scherenkruiser

kort bouwverslag:

DSC0120250.jpg

DSC0134050.jpg

DSC_0745.jpg

De balsa opbouw, te zien in onderstaande afbeelding, is een proefje van hoe de kap moet gaan worden. Deze word natuurlijk netjes op schaal uit mahonie gemaakt, net zoals de romp, maar ik peins nog over de waterdichte afdichting.

Omdat het dek verlijmd gaat worden met de romp wil ik wel overal nog een beetje bij kunnen. Mijn idee was de gehele opbouw met kuip en al extra stijf te maken en vervolgens op een rubber velsrand in de romp te klemmen met verborgen imbusjes.

Tenzij iemand een beter idee heeft natuurlijk? Graag hoor ik ze..

19022012333.jpg

Knap werk, zo een kajuit kun je als deksel gebruiken, opstaande rand vast aan je dek en de kajuit als een deksel er over.

Dankje Rene.

Over die opstaande rand snap ik, strookje neopreen er tussen voor de afdichting, maar hoe klem je dit op het dek?

dekspanten gezet
26062012569.jpg

roer afwerking + holling in kiel
26062012576.jpg

Op de foto staat een Hitec HS-725BB winch welke ik van een vriend gekregen heb maar deze is net te groot. Wat zou een goede winch zijn voor dit formaat romp?

Knap werk, de opening in je dek maak je in de lengte richting een paar mm korter dan je kajuit,
voorkant van je kajuit aan de binnen / onderzijde een randje deze haakt over een latje aan de voorzijde van je opening dek.
Kajuit er over en naar achter schuiven zo is deze aan de voorkant gezekert, de achterzijde hou je dan met
B.V. het luik handvat dat als schroef is uitgevoert op zijn plaats :).
Als je de opstaande rand van je dekopening zo hoog maakt als de binnenzijde van je kajuit is dat voldoende om het water buiten te houden.

Heel mooi, zo'n scherenkruiser.
Onze zoon wil er ook eentje maken.
Ik ga dit draadje dus goed volgen.

Nog wat vragen, welke tekeningen heb je gebruikt?
Wat is de lengte van de romp?

Taco.

De romp is van punt tot spiegel exact 1 meter. Met origineel tuigage geeft dit een zeiloppervlak van ongeveer 33000cm2

Neem aan dat een 7,5kg winch hiervoor wel genoeg is?

Is er ergens een site met dingen als katrolletjes, schootlijn en dergelijk of kan ik daarvoor beter naar Quartel?

@knikvleugeltje: Het spantenplan heb ik 6jaar terug in een museum in stockholm gekocht. (kan je voorstellen hoe 'actief' dit project is ;))

Back