Schilderen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door heliamateur, 11 jan 2014.

  1. heliamateur

    heliamateur

    Lid geworden:
    25 jul 2012
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Helmond
    Hallo
    Ongeveer een jaar geleden heb ik de bouw van de San Felipe van Panart
    schaal 1:75 (lengte 965mm) weer opgepakt. (na ongeveer 16 jaar stilstand)
    De romp was "klaar" en ben begonnen met het dek en de reling. Nu wordt er al een deel van de bronzen afwerking gevraagd, bovenop de reling.
    In de beschrijving wordt niet gesproken over het schilder werk, terwijl het schip met 5 kleuren en blanke lak geschilderd dient te worden.De beschrijving die bij het bouwpakket zit, is D, I , GB, F, geschreven, de Nederlandstalige heb ik via een download maar is een google vertaling, dus !!!. Dus mijn vraag is: zijn er bouwers die dit schip gebouwd hebben en zo ja hoe hebben jullie dit op gelost?
    Een ander vraag is over de romp, sommige latten zijn in die jaren lichtelijk getordeerd. Na wat schuurwerk is een deel hersteld maar een enkeling wordt hierdoor erg dun. Wat is hier een oplossing?
     
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    voor zover ik kan nagaan zijn er geen bouwverslagen op nederlandse fora van.
    je kunt eens een kijkje nemen op Model Ship World waar diverse San Felipes staan.

    in zake de getordeerde latjes: een bezoek aan een modelbouwwinkel en nieuwe latjes halen
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Zelf heb ik het schip ook eens gebouwd. Qua kleurstelling heb ik met drie kleuren gebruikt. Zwart wit en Cobalt blauw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat betreft de planken. Dat is helaas een geval van pech. Je kan er een extra plankenlaag er over heen zetten. Een foto plaatsen zal helpen...

    Groeten Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    dat is een heel mooi schip! Maar wel op een heel klein plankje op de muur! :) spannend
     
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Daar staat het schip niet meer op. Nu boven op een kast. Tikkie veiliger.

    Groeten Paul
     
  6. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Inderdaad heel mooi. Ook de kleur blauw spreekt me wel aan, maar Cobalt is toch juist een hele indringende kleur. Dit komt mij meer over als Grijs-Blauw of Haags Blauw. Weet je nog welke kleurcode of merk je hebt gebruikt?

    Grt
    Diederik
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Echt een erg mooi gebouwd schip! Op bovenstaande foto één "schoonheidsfoutje" De ankertalie is bevestigd aan de ankertros, Dit werd nooit zo gedaan omdat wanneer het anker word gebruikt de strop van de talie klem kan komen te zitten tussen ankerring en tros. De juiste manier is de talie te bevestigen met een strop aan de ankerschacht.

    De kleur die Diederik noemt kan ook aan de opname liggen van de camera, dit komt wel vaker voor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Spijkertje,

    Cobalt blauw was de basiskleur. Er zit een glace van gebrand sienna overheen om de felheid terug te dempen.

    @Pietsan,

    Zelf ben ik niet meer thuis in de historische zeilschepen maar zou je een schetsje kunnen laten zien van hoe het wel moet. Misschien dat ik het nog kan veranderen.

    Groeten Paul
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG] Ik zou het waarschijnlijk niet veranderen, want het is echt een heel mooi schip! Maar mocht je dat toch willen, op de foto zie je hoe het eigenlijk moet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank voor de informatie. Zou je me kunnen uitleggen wat deze glace precies is. Heb je zelf een mengsel gemaakt of is dit in de handel te krijgen (water of terpentine basis?).
    Ik zit zelf al even te stoeien met blauw die wel wat demping kan gebruiken ;)
    Grt
    Diederik
     
  11. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Pietsan,

    Ik moet je zeggen dat dit mij nooit is opgevallen anders had ik het wel zo gemaakt. Het verschil is alleen voor de kenner zichtbaar. Dank voor deze tip.

    @Spijkertje,

    Een glace noemt men in de schilderskunst zo als je een transparante laag met een opgeloste kleur er op aanbrengt. Een soort van filter waardoor de oorspronkelijke kleuren worden gedempt of verouderd.

    Deze glace bestaat uit een mengsel van blanke mat vernis verdund met terpentine en een vleugje gebrande sienna ( tube Talens olieverf) er door heen. Wel mengen naar gevoel...

    Groeten Paul
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Paul,
    veel dank voor de tip!
    Grt
    Diederik
     
  13. heliamateur

    heliamateur

    Lid geworden:
    25 jul 2012
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Helmond
    Ik dank iedereen voor de antwoorden, gewoon geweldig.
    Toch heb ik een vraag over de verf, welke verf kan ik gebruiken voor een mooi resultaat.
    Kan ik zo naar een verfwinkel voor acrylverf of wordt er toch speciale verf aangeraden, die duurder is en misschien het zelfde doet!!!
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik gebruik voor al het hout admiralty paints, te koop in de meeste modelbouwwinkels. Ik ben zeer tevreden over het resultaat, maar is niet goedkoop! ong. € 5 per potje. Het is stofdroog in een minuut of drie en uitgehard in 1 à 2 uur.
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    beits koop ik gewoon by de dhz winkel .

    groote oppervlaken zoals de romp van b.v de titanic nam ik gewoon spuitverf by de dhz winkel.

    en ik heb ook revel verf voor kleine delen .
     

Deel Deze Pagina