fout op de tekening van de Schouwenbank staat de lengte over alles en op de tekening van de Scheldebank de lengte over de loodlijnen. Vandaar dat ik 2m kwijt was :oops:.

En inderdaad ik had tekening 105a (spant 26 t/m 36) ook niet, maar je hebt het goed gelezen... had :D. Via via heb ik deze tekening te pakken kunnen krijgen, maar achteraf had ik hem niet eens nodig :wink: .

Groetjes, Danny.

:lol: guess what....I'm HAPPY! :D

Tekening 105a is binnen :!:
Via diverse kanalen krijg ik regelmatig te horen dat de Scheldebank niet of nauwelijks afwijkt van de Schouwenbank.
Het kan ook bijna niet anders want er zit maar een jaar en een paar bouwnummers verschil in.
Ik neem de tekeningen van de Schouwenbank als leidraad
Nu mijn tekeningen compleet zijn ga ik hier maar mee aan de slag.
Mocht iemand nog suggesties hebben betreffende enige verschillen, dan hoor ik dat graag.
Ik zal me als eerste hoofdzakelijk richten op de romp, dus wijzigingen zijn nu nog mogelijk.

Grtz Ron.

Back