Schlüter Seafari... bouwtips gevraagd!

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Satoer, 28 dec 2003.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hallo allemaal.

    Was laatst bij mijn ouders thuis op zolder aan het struinen en daar lag een grote doos met een onafgemaakte modelbouwboot.
    Het leek mij leuk die op te knappen en vaarbaar te maken, echter heb ik geen bal verstand van modelbouwboten. Ik vroeg mij af of dit de moeite waard is.

    Het gaat om een Schlüter Seafari jacht met een dubbele bodem:
    [​IMG]
    de jacht totaal
    [​IMG]
    de binnenkant.
    [​IMG]
    De onderkant
    [​IMG]
    De doos

    Het is een boot van 870mm bij 235mm. Voor de rest zat er naast een vlaggetje en een roer…
    [​IMG]
    …en een speedcontroller (Futaba 210CB)
    [​IMG]
    …niet veel meer in de doos (ook geen schroef).

    Wat heb ik allemaal nodig om deze weer vaarbaar te maken, en zou iemand een beetje een kostenplaatje of onderdelen-aankooptips (wat voor motor, speedcontroller, schroef, tandwielen enzo) kunnen geven?
    Zou het wel fijn vinden als ik dezelfde accu’s kan gebruiken als ik in mijn helikopter gebruik: 4s4p Lipo (vergelijkbaar met een 12-13 cellen accu) Ik zal dan wel niets aan die Futaba 210CB speedcontroller hebben maar verwacht dat deze toch al hopeloos ouderwets is ;)

    Weet iemand misschien meer over deze boot? Is hij een beetje stabiel, hoe hard kan die? Ik kon helemaal niets over dit type vinden op internet (kon zelfs de site van Schlüter niet vinden, failliet?) of heeft iemand foto’s van dezelfde “opgeknapte” boot?

    Alle tips zijn welkom!! :D

    Groetjes Michel.
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Niemand :( !? Haha, het gaat hier niet zo snel als bij de Heliboys!
     
  3. nou, dan ik maar :lol:

    ik heb een vergelijkbaar jacht op schaal, de Salina van Graupner. ik denk dat die ongeveer even groot is (60 cm) het verschil is wel dat ik er twee motoren en 2 roeren onder heb zitten. Maar als ik zo kijk moet dat ook kunnen bij deze seafari. In de salina liggen twee speed 400 motoren achter een rocraft 100 op 7.2 V. Ik denk dat je je beter aan die 7.2 V kan houden want dan vaart het meestal wel aardig goed. Als je er toch liever 1 motor in wil hebben kan je denken aan een (eventueel teruggeschroefde) speed 700. Ook die vaart in een leuk tempo op 7.2V. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Is wel een strak bootje moet ik zeggen, mooie lijn.
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hey Thanx Kor! :D

    Ik denk dat ik het toch bij een enkele schroef ga houden, en aan de bodem te zien is hij daar ook voor gebouwd. Als ik het inderdaad bij 7.2V laat dan kan ik volgens mij die speedcontroller die er bij zat gewoon gebruiken.
    Heb even gezocht op internet:
    Max 20 Amperes is dat genoeg?

    Bij hobbyloby verkopen ze dit met schroef en al voor 92$ is het wat?:
    [​IMG]
    Dus ook met 12 cellen… kan ik toch mijn helicoperaccu’s gebruiken moet ik alleen weer een andere speedcontroler kopen :( (misschien weet iemand een goedkope ESC met BEC voor 12-13 cellen)

    Zit nog met veel vragen zoals hoe ik die 2 schalen (bodem en binnenbak) op elkaar lijm en wat voor lijm. Hoe de schroef te monteren enzo. Hoe blijft het eigenlijk waterdicht met zo’n schroefbuis door de bodem?

    Weet jij misschien een bouwverslag op Internet van een vergelijkbare boot op Internet? Of foto’s van jouw Salina? [​IMG]
    [​IMG]
    Haha, sorry voor al de vragen. Word je hard van! ;)
    -Michel
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ha die Satoer, hier de pa van Kor. (Kor ligt waarschijnlijk al in z'n mandje)

    Even wat antwoorden:

    Ik denk dat je voor je motorkeus misschien het best bij Powerpete te rade kunt gaan. De set die je liet zien vind ik nogal aan de prijzige kant en 'overpowered' voor zo'n scheepje.

    Lijm: Onderdelen even vastzetten met dunne CA-lijm, en permanent verlijmen met Stabilit Espress. Kan je lekker mee vullen!

    De schroefaskoker maken wij altijd waterdicht met (gele) vaseline. Gewoon een pot bij de drogist kopen, kost nog geen 3 euro en daar kan je de complete Amerikaanse 6e Vloot mee smeren.
    Met een injectiespuit in je schroefaskoker spuiten tot het aan de andere kant er weer uitkomt, schroefas erin, duim op de andere opening, drukken tot het vet eruit komt. Dan is je schroefaskoker gesmeerd en meteen waterdicht. Een maal in het jaar de vaseline vervangen.

    Bij meer vragen: Stel maar! :wink:
    Roel
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Zozo heel familie Essen over mijn dak :D

    Moment, even mijn lamp op jullie richten om mijn kruisverhoor te vervolgen… :idea: *klik ;)
    Wat voor onderdelen zou je dan maar “even” vast willen zetten? En waar koop je die Stabilit Espress?

    Die vaseline in de schroefasbuis, kan je daar ook gewoon kogellagervet voor gebruiken? (heb er een hele bus van liggen hier). Nog een vraagje hierover, is een rubber ringetje tussen de schroefasbuis en het plastic van de boot voldoende of gebruiken jullie daar siliconenkit voor ofzo?

    Het voordeel van die speed700 motor is dat ik hem op 12 cellen kan zetten. Is het werkelijk overkill? Je zoon heeft 2 motoren in een bootje dat 30cm kleiner is (die seafari is bijna 90 cm lang)
    Op 2brothers (site van powerpete) kost de Speed 700 BB Turbo Neodym €64. Grappig is dat de Speed 900 BB Torque maar 42€ kost. Maar net wat de naam zegt (torque) vermoet ik dat deze motor bedoeld is voor de slepers.
    Zou ik dan goedkoper of beter uit kunnen zijn als ik op 12 cellen wil varen? Moeten deze motoren ook gekoeld worden. Luchtcirulatie heb je niet echt in zo’n kajuit. Heb diverse waterkoelingsetjes gezien online, is dit sterk aan te raden? Misschien Brushless dat heeft veel minder warmteontwikkeling?

    Ik zal Powerpete eens PM-en om te vragen of hij misschien wat motor/schroef advies heeft :)

    Roel en Kor, bedankt voor jullie help :D
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Au au, niet zulke felle lampen... en laat die duimschroeven alsjeblieft in het bakje liggen :schrik:
    Kogellagervet is (denk ik) een beetje te dik. Voordeel van vaseline is dat het goed afdicht, maar als het warmer wordt (door wrijving) de vloeibaarheid toeneemt = minder weerstand.
    De schroefaskoker (buis) lijm ik altijd met Stabilit in m'n boten. (Overigens bij elke goede hobbyzaak te verkrijgen) Rubber ringen en zo lekken op den duur altijd. Stabilit vult goed. Op het moment dat je je schroefaskoker weer uit je boot moet halen (als je 'm in een andere boot wil gebruiken of zo) kan je hem warm stoken en laat de Stabilit weer los.
    Motoren: Een 'torque' - motor geeft bij een laag toerental veel kracht. Is bedoeld voor een grote schroef, inderdaad onder een sleper of zo. Niet geschikt voor een speedboot. Kor heeft onder zijn Salina 2 x Speed 400 liggen op 7,2V. Hele snelle motortjes die 2 x 30mm speedschroeven aandrijven. Komt de Salina keurig mee in plane. Maar de Salina is dan ook een erg licht bootje. als jouw boot wat zwaarder is, is misschien een Speed 500 een optie, samen met een Carbonspeed schroef. Maar dat weet Peet beter dan ik.

    Roel
     
  8. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    OK, komt ie..
    Motorvoorstel, Heel snel (40 Km+) zul je aan de 700 Neodym moeten, is voor het mooie een beetje overkill, ik zou voor een 700, 9,6 volt turbo gaan, 12 cellen 3000/3300 (ben bang dat de lipo´s de stroom niet kunnen hebben 30 Amp+) propje 36 mm 3 blads graupner carbon..
    Regelaar 40 amp oid (robbe RSC 535) de 210 is meer iets voor maximaal 7 cellen en een speed 600, dit kan ook maar verwacht dan ongeveer 15 Km/h.......
    Schroefas, gewoon een losse nemen kost iets van 7 euro, koppeling ook zoiets, gewoon het roer onder water....

    De set die je bij Hobby lobby had gevonden is een Hydroset voor oppervlakteaandrijving, Kan op zich ook maar dan wil ik de romp een keertje zien of het gaat.....

    Bij nog meer vragen hoor ik t wel..........................Peet...........................8)
     
  9. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Oh ja, over schlüter zul je weinig meer vinden, is in de jaren 80 door Robbe over genomen voor de helitechniek, en heeft daarna geen andere modellen meer gemaakt.....
    Je kunt ff Googelen op Dieter Schlüter, misschien dat je wat kunt vinden, zijn huidige firma heet Aerotec..............Peet.................8)
     
  10. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Pete, bedankt voor je reactie (uiteraard jij ook Roel voor je info).

    Er staat wel een Speed 700 BB Turbo 8,4 Volt. Voor € 31.70 op je site, kan die ook (op 12 cellen)?

    Die Lithium accu’s (Thunder power) mogen een discharge van 5C hebben, das 8A x 5 = 40 Amps! :D Denk ook dat een Heli meer vraagt van accu’s dan een bootje.

    Verkopen jullie die ook? Zag m niet op de site (kostie?) er zit alleen geen BEC op :(

    Zo, dus ik heb nog een collectors item ook! ;) (jees... jaren 80 dus dat ding kan meer dan 20 jaar oud zijn)
     
  11. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    niet alle motoren staan op de site, de 9,6 is een wat geschiktere motor..
    http://www.shop.graupner.de/webapp/commerce/command/ProductDisplay?prrfnbr=7777&prmenbr=1081&lang=de
    Als ik t zo bekijk kan het net met het Lipopakket... haal je wel mega vaartijd !!....
    Let wel dat de stroom zo rond de 25 continue uitkomt met piekstromen rond de 40 !!, enne vergis je niet in een bootje, vaartijd meestal zo rond de 4 minuten met 3300 cellen, stromen van continue 50 ampere !!, als het kon ging ik allang op de lipo´s over, maar de stroomgrens is nog ff het hekele punt....(en de prijs)
    De 535 uit mijn hoofd 89 euri.... je kunt ook een 40 amp vliegregelaar gebruiken, boven de 8 cellen varen we altijd zonder Bec.... is net ff wat bedrijfszekerder................Peet.....................8)
     
  12. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    een goede car motor wil ook wel lukken met een 25 schroefje van hopf of een benneke
    maar dat hangt allemaal van het gewicht van de boot af
    en hoe snel wil je der mee gaan en kan het wel zo snel met die romp
    niet elke romp is geschikt om snel te varen
    heb eens een seacommander met twee maal 540 motor met benneke 25 schroeven geprobeerd.
    wel die raakte haast geen water meer op full speed maar was haast ook niet meer te besturen
    hij had wel twee roeren maar dat maakte niet veel meer uit het was over power voor die boot
    vaartijd was ook maar op 7 cellen 1.2 amp ongeveer 4 minuten
    waren wel twee packs voor elke motor een
    ga je boven de 12 volt heb je problemen met vaar regelaars
    meestal hebben regelaars boven de 12 volt geen achteruit en das best wel handig om hebben op een boot
    anders kom je zo moeilijk stop zonder
    water remt namelijk nogal slecht af en je boot is gemaakt om weinig weerstand te hebben dus verwacht je dan maar aan een lange uitloop

    en heu 60 ampjes voor een race boot is normaal hoor dacht je dat een heli de grootste energie slokker was vergeet het maar
    water is gewoon dikker dan lucht en een boot zwaarder dan een heli dus vraagt meer vermogen .

    sportieve groeten raf
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Okay, bedankt voor alle tips!

    Straks moet ik er nog een stoomboot van maken om het model in stijl te houden :lol:

    Ik denk toch dat ik het advies van Peet ga volgen en de boot uitrust met:

    Een 700, 9,6 volt turbo motor, 36mm 3 blads graupner carbon prop een Robbe RSC 535 regelaar met een aparte ontvangers accu (is goedkoper als een externe BEC).
    Hoe zit het met de koeling van dit alles?
    Als ik naar de regelaar kijk:
    [​IMG]
    Zit hier een aansluiting op voor waterkoeling (die paarse aansluiting) ?!?! moet er een waterpomp in de boot die water door de regelaar pompt. Of kan dit ook door vaarwater?
    Moet de motor gekoeld worden met deze setup en hoe?

    O ja, de servo… kan ik gewoon een standaard servo pakken die ik hier vast nog ergens heb liggen of heeft dat ook zware eisen?

    Groetjes Michel
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    een krombuisje in het schroefwater jaagt genoeg koelwater in je boot
    er zijn speciale setjes te koop maar zelf plooien van een aluminium buisje gaat ook

    een 700 bb turbo is moeilijk te koelen
    op mijn lLRP motor heb ik buisjes op de borstels gesoldeerd en koel die eerst voor het koelwater naar de regelaar gaat
    daarna zosnel mogelijk naar buiten boven de waterlijn
    dan zie je of het werkt
    je ziet dan een straaltje water weg spuiten
    spuit dat opeens niet meer dan stoppen en nakijken er kan iets verstropt zijn

    je regelaar is reeds uitgerust met een water koelings blok dus gewoon daar slangetjes op aansluiten
    geen siliconen brandstofslang nemen die gaat heel snel stuk als je er tegen stoot
    begin je dan te varen dan is het heel snel afzuipen door het binnen geperste water
    gewoon van die doorschijnende goedkope slang met voldoende diameter
    of in een aquarium zaak van die groene lucht darm gaan halen werkt ook

    op de koppelingen zet je een stukje krimpkous dat is voldoende om de slangen vast te zetten

    een drieblad carbon op een 700 is niet mijn voorkeur maar je kunt het proberen als het niet goed gaat zie je dat zo .

    het is in ieder geval een mooie boot zoals ik op de foto's heb kunnen zien
    succes er mee en tot mails

    sportieve groeten raf
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    EH?! buisjes op je borstels gesoldeerd? hoe moet ik dat zien dan?
    Kan ik niet gewoon zoiets gebruiken of zelf maken (vond ik net):
    [​IMG]
    en is het echt nodig?

    Okay, gewoon schroefwater dus. das niet zo ingewikkeld :D

    Wat raad jij mij bij deze motor dan aan?

    Dank je, het model is mooi ja maar moet nog heel wat aangebeuren. Ik zal foto's posten als ie af is :D
     
  17. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Zijn we weer..... de 700´s kun je niet de borstels koelen, we doen dit bij de automotoren door een buisje op de borstelhouder te solderen........
    Voor de 700 serie kun je voor jouw toepassing gewoon een alubuisje wikkelen om de motor, of een siliconen koelring van gundert gebruiken, die laat direct over het huis van de motor het koelwater lopen, Koelbuis niet in het schroefwater maar dr naast (te turbulent) gewoon een soort happertje maken, kost wat snelheid maar beter koeling als een kaduuke motor.... Mijn voorkeur voor de 3 blads is voornamelijk omdat een dergelijke romp nogal wat last heeft van propwalk, dwz dat de prop de romp opzij wil zetten dit moet je met je roer compenseren en geeft dus weer verlies, deste groter de prop in diameter deste meer propwalk, een 3 blad is kleiner in diameter... Simpel niet ???.....

    BTW als je zondag niks te doen hebt, houdt Xtreme zijn nieuwjaarsinvaarreceptie op hun vaste vaarplek in het naarderbos in naarden (meer info op www.xtremercboats.com forum)....

    Kun je wat kanonnnen in actie zien..............Peet...............8)
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Okay, dan blijft het gewoon bij een 3 blads en een koelbuis rond de motor :)

    Als die koelwater happer niet in het midden zit stuurt de boot dan niet automatisch een kant op? je zegt zelf al dat zo'n koelwater happer verlies geeft dus vertraging. Vertraging aan 1 kant van de boot (als hij niet in het midden zit) dus stuurt hij naar de kant van de koelwater happer?
    Misschien kan je er gebruik van maken door het in tegenstelling te zetten van de "propwalk"?
    Is het niet gewoon het beste als je die happer in het midden van de boot voor de schroef te zetten?

    Lijkt mij leuk die vaarreceptie, heb net op de site gekeken (haha Xtremeboats en dan een roze forum :lol: ) 12 uur las ik, tot hoe laat duurt dat meestal?
    Naardenbos, is het daar moeilijk te vinden of zie ik het splashende water boven de bomen uit komen? :wink:

    Zijn er ook vergelijkbare boten te vinden daar (zodat ik alles even kan afkijken :twisted: ) Als er niets tussen komt, kom ik even langs.
     
  19. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nou jongens, was vanmiddag bij powerpete's nieuwjaarsinvaarreceptie veel geleerd (onderandere dat je niet kunt varen als er een laag ijs op het water ligt :lol: ) en ook een boot met dezelfde config gezien :D

    Volgende keer eens kijken als de temp boven de 0 graden is ;)
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Satoer, had even gebeld! Gisteren met de PARAT nog ijsbreker gespeeld. Ging perfect. Boot op het ijs zetten... kraak!
    Vervolgens een paar keer heen en weer schommelen: nog meer kraak en ruimte om te manoeuveren.
    Daarna een paar keer voor- en achteruit, en ziedaar: op naar ijsvrij water! Maar ja... om dit nu voor het 'snelle jongens parcours' van Pete te gaan doen... Ben ik wel een middagje bezig. En wie haalt de schotsen uit het water...?

    (De plaatselijke ijsbaanvereniging zal me niet dankbaar zijn, maar dat is hun probleem... :lol: )

    Roel
     

Deel Deze Pagina