schietstoel

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door thei, 28 aug 2019.

  1. thei

    thei

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    echt (limburg)
    een schietstoel in een helikopter dat kan, als je vantevoren de rotor bladen er af laat springen
    net als de hele klimbing van aansturing voor de pitch in de bladhouders verwerkt,servo ontvanger plus en min der op en vliegen maar
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb natuurlijk nul komma nul verstand van helikopters, maar iets zegt mij dat in een heli waar een ontvanger en servo's zitten, he-le-maal geen schietstoel nodig is. Dit bij gebrek aan een piloot...

    Waar ik wél verstand van heb, zijn explosieven.
    En explosieven (plus de bijbehorende ontstekers) in een complexe machinerie als een rotorkop verwerken is niet iets wat een piloot een gerust gevoel zal geven.

    Rusland heeft één type heli, uitgerust met schietstoel: de Kamov KA-50 "Hokum".
    Tijdens een aantal ongevallen werd de piloot (de KA-50 heeft maar 1 bemanningslid) onthoofd toen hij z'n schietstoel wilde gebruiken.
    Hij zal er weinig van gemerkt hebben, schat ik zo in.
     
  3. thei

    thei

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    echt (limburg)
    de bouten waarmee de rotors vastzitten kunnen ze laten ontploffen ,meen ik ooit eens ergens op gevangen te hebben

    die heeft dan een klap van de wiek gehad ,net als sommige hier die menen dat ze op een berg moeten leven

    en in de usa mag je zonder brevet een bepaalt soort helikopter vliegen
    en ik heb ook niet veel verstand van helikopters maar wel genoeg om er een beetje mee rond te flappperen met zo en rc ding dan
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2019
  4. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Blijkbaar toch minstens twee types, en ook "bemanning" (wel twéé mensen), en inderdaad met explosiebouten in de bladhouders.
    Want deze heeft het ook (ongeveer 3:40):

     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2019
  5. thei

    thei

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    echt (limburg)
    mooi filmke IMAG0236_BURST002_COVER.jpg
     
  6. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt wel of jij het ook geprobeerd hebt???? :p
     
  7. thei

    thei

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    echt (limburg)
    ik oefen op de kop vliegen lol
    nee ik wou zien hoe ze dit in elkaar gefreubeld hebben
    gas en pitch op een servo?
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.155
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, klopt, ik heb ook zo een twin jet gehad, toen waren er nog geen elektronische mixers en moest dat mechanisch worden opgelost. Maar op zijn kop vliegen deden ze ook niet.
     
  9. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja joh! In die tijd kostte één zo'n servo gerust honderd gulden of meer, en dat was begin jaren 70 voor velen een onverantwoordde bult geld. Dus als iets met één servo kon in plaats van twee, dan deed men dat. Sowiso had men nauwelijks zenders met mixers, dus ook al gebruikte je twee servo's, veel verschil maken deed het niet.
     
  10. thei

    thei

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    echt (limburg)
    zeker ik heb die tijd meegemaakt ben van 57,
    en dan de aansturing van de rotorkop iets van hiller?
     
  11. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb die tijd alleen maar "vertraagd" meegemaakt (ben van '67 maar moest het in de begintijd uitsluitend hebben van tweedehandse afgetrapte spulletjes).
    Oorspronkelijk had die TwinJet een Hiller-aansturing (cyclisch uitsluitend van de flybar, zonder bijmixing vanaf de tuimelschijf) en daar werd voor de Bell Trainer aanvankelijk een rigid voorzien (geen flybar, cyclisch uitsluitend vanaf de tuimelschijf) waar al vrij vlot een upgrade voor uitgebracht waardoor het Bell-Hiller werd. Die upgrade was oook voor de TwinJet bruikbaar.

    Ik kan het niet heel goed zien, maar volgens mij heeft jouw exemplaar nog gewoon de originele Hiller aansturing. Al is "Hiller" eigenlijk ook niet de correcte benaming, eigenlijk zou je het gewoon "Schlüter aansturing" moeten noemen, want Hiller gebruikte geen doorgaande paddelstang, dat was de uitvinding van Schlüter.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Betuwe
    De Ka 52 is niks anders dan de tweezits-versie van de Ka-50.
    De russen kwamen er achter dat de 'workload' van een eenpersoons aanvalsheli toch wel heél erg veel was.
    Ja, andere cockpit, maar voor de rest: zelfde romp, motoren, avionica.
     
  13. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar toch een ander type-aanduiding, dus "meerdere"...
    Dat lijkt me HÉÉL stug, want de bemanning zit naast elkaar, en daarvoor moet je toch écht een andere romp bouwen, want daarvoor is behoorlijk wat meer breedte nodig.
     
  14. thei

    thei

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    echt (limburg)
    ik kon daar vroeger alleen van dromen ,en nu staat er een als bijzet tafel in de woonkamer
    ooit gaat ie ook weer vliegen in orginele toestand zoals in 1975
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Betuwe
    Ja hoor, je hebt gelijk.
     

Deel Deze Pagina