Schip van Barentz

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Constant Willems, 12 okt 2018.

  1. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Prachtige foto's Jan, bedankt!
    Constant
     
    JanZMC vindt dit leuk.
  2. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    15
    Met het aanbrengen van de laatste huidgangen en de verschansingstutten voor het achterdek is het achterste gedeelte nu bijna af. Diverse belegpunten voor het lopend want moeten er nog komen.

    upload_2018-11-12_11-12-4.jpg

    upload_2018-11-12_11-12-4.jpg

    Ook de spiegelpoorten zijn nu aangebracht, evenals de jaagpoorten bij de boeg.

    Constant
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  3. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    16
    Voor het maken van de verhoogde verschansing, benodigd voor het bakdekje dat geheel uit een boevennet bestond, is het eerst noodzakelijk de plekken te bepalen voor het braadspit, de ankerbeting en de mastbeting voor de fokkemast. De vraag is dan of de ankerbeting wel noodzakelijk was. Van Yk geeft daarover in 1697 een toelichting op blz 112.

    upload_2018-11-12_12-54-8.jpg

    Voor kleinere schepen, en daar hebben we het hier over, was het niet noodzakelijk een spil te hebben, in plaats daarvan een braadspit. Dit braadspit kan ook een beting vervangen, de kabel kan daaraan zowel worden opgewonden als belegd. Op grond hiervan laat ik de ankerbeting weg, waardoor het braadspit veel verder naar voren kan worden geplaatst. Ook Hoving is die mening toegedaan. Dit schept weer plek voor de sloep en de boot. Beide vaartuigen zullen ongeveer in het midden van het verdek gestaan hebben, omdat alleen het middelste gedeelte niet overdekt was.

    upload_2018-11-12_12-54-8.jpg

    Als je het verslag van Gerrit de Veer leest dan hebben ze behoorlijk last van ijsschotsen gehad, waar het schip meerdere malen in vast kwam te zitten. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dan de boot werd gesleept, die zou ook bekneld raken dan kon het touw breken en was de boot verloren. Ergens wordt geschreven dat de sloep werd versplinterd door ijsschotsen, die was dus even buitenboord. Daarna duikt echter weer op dat de sloep werd gebruikt, dus dat versplinteren zal niet zo letterlijk moeten worden genomen. Op het dek heb ik even de tekeningen van de sloep en de boot neergelegd. Tussen de boeg en de vaartuigen is nu genoeg plek voor het braadspit en de mastbeting. Ze liggen dan half over het grote roosterluik.

    Constant
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt schip
     
  5. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Hierbij kom ik nog even terug op de naam die ze gevonden hebben voor het schip van Barentz. Ze noemen het de : Witte Swaen". Nou heb ik daar wat moeite mee. De manier waarop Swaen geschreven wordt vind ik erg 18e eeuws en doet naar mijn mening geen recht aan de tijd waarin het schip werd gebouwd. Je denkt dan meer aan een klein plezierjachtje.
    Als je het boek van Hoving opslaat op blz.36 dan lees je dat er in 1595 een schip rond voer met de naam; "Zwane" . Kennelijk werd het toen zo geschreven, en ik vind het een stoerdere naam voor dit schip. Dit is natuurlijk geen aanleiding om te denken dat het bedoelde schip dat van Barentz was.
    Swaene gaat wat meer lijken op de tegenwoordig geldende irritante norm om iets wat oud lijkt of statig is maar met ae te schrijven. Denk maar aan de vele "deftige" huizen die allemaal met "Staete" worden aangeduid.
    Ik hoop dat over die naam nog eens echte duidelijkheid ontstaat.

    Constant
     
    Jaques en JanZMC vinden dit leuk.
  6. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    17

    De uitlegger van het galjoen.

    Op de tekeningen in het verslag van Gerrit de Veer is te zien dat er geometrische figuren zijn getekend op de uitlegger. Aangezien ik het model niet ga schilderen moest ik dat dus op een andere manier doen, en koos ik voor een uitgesneden reliëf.
    Eerst nam ik de contouren over van de tekening, en zaagde ik het onderdeel uit.

    upload_2019-1-12_15-51-8.jpg upload_2019-1-12_15-51-8.jpg
    Vervolgens bevestigde ik dat op een plankje met dubbelzijdig plakband. Het ding is zo klein dat het onmogelijk is om het te bewerken zonder dat het ergens op vast ligt.

    upload_2019-1-12_15-51-8.jpg upload_2019-1-12_15-51-8.jpg
    Eerst de tekening opgebracht met potlood, waarbij ik me heb laten leiden door de afbeeldingen van Gerrit de Veer en de interpretatie van Ab Hoving. Ik heb het patroon niet helemaal gevolgd omdat het anders echt veel te klein werd.
    Met het volgende gereedschap heb ik het uitgesneden. Twee schroevendraaiers die ik vlijmscherm had geslepen, een speld en een afbreekmesje.

    upload_2019-1-12_15-51-8.jpg

    upload_2019-1-12_15-51-8.jpg

    Constant
     
    Hoosterw, Rob2, Hansa en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    18
    Het roer werd samengesteld uit twee aan elkaar gelijmde planken met grafiet er tussen.
    De vingerlingen maakte ik van heel dun messingplaat, koperen buis van uitwendig 1,2 mm dik en koperdraad van 0,8 mm dik.

    upload_2019-1-17_22-44-1.jpg
    Eerst het maken van de buisjes, met een lengte van ca 1,2 mm.

    upload_2019-1-17_22-44-1.jpg
    Daarna de staarten die aan de achtersteven moeten worden bevestigd. Zij werden in de juiste vorm gebogen en vastgezet op een stukje hout van de zelfde dikte als de achtersteven. Hier doorheen een aluminium staafje van ca 1 mm dik. Dit staafje moet voorkomen dat soldeer in het buisje stroomt. Aluminium kan met normaal zachtsoldeer niet gesoldeerd worden. Dit alles vastgezet met tape en vervolgens gesoldeerd. Tot slot werd overtollig soldeer voorzichtig weg gevijld.

    upload_2019-1-17_22-44-1.jpg
    De vooraf gebogen staarten tbv het roer werden op een stukje hout van de zelfde dikte als het roer geklemd en verbonden met een koperen staafje. Dit werd vast gesoldeerd op de staarten.

    upload_2019-1-17_22-44-1.jpg upload_2019-1-17_22-44-1.jpg
    Na het wegvijlen van overtollig soldeer werd de staaf tussen de staarten losgeknipt en werden de afzonderlijke delen in de juiste lengte gebracht De punten van de pennen werden spits gevijld.
    Zo ontstonden de vingerlingen klaar om bevestigd te worden op het roer en de achtersteven

    upload_2019-1-17_22-44-1.jpg upload_2019-1-17_22-44-1.jpg
    De ijzeren onderdelen (ook de kanonslopen) op al mijn modellen schilder ik nooit zwart. Op oude afbeeldingen zie je dit ook nergens, altijd een soort donker grijs. Ik gebruik daarvoor REVELL matt 46.
    Constant
     
    janzwart, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  8. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    19
    Omdat lang niet vaststaat hoe de werkplek bij de boeg er uit zag moest ik afgaan op de nogal afwijkende meningen van Hoving en de Weerdt. Hoving plaatst het braadspit helemaal bij de fokkemast zonder gebruik te maken van een ankerbeting. De Weerdt zet het braadspit veel verder naar achteren met tussen de mast en het braadspit een ankerbeting. Ik besloot dit te middelen. Met het braadspit bij de mast en daarachter een nagelbank zou de werkruimte wel erg krap worden (mijn mening) en als ik de Weerdt zou volgen zou er nauwelijks plaats overblijven voor het bergen van de sloep (bock) en de boot (schuyt). Van Yk zag het niet als noodzaak om bij kleine schepen een ankerbeting te hebben.

    upload_2019-1-18_11-18-14.jpg upload_2019-1-18_11-18-14.jpg

    De interpretatie op bovenstaande foto komt dus helemaal voor mijn rekening. Bovendien staat er nog een knecht, benodigd voor het hijsen van de zeilen in de fokkemast. Straks wordt dit gedeelte overdekt door het boevennet, zodat rechtstreeks hijsen van de ra’s vanuit het braadspit niet mogelijk is. upload_2019-1-18_11-18-14.jpg

    Nadat ik de juiste stand van de boegspriet had bepaald kon die er los opgezet worden, evenals de fokkemast, en zijn de contouren van het schip al goed zichtbaar.

    Constant
     
    Eduard Renger, TIMBERWOLF, janzwart en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Zeer mooi gedaan , Constant.
     
  10. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Voorlopig is dit denk ik het laatste. Ik had me zelf deze week "vrij gegeven" van de bouw van de maquette en weer een poosje gewerkt aan het schip. Maandag ga ik weer verder met de maquette. Als jullie over het schip vragen hebben stel ze dan, ik vind het leuk om jullie ideeën ook te horen.
    Constant
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    20
    Met “vooronder” werd waarschijnlijk door Gerrit de Veer de verhoogde opbouw op het voorschip bedoeld. Eerst maakt ik de beklamping voor de later nog aan te brengen huidgangen.

    upload_2019-1-22_14-38-39.jpg
    Daar overheen moet dan het boevennet komen, bestaande uit een aantal gebogen liggers met daarop dwars geplaatste latten.

    upload_2019-1-22_14-38-39.jpg
    De liggers hebben niet de zelfde breedte maar wel de zelfde hoogte. Iedere ligger moest dus apart berekend en getekend worden, en gezaagd uit dun perenhout. Op het plankje er naast is de mal gemaakt die overeenkomt met de bovenkanten van de beklamping.

    upload_2019-1-22_14-38-39.jpg
    Na het oplijmen van de latten en aan iedere kant een bredere plank bedoeld voor de bemanning om in de touwladders te kunnen klimmen, was de bovenkant klaar. Die ligt er nu nog los op.
    Het boevennet werd op de schepen in de tijd van Barentz gebruikt om entering door vijandelijke schepen (hoge Spaanse schepen) te bemoeilijken. Ik ga er dus van uit dat de gaten aanzienlijk groter waren dan in de roosterluiken die bedoeld waren om op te lopen. Door de grotere gaten konden de aanvallers van onderaf bestookt worden. Oude afbeeldingen van schepen met die netten laten dit ook duidelijk zien. Het lijkt me aannemelijk dat op het schip van Barentz een zeil over dit net werd gespannen om sneeuw, regen en felle kou te weren. Het vooronder werd later afgebroken om te dienen als beplanking voor het behouden huys.

    upload_2019-1-22_14-38-39.jpg
    Het lijkt een hoog ding, maar de stahoogte er onder is amper 170 cm in het midden.
    Het achterschip wordt dus ook nog voorzien van zo’n net.

    Hierna gaat het model even terzijde. Over een paar weken kan ik weer verder.
    Constant
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er netjes uit Constant:thumbsup:
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt
     
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    nog nooit gezien dat ze zoiets op een schip plaatsten.
    moet ik eerst eens laten bezinken en eens wat gaan lezen
    witsen heeft het ook over een boven net maar dat is gewoon het bakdek en de overloop , een vooronder vind je ook op fluitschepen en dat eigenlijk niets meer dan een verlaagt bakdek waar van alles werd in opgeborgen.
     
  15. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Een van de afbeeldingen waarop dit boevennet is te zien, de slag bij Bantam in 1601. Later verbasterde die naam in bovennet ook al toen ze een eeuw later allang werden dichtgelegd als vast dek. Oorspronkelijk was het echter een net van stevig touw of kettingen, ook daar zijn afbeeldingen van. Zie ook; “het schip van Willem Barents” van Hoving en de Weerdt blz 91. upload_2019-1-23_10-12-26.jpg
    Constant
     

    Bijgevoegde bestanden:

    janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  16. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    mooi had ik nog niet gezien , ga je het aan de zijkant en voorkant ook dicht maken zoals de schepen op de foto ?

    ik had een hoop boeken doorgebladerd naar foto s maar ze kwamen allemaal met een gewone bak dus dicht van boven.en op het zicht allemaal een stuk lager maar de schilders van die tijd kan je ook niet altijd op voort gaan kwa hoogte en brete
     
  17. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Het gaat er ongeveer zo uit zien. De zijkanten maak ik nog dicht met huidgangen, zoals ik ook schreef in een vorige posting. Dit model van het schip staat in het bezoekerscentrum van Harlingen. Ik ben het met een aantal dingetjes niet eens, maar dat is ter interpretatie. Zo staat het braadspit te ver naar achteren om ruimte te geven aan de ankerbeting. Hierdoor komen de parkeerplekken van de schuyt en de bock in het gedrang. Die ankerbeting hoeft ook niet en laat ik weg. De gaten in het rooster op de opbouw zijn naar mijn mening veel te groot. Ze zijn hier net zo groot als bij het roosterluik links. Dan kan dus niet de bedoeling zijn. Zo voorzie je de aanvallers van een comfortabele opstap bij een entering. Ook lijkt het me niet handig om door zulke kleine gaatjes onderaf met pieken en zwaarden te steken.

    Constant upload_2019-1-23_14-3-12.jpg
     
    TIMBERWOLF, Hansa en Jaques vinden dit leuk.
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    bovennet en of vinkennet
    ik weet niet dat de 2 wel het zelfde zijn
    witsen zegt over een vinkennet dat ze vroeger gemaakt werden van wilgen tenen ( beter bekend van het manden vlechten maar werden vroeger heel veel gebruikt om land droog te leggen zo is heel de scheepswerf van de VOC ook aangelegd zoals heel het eiland )
    nu heb ik heel wat boeken maar heb toch heel wat prentjes moeten bekijken om 1 net te vinden dat wat ik denk een vinkennet was
    schip1599.JPG
    close-up van het vinkennet
    vinkennet.JPG
    dit net is gespannen tussen de bak ( kasteel ) en het dek er achter , dit schip is volgens mij nog 15 eeuws omdat het nog een kasteel heeft vooraan en geen bak zoals wij hem kennen op de Hollandse schepen

    dan spreekt witsen over een boven net over schepen die vroeger gebouwd zijn.
    hij heeft er een heel hoofdstuk aan gewijd + tekening van de spanten en heel de uitleg hoe het gebouwd werd ( lente kiel dikte vallen van het voorsteven ... zoals hij zijn schip in gedachten maakt de pinas van 135 voet.
    daar zecht hij dat het boven net al kon verwijderd worden , hier een foto en die is bijna identiek aan die van constant
    1605.JPG

    dit bovennet licht op de bak en kon volgens witsen dus verwijderd worden en dan krijg je een open bak, wel heb je het schot dat je op de foto ziet en ook nog een voorschot aan het luizenplecht ( vind ik wel raar )
    dus wat je maakt kan redelijk goed kloppen alleen zou ik de kromming van de balken wel erg hard verminderen als ik afga van de fotos die ik gevonden heb en de foto die jij gepost hebt laat volgens mij ook een veel mindere kromming zien ( denk ik )
    de rooster gaten ( bovennet ) zijn toch best wel groot en ook niet echt bedoeld om over te lopen zo op het eerste gezicht te zien.

    ik weet er eigenlijk te weinig van om hier iets zinnigs over te zeggen maar het is zeker weer eens leuk om iets op te zoeken waar je niet zoveel over weet

    denk wel dat er een periode geweest is dat men misschien beide gebruikte.
    of mijn informatie juist of niet weet ik niet maar dit is wel wat ik er van kan maken
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2019
    janzwart, Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  19. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Die kromming zou best wel minder kunnen als tenminste de hoogte van het rahout ten opzichte van het dek daar in mee gaat. Volgens de tekeningen van Hoving en De Weerdt is die hoogte slechts zo'n 55 a 60 cm. Dat zag je overigens ook bij de te water lating van de replica. Dan wordt de hoogte van de bak als je daar een flauwe kromming wilt maken wel erg hoog in verhouding tot de rest van het schip. Als je er nog met wat fatsoen onder wilt staan dan wordt die kromming nogal veel. Op de tekeningen van de reconstructie in het boek zie je die grote kromming ook.Zelfs nog meer dan wat ik heb gemaakt. Bij mij is het zo dat de grootste hoogte onder dat net slechts 170 cm is. Maar het blijft leuk om daar over te filosoferen.
    Constant
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Met een gemiddelde lengte van rond de 1m70 (dat was het volgens mij wel ongeveer, begin 17e eeuw) heb je dan nog redelijk stahoogte. En er waren geen voorschriften die een minimale hoogte eisten dus het zou ook minder geweest kunnen zijn.
     

Deel Deze Pagina