Schlüter HeliBoy projekt of verkopen

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door johnnyoss, 13 feb 2013.

  1. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    ik vlieg zelf (nog) niet met helies maar kwam deze tegen
    en vond eigenlijk dat na 30 jaar hij wel weer eens buiten mocht kijken
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    zoals je kan zien is er wel een beetje werk aan er missen wat delen en er is aan de staart een vin kapot
    dus als ik hem zou willen opknapen komen de volgende vragen
    1 waar haal ik de missende en kapote delen vandaan ?
    2 is er nog iets van tekeningen of gegevens voor het afstellen
    3 zou je hier mee kunnen leren vliegen ( denk niet )
    4 zou bij niet intressant voor mij er nog iemand deze vogel willen overnemen 30 jaar op zolder was genoeg
    maar in eerste instantie ga ik een poging wagen hem op te knappen
    mocht iemand mij kunnen en willen helpen hoor ik het graag
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schlüter HeliBoy, collective pitch. Er werd toen mee gevlogen, kan dus nog steeds. Ik zou er niet mee leren vliegen vanwege onderdelensituatie. Rotorkop, as en tuimelschijf werden later ook in de 6,5cm³ MiniBoy gebruikt.
    Ik zie gewone schroeven in het frame, dit waren oorspronkelijk stalen inbusbouten.
    Pitch -> staartrotor mixer verwijderen, onding dat veel speling veroorzaakt. Ik heb het nooit op MiniBoy gebruikt.
    De aluminium houders voor de rotorbladkogellagering zijn niet origineel maar van een later Schlüter type. Mogen/kunnen deze houders, bestemd voor vier bouten, zo gebruikt worden, met slechts twee bouten?

    Hier 's langs gaan?
    5e Heli Oldie / Scalemeeting 1-2 juni 2013 Eibergen

    Onderdelen?
    www.helioldie.de

    Zie ook deze MBF discussie's

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Correct. Maar op de foto is daarvoor een bladmixer gebruikt (daardoor ook de idiote hoek van de stuurstang naar de staartrotor), en die hoort op een bladhevel. Dat had een veel langere kunststofhevel moeten zijn. Zorgt ervoor dat bij meer spoed op de hoofdrotorbladen (resulterend in meer koppel t.g.v. hoofdrotor) de staartrotorbladen meer spoed krijgen om dat extra koppel te compenseren.
    De stang tussen staartrotorservo en mixer ontbreekt, vandaar dat je het nog niet snapt/ziet.

    Neem de kreet Schlüter HeliBoy op in de titel voor meer lezers en info uit die hoek. Titel kun je aanpassen door eerste bericht te wijzigen -> meer opties.

    Wat foto's van www.helioldie.de

    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2013
  5. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    ha oke
    ik denk dat ik het snap
    weer iets voor op de lijst van dingen die er aan gedaan moeten worden
    wat ik trouwens aan dat ding niet snapte is dat er meerder stuur stangen aan moeten lijkt het maar waar gaan die heen dan ?
    ik moet toch even de bouw beschrijfing van dit ding zien te vinden denk ik
    wat betreft de rotor en de dingen die daar weg zijn lijkt het me niet zomoeilijk behalfen het afstellen dan wat dat komt bestnou geloof ik
    wat betreft de motor die staat al in een bok en heeft net gelopen lijkt wel een nieuwe zo mooi klonk hij
    als de rest net zo makelijk gaat hoor je mij niet klagen zeg
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje Ron, ik heb je nog nooit zo "type-specific" bezig gezien.... :D

    Groet, Bert
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oude liefde roest niet Bert :)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... die oudere Schlüters, waaronder die Heliboy en Miniboy, die konden nog wel een beetje roesten (vrij veel metaal)....

    Je zou weer eens een leuke heli (ouwe SkyFox Cub o.i.d) op de kop moeten tikken en weer gaan vliegen, Ron..... ;)

    Te lang droogstaan is niet goed, voor geen enkel mens, en in geen enkel opzicht.... dus ook niet met helivliegen :)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2013
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een dun oliefilmpje deed wonderen Bert ;)

    Post #1, vierde foto: op de bladhevel zit een ball-link, daar moet een bladmixer op, mixt pitch, cyclic tuimelschijf en cyclic hulpstuurrotor.

    edit: correctie van Bert verwerkt.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2013
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet zijn: Post #1, VIERDE foto....

    Voor alle duidelijkheid ;)

    Groet, Bert
     
  12. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    even op het net een foto gezocht

    [​IMG] en dan inderdaaad zie ik het verschil wel
    maar en dat bedoelde ik eigenlijk
    aan de onderkant zie je twee stuurstangen
    een gaat naar servo
    en de ander gaat ???????????
    wat betreft die blat mixer ???????????
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt die ene stang, die van de servo, onder de sproeiernaald door naar de hevel loopt, en dan de andere stang die bovenaan de hevel naar links uit beeld verdwijnt?

    Die stang die uit beeld verdwijnt gaat rechtsstreeks naar de hekrotor.

    Groet, Bert
     
  14. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    nee die naar links is duidelijk
    maar onder zitten er twee stangen die gaan allebij richting servos
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is een beetje gokken wat je nu precies bedoelt....

    Maar onderaan, zie ik een stang, die naar de hekrotor servo loopt, Die stang zit aangesloten op de losse mixerhefboom, die op de pitch hevel beweegt.
    De andere stang daar vlak achter, beweegt de pitchhevel heen en weer en zit dus aangesloten op de pitch/gas servo. Vanaf die servo moet dus ook nog eventueel een rechtsstreekse stang naar de gasklep lopen, maar mogelijk zit er nog een aparte gas servo, OF is dit ook weer op een of andere listige wijze gemixt. Hoe de gas klep bediening verloopt, dat is met deze foto totaal niet zichtbaar.

    Groet, Bert
     
  16. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    De andere stang daar vlak achter, beweegt de pitchhevel heen en weer en zit dus aangesloten op de pitch/gas servo..De andere stang daar vlak achter, beweegt de pitchhevel heen en weer en zit dus aangesloten op de pitch/gas servo.[/QUOTE]






    ja er lijkt in de cokpit een mixer te zitten op gas
    dus als ik het goed zeg begrijp is het zo dat als je gas geeft dat spel omhoog gaat
    dan word dat ook duidelijk
    ik snapte het niet met 5 funkties en maar vier servos
    maar dat is nu duidelijker
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er werd in die tijd natuurlijk gevlogen met zenders waarin niks af te stellen viel (een dual rate was al heel erg luxe, en een aileron/rudder koppeling ook. Dat dat dan 1:1 was moest je maar voor lief nemen).

    Men vloog dan ook vaak heli met een vaste koppeling tussen gas en pitch (gas en pitch werden door één en dezelfde servo aangestuurd).
    Heel inventieve mensen gebruikten de hoeken tussen stang en hevel om een soort van "gas curve" en "pitch curve" te fabrieken waarbij het toerental min of meer constant bleef.
    Nog inventievere mensen zetten een extra servo op een schuifkanaal zodat je een soort van gasvoorkeuze (zeg maar de voorloper van idle-up) kon instellen. Dan zat er op de pitch-servo één rechtsstreekse stang naar de pitch, en een mixer arm die het gas beïnvloedde.
    Moest je allemaal met heveltjes en mixer armpjes, scheef afgezaagde servokruisjes of rondjes, slopgaten en geleidingen zelf voor elkaar boksen.

    Ik zou er nu niet meer aan moeten denken dat allemaal weer te moeten construeren zelf, maar het was wél ontzettend leerzaam, en het zou een groot goed zijn, als dit soort systemen nog steeds als instap-model te koop zou zijn. 100% zeker dat er dan heel wat minder "onnozele beginnersvragen" (niet naar bedoeld) hier gesteld zouden worden, want heel veel dingen die nu mensen verwarren, waren vroeger erg aanschouwelijk omdat de techniek zo primitief was.

    Bij jou heli moeten er als je de pitch stick naar voren duwt 3 dingen gebeuren: het gas moet open, de collective pitch moet groter worden en de hekrotor moet een klein beetje richting rechtsom gaan sturen.
    Daarnaast moet je met de rudder de hekrotor kunnen oversturen, en of je een extra gas servo hebt, dat is een kwestie van luxe. Ik weet niet of de Heliboy die mogelijkheid standaard al bood. Veel destijdse vliegers hadden het er vaak al zelf in gebouwd.

    Groet, Bert
     
  18. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar



    ja mischien wel
    ik zelf ben helemaal en alleen maar bezeten van oud spul vind daar ook de uitdaging veel leuker
    het is natuurlijk veel makelijker iets nieuws te kopen en er mee te vliegen
    maar ik zelf vind vliegen meer bijzaak het opknappen van iets wat jaren geleden zich al bewezen heeft is zo veel mooier
    en inderdaad je leert er nog eens iets van en als het straks vliegt heb je er veel meer eer van
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat je doel is, probeer dan een wat oudere maar nog redelijk courante heli (bijvoorbeeld een Thunder Tiger Raptor, of een Hirobo Shuttle) op de kop te tikken om relatief goedkoop te leren vliegen. Deze heli's hadden nog redelijk veel mechanische mixers.
    Dan leer je vanzelf een beetje hoe het allemaal werkt, en breng je niet je classic in gevaar.

    Dan kun je, als je eenmaal een beetje zelfverzekerd rondvliegt, ook voorzichtig proberen deze oldie weer in de lucht te krijgen. Dat geeft je wat meer kans op succes, en inderdaad, als het ding een paar keer los geweest is en bewezen heeft omhoog te willen is het vaak ook al weer goed, want deze Schlüter is om meerdere redenen niet meer geschikt voor dagelijks gebruik....

    Groet, Bert
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Duitse eBay in de gaten houden, daar zijn genoeg onderdelen te vinden. Zo nu en dan duiken ze wel eens op op MP als "heli" zoldervonst.
     

Deel Deze Pagina