schema bijgloeiautomaat gezocht

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
heeft er iemand een schema voor een bijgloeiautomaat of een link ernaartoe ?

Ik weet of dit voldoed aan wat je wil, maar evt heel simpel.
Zo'n kleine 2V Cyclon-cel via zo'n bi-metaal-schakelaartje op de plug?
Dat bi-metaaltje kun je ergens op tegen je motor of uitlaat klemmen.
Beetje pielen met het zoeken van juiste plaats.

de goedkoopste oplossing is een microswitch die via de gasservo bedient wordt. die kun je ook nog afstellen dat hij onder een bepaalde gasstand begint te gloeien. Dit heeft bij mij jaren lang perfect gewerkt voor mijn OS FT 1.20 Gemini. 2 gloeipluggen bij gloeien uit een 2 volt 5 ampere pil van Cyclon.

dat is de soort oplossing die theo ook al aangaf, en dat is een mogelijkheid ja.
ik krijg net een pb van iemand die zegt dat er zoiets in de elektuur heeft gestaan, hij is et op aan het zoeken :)

Gerard ik zal effe zoeken of ik die schakeling van mij nog heb liggen, dan kun je die hebben.

Wil je de schakeling (als je 'm vind) niet aleen aan Gerard_nl sturen maar ff-en posten? Alvast bedankt

lijkt dom, maar hoe plak ik het schema hier op het forum?

Hans Delemarre

@Hans,
Kun je het bestand niet exporteren naar Jpg en dan als foto uploaden?

Erpee zei:
Wil je de schakeling (als je 'm vind) niet aleen aan Gerard_nl sturen maar ff-en posten? Alvast bedankt

Als je mijn versie bedoelt, dit is een microswitch die op een speciale manier door de servo wordt aangestuurd. Als ik hem vind zal ik er een foto van maken en hier plaatsen.

Theo Coenen zei:
Erpee zei:

Als je mijn versie bedoelt, dit is een microswitch die op een speciale manier door de servo wordt aangestuurd. Als ik hem vind zal ik er een foto van maken en hier plaatsen.

De vraag was inderdaad aan jou gericht. Nogmaals alvast bedankt.

die optglow is ook een mooie schakeling maarten, en simpeler dan het schema wat ik had van hans.

De oorspronkelijke versie van de optoglo gebruikte fets met een fotovoltaische element in een behuizing. Die waren neit of nauwelijks te verkrijgen. Na lang zoeken een paar gevonden. Die schakeling werkte prima. Deze versie zoals die nu op de site van Brent Dane staat is makkelijker na te bouwen lijkt mij. Omdat ik de oude versie van de optoglo alleen kende met de bijbehorende moeilijke onderdelen heb ik die niet genoemd als alternatief.

Hans Delemarre

ik heb eigelijk tussen al die schemas nog niet een echt duidelijke gezien
dus als ik naar een winkel ga voor onderdelen dat ik ze gelijk heb

Back