Scheve Koppeling, hoe kan dit?

hallo,
Ik ben bezig met het maken van een eigenbouw jacht van balsa hout,

Nou heb ik de schroefassen er ondertussen ingelijmd en de motoren erin gezet met een kruiskoppeling. Ik heb alleen 1 probleem; De koppelingen die erin zitten van Raboesch zijn niet recht. Als ik het hele systeem laat draaien, lijken de koppelingen scheef te zijn. ze draaien niet mooi recht, alsof het stukje vanaf de motor iets meer naar links zit dan het stukje vanaf de schroefas. Ik hoop dat dit voldoende info is.

Grt, Jer.

hallo

mijn gedacht ook frederik
met het maden schroefje zijn ze wel vast gedraait maar zitten ze uit het center
welke diameter van schroef as zit er in en welke motor ????
normaal zijn bij de koppelingen buisjes bij om de verschillen in diameter te kunnen opvangen

groetjes raf

Hallo,

Ik kan wel een foto maken, maar het is echt minimaal en niet te zien, alleen te horen en voelen. De diameter van de motoras is 3,1 en de schroefas 4 mm. Ze passen perfect in de gaten, alleen lijken de gaten scheef. Et is ook niet alleen op 1 koppeling zo, maar op allebij.

De motorasjes hebben beide een plat kantje op de as voor et schroefje, zodat deze niet doordraaid, nu heb ik alleen wel het gevoel dat het daardoor komt dat ie scheefzit zegmaar.

Ik zal vanavond sowieso eventjes een foto maken.

PS: Motor is; Mabuchi 540-rs Sport Tuned.

Groetjes, Jer.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik kan wel een foto maken, maar het is echt minimaal en niet te zien, alleen te horen en voelen. De diameter van de motoras is 3,1 en de schroefas 4 mm. Ze passen perfect in de gaten, alleen lijken de gaten scheef. Et is ook niet alleen op 1 koppeling zo, maar op allebij.

De motorasjes hebben beide een plat kantje op de as voor et schroefje, zodat deze niet doordraaid, nu heb ik alleen wel het gevoel dat het daardoor komt dat ie scheefzit zegmaar.

Ik zal vanavond sowieso eventjes een foto maken.

PS: Motor is; Mabuchi 540-rs Sport Tuned.

Groetjes, Jer.

Dan moet je eens proberen het platte kantje niet gebruiken
Maar ik betwijfel of dat je daar wat aan heb maar goed baat het niet schade doed het dan ook niet
Mocht je een draaibankje hebben dan dan een stukje as in de klauw en koppeling er op en dan kijken meten

hallo jer
welke koppeling heb je ???
en heb je daar een nummmer van
Bv graupner Wellenkupplung 3,2 + 4,0 mm
Best.-Nr. 354

heb je een andere nummer dan zit je fout
want er is geen enkele andere graupner koppeling die aan je kriteria voldoet
hier onder de lijst van de verkrijgbare koppelingen

346 Wellenkupplung 5,0 + 6,0 mm

354 Wellenkupplung 3,2 + 4,0 mm

354.4 Wellenkupplung 4,0 + 4,0 mm

354.5 Wellenkupplung M 5 + 4,0 mm

355 Wellenkupplung 2,0 + 3,0 mm

355.2 Wellenkupplung 2,3 + 3,0 mm

355.3 Wellenkupplung 2,0 + 2,3 mm

355.4 Kupplung 3,2/2 mm

355.5 Kupplung 3,2/3 mm

359 Wellenkupplung 4,0 + 5,0 mm

als je een plat kantje hebt gevijlt dan moet er nog steeds een stukje ronde as blijven staan
waar je koppeling over heen schuift
motorkoppeling.jpg

dit is de enige goeie manier voor dat platte kantje te maken
en zo zit de koppeling aan beide kanten nog steeds vol over de as
en heeft het schroefje geen invloed op de stand van de koppeling

groetjes raf

Hoi,

Ik heb de koppelingen nog eens nader bekeken, en kwam tot de ontdekking dat het nokje die middenin zit met de 4 pootjes niet goed op zn plaats zat op beide koppelingen. Het nokje zat niet gecentreerd en dat resulteerde in ontzettende trillingen.

Ondertussen worden er nieuwe koppelingen gehaald...
Maar nou is mijn vraag: Is het verstandig om op redelijk hoge toeren een flexibele rubberen koppeling te gebruiken? of gaat deze zwieberen op hoge toeren? Heb al stuk siliconenslang geprobeerd en dat werkte prima, alleen niet voldoende grip op de as.

Alvast bedankt,
Jer.

PS; Raf, het is geen Graupner koppeling, maar van Raboesch. Staat wel op Google.

hallo jer

ik kan alleen maar gissen en de meest gebruikt koppelingen zijn van graupner dus 50% kans dat het juist is hahaha
een rubberen koppeling is goed voor kleine motoren met een max tot 400 speed
ga je sterkere motoren gebruiken raad ik het af en stel dus de kruiskoppelingen voor

normaal klikt het sterretje vanzelf op zijn plaats maar er kan natuurlijk steeds een braampje ergens zitten
waarom ga je der nieuwe bestellen ???? zijn deze dan niet meer bruikbaar
ik weet niet hoe je platte kant op de assen hebt gemaakt maar als je der nog in de loop van de ijd zou maken kijk dan eventjes naar de door mij gemaakt tekening en probeer het zo te doen
max stevigte en geleiding voor de koppeling
aan de askant kan je het ook zo doen en het is niet alleen voor doordraaien het is ook omdat als je de maden schroef vast zet er eigenlijk een beetje metaal omhoog komt en dan kan het zijn dat je de as niet meer door de lagers krijgt om ze proper te maken
groetjes raf

hallo jer

ik kan alleen maar gissen en de meest gebruikt koppelingen zijn van graupner dus 50% kans dat het juist is hahaha
een rubberen koppeling is goed voor kleine motoren met een max tot 400 speed
ga je sterkere motoren gebruiken raad ik het af en stel dus de kruiskoppelingen voor

normaal klikt het sterretje vanzelf op zijn plaats maar er kan natuurlijk steeds een braampje ergens zitten
waarom ga je der nieuwe bestellen ???? zijn deze dan niet meer bruikbaar
ik weet niet hoe je platte kant op de assen hebt gemaakt maar als je der nog in de loop van de ijd zou maken kijk dan eventjes naar de door mij gemaakt tekening en probeer het zo te doen
max stevigte en geleiding voor de koppeling
aan de askant kan je het ook zo doen en het is niet alleen voor doordraaien het is ook omdat als je de maden schroef vast zet er eigenlijk een beetje metaal omhoog komt en dan kan het zijn dat je de as niet meer door de lagers krijgt om ze proper te maken
groetjes raf

Ze zijn wel bruikbaar, maar heb eventjes geprobeerd om de braampjes weg te veilen, maar dit gaf geen resultaat.

De asjes van de motoren zijn overigens in de fabriek al voor een klein gedeelte van een plat kantje voorzien. Wat je zegt over de schroefassen is wel een goed idee, deze hebben inmiddel al een paar braampjes opgelopen door de maden.

Ik heb nog geen nieuwe besteld, dus heb de koppelingen nog liggen.

Groetjes jeremy.

hallo jeremy

als je een regel wil schrijven quote dan niet altijd dat kost plaats op de server
hier doen we gewoon

@jeremy
als je de koppelingen nog hebt liggen kan je ze zeker nog gebruiken
krijg je die sterretjes er niet meer juist ingedrukt
normaal met een beetje kracht klikken ze der wel in
wat de assen aangaat
eerst met een sleutelvijltje de braam weg halen en dan de as er uitschuiven
en dan in de vijsbank er terug een platkantje aan maken
bekijk de tekening die ik geplaats heb
er moet vooraan nog een klein stukje as blijven staan voor de geleiding van de koppeling

groetjes raf

Back