Enige tijd geleden meldde ik dat ik bezig was met de standaard van het model, die is nu klaar. Het was een heel werk met nogal wat te overwinnen probleempjes. Maar uiteindelijk is het gelukt.
Eerst de kartonnen mallen. Hier nummer 4 en nummer 9, met de daaruit gevormde perspex golven. Er waren er 11 nodig, die allemaal van elkaar verschilden. In feite is het een brede golf waar het schip tegen op vaart. Die golf staat schuin ten opzichte van de vaarrichting, vandaar dat de top van de golf op nummer 4 verder naar rechts staat dan bij nummer 9. De golven zelf zakten in gleuven van 8 mm diep MDF.
De hele grondplaat is afgedekt met zwarte hoogglans folie. Dat is bij al mijn modellen zo en ook bij de maquettes die ik in de loop van mijn leven maakte is dat altijd de weergave van water.
Hier de middelste golf. De kiel is hierbij precies gevolgd. Om te voorkomen dat bij een stootje tegen de kap de kiel van de golf weg zou draaien heb ik er twee pennetjes ingedaan die in gaatjes in de kiel passen.
Alle golven, dus 11 stuks zijn geplaatst. De twee golven ter weerszijden van de kiel moesten ook ingekeept worden om de bolling van het schip op te vangen. Dat gaf nogal wat werk, omdat telkens hele kleine stukjes moesten worden weggesneden om de boel passend te krijgen. Uiteraard waren die uitkepingen links en rechts gelijk. Maar de beide golven niet, omdat de hele golf schuin op de vaarrichting van het schip staat. Het schip klimt tegen die golf
op, wat je ook kunt zien aan de hoek die de kiel maakt met de onderplaat
De stofkap, ook van perspex, is klaar en past precies over de uiteinden van de golven. Met die kap er op is het alleen moeilijk fotograferen vanwege alle spiegelingen.
Het resultaat mag er wat mij betreft wezen. Of het helemaal geslaagd is dat hoor ik wel, maar het is in ieder geval weer eens iets anders dan de statische opstellingen op grondplaten die we gewend zijn. Deze wijze geeft meer dynamiek aan het geheel, en in de stofkap lijkt het net of de zee tegen de wanden op klotst,
Constant