Beste leden. Deze zomer vlieg ik met de Climaxx van Hoellein (jaja, ze zijn er nog ) 'Alles' in ingesteld: Aillerons met 10% rudder. gedifferentieerd. flaps met hoogteroer. thermiekstand. butterfly. Met het vliegen in grote ruime bochten doet de kist het perfect. Maarrr, als ik scherpe bochten wil draaien, bijvoorbeeld in de thermiek, dan schiet/valt de kist in een spiraal naar beneden. Ik moet dan fors corrigeren om dit op te vangen. Kost me ook veel hoogtewinst. Dus bij scherpe bocht naar rechts, duik tie naar rechts beneden en visa versa. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip? groet, Raimond.
bij stijle bochten, gaat je rudder meer en meer als down-elevator werken, houdt je kist maar eens in de hand in een 'stijle' bocht helling. Beste is om rudder los te koppelen en zelf bij het insturen van de bocht het rudder te gebruiken, als je model eenmaal in de bocht ligt heb je het rudder niet meer nodig!
Het zou kunnen dat je zwaartepunt te ver naar voren ligt. Maar het kan ook zijn dat je geen of te weinig 'up' geeft in de bocht. Bij flauwe bochten hoef je nauwelijks up te trekken, maar bij toenemende dwarshelling neemt de hoeveelheid up die nodig is meer dan lineair toe. Bij het echte zweefvliegen wordt deze situatie ook geoefend: de 'spiraalduik'. Flinke dwarshelling aanrollen en geen up geven, de vliegsnelheid kan dan heel vlot oplopen tot waardes waarbij je het vliegtuig er niet meer door alleen trekken uit krijgt. Dwarshelling afrollen en dan de snelheid er beheerst uittrekken is dan de enige optie om fatsoenlijk uit een spiraalduik te komen.
Dank voor de waardevolle reacties. Ik ga ermee aan de slag en zal hier vermelden hoe het gegaan is.....
Je schrijft dat je snap flap geprogrammeerd hebt: bij hoogte input bewegen ook de flaps mee. Als de climax echt over de vleugel wegvalt dan lijkt het erop dat deze overtrokken wordt. Goed puzzelen wat de optimale verhouding tussen hoogte en flaps is. Meestal moet je de hoogte input fors reduceren. Of door absolute input of door expo op je hoogte te programmeren.
Mijn ervaring met de Climaxx is ook dat ik bij steile/korte bochten bijna niets met richting hoefde te sturen. Met het zwaartepunt op de (voor mij) goede plek was alleen een tikkie up voldoende om de bocht door te lopen.
@Justus ,@Raimond64 Met welke zwaartepunten vliegn jullie? Een vergelijk zou de discussie nog zinvoller maken.
Vanavond op de hei gevlogen, jeetje wat een mooi weer. Ik heb de rudder losgekoppeld van de aillerons en de accu wat naar achteren verplaatst. Dit vliegt veel en veel beter...dank voor jullie input. officieel is cg bij de Climaxx 80 mm van de voorlijst. Echter heb ik een dbox gemaakt dus misschien dat cg nu anders ligt. In ieder geval de accu 2 cm verplaatst!
Als je niets hebt veranderd aan de verhouding romplengte/vleugoppervlak/staartoppervlak zal het cg ook niet anders hoeven zijn. Maar die 80mm is echt maar een richtlijn. Ik weet wel dat ik hem iets verder naar achteren vloog maar heb het niet gemeten waar ik op uit ben gekomen. Ik denk in de buurt van de 85mm