schema

• Topicstarter Topicstarter robww
  • Startdatum Startdatum
R

robww

Guest
ik ben een sleper aan hrt bouwen (de amsterdam).
nu ben ik nog totaal een leek in de modelbouw,vandaar deze vraag.
ik ga binnenkort de electronica voor kopen .
nu is mijn vraag zin er schema's van hoe je de boel aan elkaar moet knopen,en wat kan ik het beste kopen.
ik woon zelf in wieringerwerf maar daar is geen modelbouwvereneging in de buurt, anders had ik dar lid van geworden om wat meer aan de weet te komen. :roll: :help:

Hoi Robww,

Die vraag had je toch al een keer gesteld?

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11749

De handleidingen die bij de onderdelen zitten die ik in dat andere topic heb genoemd vertellen je precies hoe je alles kunt aansluiten, en een aantal van die handleidingen kun je ook op internet downloaden.

Voor mij was de Amsterdam ook de eerste boot en heb ik dus ook voor het eerst het elektrische gedeelte aangesloten en dat lijkt op het eerste gezicht veel moeilijker dan dat het is :D.

Dus.... eerst even de handleidingen doorlezen en dan kom je er waarschijnlijk zelf ook wel uit, als je dan toch ergens niet uitkomt kun je het natuurlijk altijd vragen.

Oh ja, dit helpt je misschien een beetje opweg.

Groetjes Danny.

bedankt het zal allemaal wel goed komen maar het is voor mij allemaal abracadabra.
waar ik het meeste van opkijk dat er met verschillende soorten spanning wordt gewerkt. ik zie hier en daar 6-7,2-12 volt ik ga binnenkort naar muco in alkmaar om het spul te halen en krijg daar waarschjinlijk nog wel wat uitleg.
bedankt voor de snelle reactie :bye:

Hoi Robww,

Er worden inderdaad veel verschillende spanningswaarden gebruikt. Even een overzicht van mijn Amsterdam;

4,8V NiCd accu => accu voor de ontvanger die via de ontvanger ook de servo's van spanning voorziet,
6V Pb accu => om de Graupner boegschroef (1785) aan te sturen omdat de Speed 400 motor maximaal 7,2V mag hebben,
9,6V NiCd accu => accu die de zender voorziet van spanning,
12V Pb accu => voorziet de motor en speciale functies van spanning.

Ik heb de 4,8V accu voor de ontvanger en servo's er van tussen gehaald, dan denk je misschien; maar dan doet hij het toch niet meer. Normaal gesproken niet, maar de Rokraft 120up Navy (en heel veel andere snelheidsregelaars) is voorzien van BEC. Dit betekend dat de snelheidsregelaar, die is aangesloten op de 12V accu, de ontvanger en servo's toch van spanning voorziet. Dan hoef je dus één accu minder op te laden :D .

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk begint te worden,

Groetjes Danny.

ja dank je er begint nu een ledje te branden.

nu begrijp ik dat je met meerdere accu's moet werken.

je ziet maar ik leer elke dag weer.

Back