SCHERRER UHF TX werkt niet met graupner mc-10

Discussie in 'Model elektronica' gestart door piepeklon, 26 sep 2013.

  1. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    iemand die weet wat daar de oorzaak van is?
    met mijn graupner mx-10 werkt hij feilloos.
    Zou het PPM signaal inverted zijn ofzo?
    Valt dit op te lossen?:confused:
     
  2. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    heb het nog eens doorgemeten: lijkt er op dat het ppm signaal te zwak is.
    bij mijn mx-10 blijft het ppm voltage 8v wanneer ik de uhf module aansluit.
    bij de mc-10 zakt het ppmvoltage van 7v naar 3 v wanneer ik de module aansluit
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    dan belast je het signaal te zwaar.

    waar tap je het ppm signaal af? niet overal is het signaal even sterk.
     
  4. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    in de zender zit een stekker op de printplaat waar opstaat
    GND/BN (-)
    VCC/R (+)
    MOD/OR (ppm- signaal)
    Deze lijken gemaakt om van af te tappen.
    Het lijkt me sterk dat ik ergens een sterker signaal kan aftappen...?

    mss kan een transistor schakelingetje helpen maar dan moet ik wel de waardes van de weerstanden en het type transistor kennen. zou zelf niet direct weten hoe te bereken...
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    klinkt als een trainer poort die kunnen vaak maar heel beperkt stroom leveren.
    en jouw systeem trekt nog wel een heel stuk meer als ik zo kijk want je gaat hier met apparatuur werken dat niet goed gekeurd is.
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Scherrer staat bekent als prima kwaliteit en zal dus ook een goede keuring doorstaan.
    Waarschijnlijk bedoel je dat de apparatuur niet zomaar door iedereen en overal voor mag worden gebruikt.

    Probeer anders de Scherrermodule eens te voorzien van een eigen accu en alleen de massa (gnd) en de puls met de zender te verbinden. Hoewel ik mij eigenlijk niet voor kan stelen dat de zender niet instaat is om 1W (ca 0,1 A) kan leveren.
    Je hebt niet toevallig een oscilloscoop om even te kijken wat het ppm-signaal doet als je de module aansluit? En dan gelijk even vergelijken met je andere zender.
     
  7. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    Ja goedgekeurd of niet, ik gebruik deze toch hoor. deze heeft een flinke duit gekost en kan mij moeilijk voorstellen dat ik hier andere mensen stoor ermee in de streek. en deze geeft mij het bereik en vertrouwen dat ik wil in een rc besturing op grote afstand met objecten tussen. is hier nogal tamelijk landelijk dus is niet dat ik deze midden in de stad ga aanswitchen. ja het is een trainerpoort, ik heb al eens geprobeerd met een apparte accu maar geen resultaat dus. ik blijf min of meer zoeken naar een oplossing met een simpel transistor schakelingetje. tegen niemand verkeerd bedoeld, maar dat is mijn gedacht erover. je mag tegenwoordig geen scheet meer laten of je krijgt een boete..
     
  8. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    probleem opgelost, het was de flightcontroller die niet reageerde.
    de MC-10 met scherrer werkt dus wel prima. versta niet dat ik dit eerst over het hoofd gezien heb, maarja uit fouten leer je zeker...:cool:

    mijn fpv materiaal werkt op 2.4 ghz daarmee de uhf oplossing om 4 km en meer te bereiken met mijn multicopter zonder zorgen te hoeven maken met objecten tussen de Tx - RX.
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    agjah we overtreden allemaal de wet he dat is normaal tegenwoordig want die geldt niet voor iedereen. We staan graag boven de wet... Dus waarom zouden we ons aan die regels houden?

    gelukkig hebben steeds meer mensen die instelling dus de problemen ontstaan vanzelf met alle gevolgen voor de FPV en vliegtuig modellen veel succes met het verpesten van een mooie hobby voor velen. want zoals zo vaak zijn er maar een paar rotte appels nodig om het te verpesten voor iedereen.
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    De vraag van TS was er een van technische aard waarbij jij leek te suggereren dat het euvel eventueel te wijten zou kunnen zijn aan de kwaliteit van Scherrer.

    vraagje: al die knutsels die je verkoopt hebben keurig een CE-keurmerk?
    Of geldt die regel niet voor jou?
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zou zeggen verdiep je eens in de modules die ik verkoop en hoe de CE in elkaar zit.
    Echter hebben we het hierover zender apparatuur en daar is al heel wat over besproken op dit forum een simpele CE is ook niet afdoende voor deze apparatuur.

    TS besluit om op 433Mhz te gaan uitzenden met een veel groter vermogen dat is toegestaan op een daarnaast nog eens illegale band. Dit is een radio band onder andere gebruikt door schiphol. Ik kan je vertellen dat als TS in de buurt van schiphol woont en verstoring veroorzaakt op die radio kanalen dat de pret snel over is op het moment dat de agentschap telecom voor zijn deur staat want die komen wel degelijke voor dit soort situaties.
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell

    De regeltjes zijn er niet voor jou. Alleen voor een ander.
    Mijn zegen heb je hoor, alleen dat fingertje....;)

    Verder heb je natuurlijk allang gelezen dat TS ergens in het buitengebied in België woont. En Schiphol ligt daar meer dan 10KM vandaan.
    433MHz is tegenwoordig gewoon een band voor allerlei consumentenelektronica, ik kan mij niet voorstellen dat dit voor Schiphol een kritische frequentie is.
     
  13. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    430mhz tot 440 mhz is een band voor zendamateurs ,niks van schiphol werkt daarop .
    Binnen die band zit een 69 kanalen groot gebied van ongeveer 433,075 tot 434,775 mhz toegestaan voor consumenten elektronica .
    Verder word onze 70 cm band misbruikt door een nieuw systeem om gps nauwkeuriger te maken voor boeren en wegenbouwers .
    AT komt echt niet voor een hoppend systeem in de 433mhz band dat werkt met 0,5 watt.
    Zeker niet als ik op de middengolf nog kan luisteren naar piraten op 1650khz.
    Of men op 100 mhz zit met meer dan 1000 watt elk weekeinde .

    Zelfs zendamateurs zitten daar niet zo mee die gunnen elke hobbyist wel zijn pleziertje .
    Meer last is er van consumenten elektronica dat niet voldoet aan de normen maar niet word teruggeroepen omdat het te veel werk is en te veel geld kost voor de fabrikanten .
    Bijvoorbeeld de homeplug ,lcd tv,s en schakelende voedingen .

    Ps thomas scherrer is een zendamateur ,die zorgt er wel voor dat hij 25 cent meer uitgeeft voor een goede gefilterde zender .

    Maar laten we hier niet zeuren over hoe en wat de topic starter is geholpen ,daar gaat het om .

    Wel wil ik nog vertellen dat het bibt in belgie veel strenger is het AT .
    Als je in belgie woont houd daar wel rekening mee .
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Altijd goed KLOPPENDE info.. ;)
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    In het Nationaal Frequentie Register kan je van elke frequentie (band) vinden waar hij voor gebruikt wordt, of er een vergunning nodig is en nog veel meer.
    Vul de laagste frequentie in, dan de hoogste en druk op zoeken. Je krijgt dan een lijst en door op de diverse items te klikken kan je meer informatie krijgen.

    [​IMG]

    Gebruik deze site toch eens vaker dan zijn al die discussies en wilde verhalen helemaal niet nodig. Wat je nodig hebt kan je daar zwart op wit vinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina