bovennet en of vinkennet
ik weet niet dat de 2 wel het zelfde zijn
witsen zegt over een vinkennet dat ze vroeger gemaakt werden van wilgen tenen ( beter bekend van het manden vlechten maar werden vroeger heel veel gebruikt om land droog te leggen zo is heel de scheepswerf van de VOC ook aangelegd zoals heel het eiland )
nu heb ik heel wat boeken maar heb toch heel wat prentjes moeten bekijken om 1 net te vinden dat wat ik denk een vinkennet was
close-up van het vinkennet
dit net is gespannen tussen de bak ( kasteel ) en het dek er achter , dit schip is volgens mij nog 15 eeuws omdat het nog een kasteel heeft vooraan en geen bak zoals wij hem kennen op de Hollandse schepen
dan spreekt witsen over een boven net over schepen die vroeger gebouwd zijn.
hij heeft er een heel hoofdstuk aan gewijd + tekening van de spanten en heel de uitleg hoe het gebouwd werd ( lente kiel dikte vallen van het voorsteven ... zoals hij zijn schip in gedachten maakt de pinas van 135 voet.
daar zecht hij dat het boven net al kon verwijderd worden , hier een foto en die is bijna identiek aan die van constant
dit bovennet licht op de bak en kon volgens witsen dus verwijderd worden en dan krijg je een open bak, wel heb je het schot dat je op de foto ziet en ook nog een voorschot aan het luizenplecht ( vind ik wel raar )
dus wat je maakt kan redelijk goed kloppen alleen zou ik de kromming van de balken wel erg hard verminderen als ik afga van de fotos die ik gevonden heb en de foto die jij gepost hebt laat volgens mij ook een veel mindere kromming zien ( denk ik )
de rooster gaten ( bovennet ) zijn toch best wel groot en ook niet echt bedoeld om over te lopen zo op het eerste gezicht te zien.
ik weet er eigenlijk te weinig van om hier iets zinnigs over te zeggen maar het is zeker weer eens leuk om iets op te zoeken waar je niet zoveel over weet
denk wel dat er een periode geweest is dat men misschien beide gebruikte.
of mijn informatie juist of niet weet ik niet maar dit is wel wat ik er van kan maken