Scherp geluid bij optoeren

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Jelleeee, 2 okt 2020.

  1. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Dag iedereen

    Ik heb op een toestel een foxy motor 900kv 14 polen i.c.m een phoenix ice ESC van castle creations. Nu zit ik met het "probleem" dat wanneer ik optoer, de motor heel even kort gilt op een heel hoog frequent geluid en eens die wat meer toeren maakt is dat weg. Het lijkt mij alsof de motor niet snel genoeg kan accelereren waardoor die uit fase geraakt met het PWM signaal van de ESC. Ik heb zitten spelen met het PWM signaal, in de ESC is er een setting voor outrunners (=8kHz denk ik): maakt heel scherp geluid. Daarna eens op 12kHz geprobeerd: geluid is iets minder luid/scherp maar is nog steeds aanwezig. Ik lees op het internet dat dit tewijten kan zijn aan een grote prop, maar ik gebruik de prop die aanbeloven is door de fabrikant. Voor derest staat mijn timing op standaard, dus zou goed moeten zijn lijkt me... Iemand enig idee?
     
  2. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Beste

    Als je na alle instellingen van de regelaar geen verbetering krijgt, dan zou ik eerst een andere regelaar(ESC) proberen.
    Heb dit vaker gehoord en eenmaal gezien bij mij op de club, andere regelaar en toen werkte het wel.

    Hou ons op de hoogte.

    Groet Hans

    Voor de rest staat mijn timing op standaard, dus zou goed moeten zijn lijkt me.

    Hier kun je nog mee testen dus. Of dit heb je al gedaan???
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    De timing staat verkeerd. zet de regelaar op automatisch en het zal weg zijn.
     
  4. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ook bij low advance timing blijft het probleem zich voordoen.. Automatische timing heeft mijn regelaar niet. Misschien zal ik dan toch naar een andere regelaar moeten gaan. Weet iemand of dit probleem schade berokkent aan regelaar/motor?
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welke prop en hoeveel cellen gebruik je op die motor ?
     
  6. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    APC 12x6E op 4s
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij foxy motor 900 KV lees ik 138 W , zijn er nog andere 900 KV motors ? Want 138 W is veel te weinig om die prop op 4S te trekken
    Heb je het juiste type NR van je motor ?
     
  8. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Het motor nummer is C2826-900, deze heeft een max vermogen van 780W, zij bevelen de 12x6 aan op 4s en heeft heel erg veel vermogen over tijdens de vlucht. Dus betwijfel het zeer dat het aan de prop ligt..
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is inderdaad ruim voldoende .
    Bij de timing zie ik 15 - 25 ° als je daar geen controle over hebt in je timing standard ? veranderen via pc of kaartje ?
    Als je tijdens het zweven terug gas geeft krijst die dan ook ?
     
  10. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Mijn esc heeft 3 timing opties: high, standard en low timing. Wellicht kan ik via de pc uitgebreider kiezen maar heb geen kabel hiervoor.. Is dit 100% te wijten aan de timing? Dan kan ik misschien wel eens eentje aanschaffen

    In vlucht is dit geluid er ook wanneer de motor weer wordt aangezet.
     
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Beste

    Je bespaart jezelf een hoop werk als je een andere regelaar probeert, geloof me nu maar.....
    Succes.

    Grts
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Elke castle creations regelaar heeft een auto stand waarin hij alles zelf regelt en uitzoekt. Ook de timing.

    Heb hier meerdere van die regelaars in gebruik van dat merk.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
  14. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Dat weet ik maar is wel zonde om een regelaar van 80 euro gewoon links te laten liggen..

    Is dit dan de "standard advance" optie? Is me niet helemaal duidelijk uit de manual.. Ik heb deze regelaar ook meermaals in andere toestellen gebruikt en heeft altijd perfect gewerkt, behalve in deze combi niet.



    Helaas geeft het hetzelfde resultaat wanneer ik deze op high zet...
     
  15. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden

    Hoi

    Dat snap ik, maar het lijkt me gezien jou probleem toch eerst het beste om een andere ESC te pakken en te kijken of deze motor daar hetzelfde mee doet.
    Vandaar kun je dan weer verder.
    probleem oplossen is elimineren van onderdelen.
    Zoals ik al zei op mijn club had ook iemand deze problemen met zijn setup en hij heeft uiteindelijk een andere regelaar gepakt en probleem opgelost.
    De keuze ligt bij jou, leen eentje anders bij een collega vlieger, geen castle, mijn advies zou zij een Turnigy plush, heb ik goede ervaring mee.

    succes met je acties Hans[/QUOTE]
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik zal maandag effe kijken met de castle link.
     
    Jelleeee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina