Schlempp Hirt spoilers

Al een aantal jaren heb ik van een oude zwever een set Schlempp Hirt spoilers liggen. Op het nieuwe model dat ik aan het bouwen ben wil ik deze spoilers opnieuw gebruiken.

Spanwijdte 2,64m, koorde 245mm, profiel SD8040.
:confused:
1)Wie weet de juiste plaats van Schlepp Hirt spoilers zowel in spanwijdte als in koorde richting op de vleugel.

2)Moeten de (Graupner) spoilers met de omgezette kant naar voren- of naar achteren geplaatst worden?

Er is ooit een P.R.O. Peller geweest, vertaler van boek over ontwikkeling van rakettechniek van Duits naar Nederlands. Stukgelezen. Familie ;) ?

Beste Ron,

Geen familie. Herinnering aan de schrijver van het hoorspel " Sprong in het heelal" uit de jaren 1955 of 1956

Met vriendelijke groet

Fred

HIER staat de handleiding, daar staat het allemaal precies in. Denk dat je er zo wel mee uit komt?

Plaats anders even een foto van je kleppen, bij Graupner kleppen heb je geen "omgezet" deel dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Het onderste blad moet door de wind tegen de pootjes aangeblazen worden.

Hier kijk je dus tegen de achterkant aan:

DSC00041_-_Copy__800x600_.jpg

Een paar aanvullingen c.q. verduidelijkingen tov. het Graupner document:\
  • Afstand tot de vleugelwortel:
    Belangrijk is dat je Stabilo niet in de slipstream van de remklep komt te liggen (want dan gaat de werking van je stabilo eraan!). Dus de 'wortel' van de remklep moet meer naar buiten liggen dan de tip van het stabilo. Hoeveel? Bij een laag liggend stabilo (kruisstaart) zou ik meer dan 5 cm aanhouden, bij een T-staart kan het 5 cm blijven, maar op een grote kist zou ik eerder 10 cm als grens aanhouden.
  • Voor-/achterwaartse positionering op de vleugel:
    Graupner zegt 30%-50% van de lokale vleugelkoorde. Persoonlijk vind ik 30% te weinig. Ik zou aanhouden: midden tussen het dikste deel en de 50% van de koorde ter hoogte van het midden van de remklep.
    Teveel naar voren resulteert in sterk duiken agv. kleppen uitdoen. Dat valt mbv. mixen op het hoogteroer wel weer te compenseren.
Just my 2 cents.
Dirk.

Ron en Dirk,

Hartelijk dank voor de informatie. Ik zal er dankbaar gebruik van maken.

De spoilers waar ik over beschik komen van een Multiplex Alfa. Deze heeft na vele jaren gebruik en ombouw maar e-zwever een te scherpe bocht niet overleefd. Na vleugelbreuk op een meter of dertig bleef er niet veel van over. Jammer want het was een geweldige kist en zeer geschikt voor het ruwe terrein waarop ik vlieg.

Op dit moment ben ik bezig met de bouw van Solar Flyer (FMT 8/1988, MT971). Ook deze kist vloog zonder solarcellen goed. Helaas is deze, een aantal jaren geleden, in de termiek uit het zicht geraakt en is vermoedelijk in een woonwijk geland. Jammer want daarmee ben je ook de apparatuur kwijt.

De nieuwe Solar Flyer wordt iets anders van opzet. De vleugel krijgt een ander profiel dat van de Alfa en wordt i.v.m. transport in drieën gedeeld. Een middenstuk van 1m en buiten stukken met een vlak deel + de oren en voor de zekerheid nu ook spoilers.

Inmiddels vlieg ik op een klein veld dat voor een nette landing zonder spoilers eigenlijk te klein is.

Met vriendelijke groet

Fred

Back