Scherpe bochten met de Climaxx(en het wegduiken)

Discussie in 'F5J' gestart door Raimond64, 18 jul 2018.

  1. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Beste leden.

    Deze zomer vlieg ik met de Climaxx van Hoellein (jaja, ze zijn er nog :))
    'Alles' in ingesteld: Aillerons met 10% rudder. gedifferentieerd. flaps met hoogteroer. thermiekstand. butterfly.

    Met het vliegen in grote ruime bochten doet de kist het perfect. Maarrr, als ik scherpe bochten wil draaien, bijvoorbeeld in de thermiek, dan schiet/valt de kist in een spiraal naar beneden. Ik moet dan fors corrigeren om dit op te vangen. Kost me ook veel hoogtewinst. Dus bij scherpe bocht naar rechts, duik tie naar rechts beneden en visa versa.

    Heeft iemand hier ervaring mee of een tip?

    groet, Raimond.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    bij stijle bochten, gaat je rudder meer en meer als down-elevator werken, houdt je kist maar eens in de hand in een 'stijle' bocht helling.

    Beste is om rudder los te koppelen en zelf bij het insturen van de bocht het rudder te gebruiken, als je model eenmaal in de bocht ligt heb je het rudder niet meer nodig!
     
    tunderman vindt dit leuk.
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is je zwaartepunt wel goed?
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het zou kunnen dat je zwaartepunt te ver naar voren ligt. Maar het kan ook zijn dat je geen of te weinig 'up' geeft in de bocht. Bij flauwe bochten hoef je nauwelijks up te trekken, maar bij toenemende dwarshelling neemt de hoeveelheid up die nodig is meer dan lineair toe.
    Bij het echte zweefvliegen wordt deze situatie ook geoefend: de 'spiraalduik'. Flinke dwarshelling aanrollen en geen up geven, de vliegsnelheid kan dan heel vlot oplopen tot waardes waarbij je het vliegtuig er niet meer door alleen trekken uit krijgt. Dwarshelling afrollen en dan de snelheid er beheerst uittrekken is dan de enige optie om fatsoenlijk uit een spiraalduik te komen.
     
  5. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Dank voor de waardevolle reacties. Ik ga ermee aan de slag en zal hier vermelden hoe het gegaan is.....
     
  6. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Almelo
    Je schrijft dat je snap flap geprogrammeerd hebt: bij hoogte input bewegen ook de flaps mee.

    Als de climax echt over de vleugel wegvalt dan lijkt het erop dat deze overtrokken wordt. Goed puzzelen wat de optimale verhouding tussen hoogte en flaps is. Meestal moet je de hoogte input fors reduceren. Of door absolute input of door expo op je hoogte te programmeren.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn ervaring met de Climaxx is ook dat ik bij steile/korte bochten bijna niets met richting hoefde te sturen. Met het zwaartepunt op de (voor mij) goede plek was alleen een tikkie up voldoende om de bocht door te lopen.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    @Justus ,@Raimond64
    Met welke zwaartepunten vliegn jullie? Een vergelijk zou de discussie nog zinvoller maken.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat weet ik niet meer en heb al een tijdje geen Climaxx meer dus kan het ook niet nakijken helaas.
     
  10. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Vanavond op de hei gevlogen, jeetje wat een mooi weer. Ik heb de rudder losgekoppeld van de aillerons en de accu wat naar achteren verplaatst. Dit vliegt veel en veel beter...dank voor jullie input.
    officieel is cg bij de Climaxx 80 mm van de voorlijst. Echter heb ik een dbox gemaakt dus misschien dat cg nu anders ligt. In ieder geval de accu 2 cm verplaatst!
     
    jve vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als je niets hebt veranderd aan de verhouding romplengte/vleugoppervlak/staartoppervlak zal het cg ook niet anders hoeven zijn.

    Maar die 80mm is echt maar een richtlijn. Ik weet wel dat ik hem iets verder naar achteren vloog maar heb het niet gemeten waar ik op uit ben gekomen. Ik denk in de buurt van de 85mm
     

Deel Deze Pagina