schema

• Topicstarter Topicstarter robww
  • Startdatum Startdatum
R

robww

Guest
Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste boot(de amsterdam)
Nu is het mijn eerste en heb nog geen ervaring.
wie kan mij wat meer vertellen wat ik nodig heb aan electronica in het schip,en zijn er soms schema's van de electrische installatie.

Hoi Robww,

Ik heb ook de Amsterdam gebouwd (ben eigenlijk nog steeds bezig :) ). Voor mij was dit ook de eerste boot die ik gebouwd heb, en het is een leuke boot om mee te beginnen.

afb4733.jpg

Wat betreft de elektrische installatie, dat kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar deze onderdelen heb ik o.a. gebruikt;

- Graupner Speed 900 BB Torque motor,
- Robbe Rokraft 120 Navy snelheidsregelaar (voor de Speed 900),
- Yuasa 12V/7Ah loodaccu 2x (voor de motor, verlichting e.d.),
- Graupner boegschroef (1785),
- Robbe Rokraft 50 snelheidsregelaar (voor de boegschroef),
- Yuasa 6V/3Ah loodaccu (voor de boegschroef),
- Robbe/Futaba F-14 zender,
- Robbe/Futaba R-118F ontvanger,
- Robbe/Futaba S-148 servo.

Met deze onderdelen kun je de boot laten varen, maar als je de Speed 900 BB Torque motor gebruikt moet je wel de plastic schroef die bij de bouwdoos zit vervangen door een messing schroef. De motor is namelijk zo krachtig dat deze je schroef kapot kan draaien (ik spreek uit ervaring :lol: ). Verder mis je waarschijnlijk een ontvanger accu, dat klopt want ik heb de ontvanger via BEC van de Rokraft 120 doorverbonden zodat de twee 12V accu's de ontvanger voorzien van de juiste spanning.

In bovenstaand lijstje zie je ook een boegschroef staan, een boegschroef moet je zeker inbouwen, want de Amsterdam is vooral als ze achteruit vaart heel moeilijk te manoeuvreren. Een boegschroef zorgt ervoor dat het een stuk beter gaat.

Kijk ook eens naar de topic die Hannibal heeft gemaakt. Dit gaat over de verbouwing van zijn Amsterdam, maar ik denk dat je er behoorlijk wat informatie uit kunt halen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes Danny.

Back