Scherpe vouwen uit zeilmateriaal.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 11 mrt 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik kom met de zoekfunctie niet verder, dus dan zo maar.

    Van de gulle geefster van mijn SeaWind kreeg ik een poos geleden een fabrieksnieuwe fok toegestopt, die had ze nog gevonden.

    Platgedrukt in de verpakking zitten, er over de hele lengte om de 4-5 cm scherpe vouwen in, parallel aan het onderlijk.

    Uithangen helpt niet echt.

    Kan ik dit decennia oude Kyosho materiaal onder een vochtige theedoek vlak (proberen te) strijken?
    Of is er een betere manier?

    Groeten, Jan
     
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik neem aan dat die van ripstop spinnaker doek is gemaakt ?
    Direct strijken zou ik idd niet doen maar met een vochtige theedoek er tussen en op de Nylon stand zou het moeten kunnen volgens
    https://www.what-would-the-web-say.com/nl/naaien/hoe-te-ripstop-nylon-naaien
    Ik heb het ooit ook eens geprobeerd maar kreeg het toen niet 100% vlak kreukloos, opspannen werkt ook niet echt Image%20(2).jpeg
    Dit is een paar jaar geleden gestreken en strak opgerold maar als je goed kijkt zit er nog een kreukel.
    Ben dus ook benieuwd naar de gouden tip
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt DioM,

    Weet je ook hoe ik het artikel in de oorspronkelijke taal (English, I presume) op het scherm krijg?
    Want deze machinevertaling is niet te pruimen...

    Groeten, Jan.
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Het is een fok uit één stuk, met een ronding in het voorlijk, ik betwijfel of 'ie zo goed zal werken als eentje uit panelen, dus, of het zonde is als het strijken misgaat?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2022
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Zonde als hij schroeiplekken krijgt
    Ik heb hier nog een setje liggen vd Rtw yamaha met in de fok een golf zie foto Image%20(3).jpeg
    Heb ook nog een verkneukt grootzeil er van die niet meer te redden is ik kan daar wel eens mee testen Image%20(4).jpeg
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Dat is nog mild, vergeleken met hoe de Kyosho fok er uit ziet, dat materiaal heeft jaren opgevouwen en geplet opgeslagen gelegen...

    Groeten, Jan.
     
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Maar meteen ff getest met de strijkbout op standje nylon en een handoek gebeurde er niks
    Daarna met bout zo op t doek en dat gaf iets verbetering ,heb het ook nog iets warmer geprobeerd het is iets verbeterd maar echt niet er helemaal uit
    Image%20(5).jpeg
    Tussen de paarse tape had ik echt ff goed verfrommeld het is weer "vlak" maar je blijft het zien!!

    Dus ook van hier wie heeft de gouden tip
     
  9. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    81
    https://www.what-would-the-web-say.com/en/sewing/how-to-sew-ripstop-nylon
    Of als je wat andere talen beheerst: https://www.what-would-the-web-say.com/cz/šití/jak-šít-ripstop-nylon
    Of in het Duits: https://www.what-would-the-web-say.com/de/Nähen/wie-man-Ripstop-Nylon-nähet

    Maar of het te pruimen is daar waag ik mij niet aan.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goed nat maken, opspannen en dan in de wind laten drogen. Of eventueel in de wind laten uitwapperen. Eventueel met ander goed mee laten draaien in de droogtrommel. Een nachtje laten weken en dan aanslaan en lekker gaan zeilen. Of vragen bij een lokale zeilmaker? Of zou de finish, die na het weven op het doek wordt gespoten door het vouwen beschadigd kunnen zijn? Toen ik in 1980 een dacron genua kocht voor mijn 20' Midget zat die ook vol vouwen. Die waren na een seizoen varen verdwenen. Nu is belasting van een echt zeil veel groter dan van een modelzeiltje natuurlijk. Je ziet het een panklare oplossing heb ik ook niet. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2022
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb de fok op mijn 12m Voyager gefrot, dat past nét, met enige aanpassingen op de plaats van het draaipunt van de fokkeboom en het weglaten van de voorstag, waar geen ruimte meer voor is, door het langere onderlijk t.o.v. de oude fok.

    Eergisteren wezen zeilen in 5Bft, dat was op het randje; door de iets grotere fok was vóór de wind varen even opletten, dat de boot niet tot aan de mast er onder schoof, in vlagen moest ik af kruisen om dat te voorkomen.

    Onder de winddruk kun je de scherpe vouwen nog wel zien, vooral bij strijklicht, maar met voldoende spanning op het voorlijk trek je ze daar bijna weg.

    Door het verplaatsen van het draaipunt (richting mast) staat er onbehoorlijk veel spanning op het achterlijk, dat een bolling genereert parallel aan het achterlijk (dat rond gesneden is), bij weinig wind wil het achterlijk niet doorvallen, dus daar moet ik nog even wat aan doen, door het aangrijpingspunt op het dek naar voren te verplaatsen, daar heb ik nog 32 mm ruimte voor.

    Door de harde wind en de golfslag was het overstag gaan soms lastig, omdat de boot zichzelf vast stampte tussen twee golfjes in en de gang eruit was, maar over het algemeen bleef de verwachte lijgierigheid uit, al moest ik wel vaker bijsturen om op koers te blijven, iets wat suggereert dat de balans met de kleinere fok beter was.

    De volgende keer zal ik de fok regelmatig nat maken tijdens het zeilen en eens zien of de vouwen langzaam verdwijnen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina