Schnellboot

Roel van Essen

Forum veteraan
Dankzij een prettig advies van Powerpete, kan morgen m'n Schnellbootje op het open water varen. Tenminste, als het een beetje windstil is...
Vanavond toch maar even in bad geoefend...
afb539.jpg

IK WIL EEN GROTER BAD!!
Roel

Leuke boot Roel!

Wat voor camouflage heb je gebruikt?

Ik heb mijn Schnellboot (Robbe) zaterdag opgehaald,
en ben van plan om hem in "splotch pattern" te schilderen zoals dat
in de baltische zee werd gebruikt.
afb570.jpg

Is beter dan dat saaie grijs wat in de noordzee en Het Kanaal werd gebruikt.

Het verloop van de bouw wil ik op mijn website zetten.....

Groeten,

Robert

camouflage

Het is een camouflageschema van een boot die in de Middellandse zee heeft gevaren. Klopt natuurlijk niet met het pennant-nummer, maar who cares? Als het dingetje verder dan twee meter weg is, zie je het nummer toch niet meer.... :wink:
Een site met allerlei info over S-Boote:
www.prinzeugen.com
Succes met de bouw!
Roel

Bedankt Roel,

bij PrinzEugen.com ben ik inderdaad geweest.
Ik heb ook een boek gekocht van de Schnellboote:
Warship Pictorial #15 Kriegsmarine Schnellboote.
Hier staan heel veel foto's in (eigenlijk alleen maar) en ook
verschillende camouflageschema's.

Robert.

Geschut is inderdaad erg grof, ik had een draadje gestart met de vraag naar bewapening in de schaal 1:40, maar daar kwam niet veel uit. Ik had van Tamiya 3.7cm flak besteld maar die was niet meer leverbaar. Uiteindelijk heb ik het geschut uit de doos maar gebruikt.
Wel e.e.a. een beetje aangepast. Maar het gaat uiteindelijk om het geheel, nietwaar?
Ik heb er nog niet mee gevaren, niet met deze motor in elk geval.
Daarbij is het nu niet echt weer om te gaan varen met een nieuwe boot.
Als er nu wat gebeurt ben ik er niet erg happig op om het water in te lopen......
Ik heb er wel aan gedacht om hem te verouderen, maar ik ben bang dat het mij niet gaat lukken. Dus ik laat hem maar zo.

Robert.

AUW!! Da's een nogal heftig camouflageschema, Robert! Even het contrast van m'n beeldscherm wat lager zetten... Je hebt de detaillering mooi gedaan! Ik heb het model in Dortmund gezien en was absoluut niet te spreken over het geschut. Erg grof... Maar jij hebt er wat moois van gemaakt. Hoe vaart ze nu met een motor? Laat je beide buitenste schroeven weg, of draaien die 'loos' mee? Laat eens wat foto's zien als ze vaart, daar ben ik heel benieuwd naar! Enne... natuurlijk meenemen naar de werkschependag!

Overigens een klein puntje over je site:
"pantsered" kennen ze in Engeland niet... wel "armoured" :wink:
(onder het plaatje waar je van achteren in de 'kalotte' kijkt)
Veel vaarplezier er mee!

Roel van Essen zei:
Overigens een klein puntje over je site:
"pantsered" kennen ze in Engeland niet... wel "armoured" :wink:
(onder het plaatje waar je van achteren in de 'kalotte' kijkt)
Veel vaarplezier er mee!

Oeps :oops: .
Da's nog uit de tijd dat mijn website tweetalig was.
Maakte ik eerst een nl pagina, die kopieerde ik daarna naar de uk pagina en vervolgens vertalen. Dan is gepantserde snel vertaald naar pantsered.
Erg dom.
Ga het gelijk aanpassen.

Robert.

De twee buitenste schroeven draaien loos mee.
Er zit nu een speed 600 bb turbo 12V in op 10 cellen.
Denk dat het prima gaat varen.
In mijn PT-15 zit een speed 700 bb turbo 12V, ook op 10 cellen, en die vaart uitstekend, dus ik denk dat ik met mijn s130 geen problemen ga krijgen. Ik ga van het voorjaar varen, en zal dan uiteraard foto's en filmpjes maken. Echter het watertje bij de club is op dit moment amper te bereiken en heel erg smerig. Ik hoop dat dit in het voorjaar beter zal zijn.

Kom anders eens op een zaterdag richting Biddinghuizen; zo ver is het niet. Schoon water (als er geen ijs ligt tenminste) en ik ben heel benieuwd naar dit monster! :lol:

Bedankt voor de uitnodiging Roel, ik wil heel graag eens komen kijken.
Zal thuis eens een balletje opgooien over een datum.
Dat laat ik je nog wel weten.

Robert.

zeg roel hoeveel gewicht kan je nou in zo een revell schnellboot(je)
stoppen??

heb er ook naar zitten kijken maar als ze afzinkt door het vele gewicht heb je er natuurlijk ook niks aan

mvg

Martin

Hoi Martin.
De hele dame weegt met alles d'r op en d'r an 540 gram, en ligt dan mooi op de waterlijn. Wat zit er in:
1 xstandaard 2 kanaals ontvanger
1 x miniservo
1 x Conrad mini-regelaar
2 x CD-rom motortjes
3 x 2,4V accu's, 300 mAh
2 x schoefassen van Graupner met 3 blads 25mm schroefjes.
2 x roeren van ABS, enorm groot, maar anders gaat ze de bocht niet om..
schuimplastic als opvulling en in de boeg een blok piepschuim voor drijfvermogen. Stel dat ze ooit duikboot wil worden... 8O
Motorspant is een 2mm dik ABS-plaatje.
Hier wat foto's.
Van links naar rechts: onder de brug de ontvanger, in het rood, half onder de motoren de regelaar, dan de motoren, het motorspant, en de schroefassen. Als koppelingen twee dunne stukjes rubberslang.
normal_overzicht1.jpg

Hier een totaaloverzicht: ik heb het achterdek doorgezaagd en aan de zijkanten van de romp een extra brede lip gemaakt. Het achterdek schuift nu van achteren naar voren op de romp en zit vast in de richels die op het model aanwezig zijn. Daarna schroef ik het met twee houtschroefjes vast, die in de rookpotten verborgen zijn. Het 'munitiekastje'ligt aan het touwtje (voor de zekerheid!!) achter het laadcontact.
normal_overzicht2.jpg

Detailopname van motoren en schroefassen.
normal_schroefassen.jpg

De bedrijfsschakelaar/laadschakelaar.
Een servostekkerdoosje onderdeks gelijmd. Om het dek staat een munitiekast waarin ik twee stukjes messingstaf 1/2mm heb gelijmd. Deze twee stukjes staf zijn in de munitiekast met elkaar verbonden.
Als ik ze in de bovenste twee gaatjes steek, verbinden ze de accu met de ontvanger (stand varen). In de onderste stand verbinden ze de accu met de laadcontacten op het achterdek (stand laden). Die laadcontacten zijn niets anders dan 2 M2 boutjes, wederom gecamoufleerd door de rookpotten...
normal_laadcontact.jpg

De accu. Dik in (ssst....niet verder vertellen!!) militair tape. Lekker waterdicht. Schuimplastic links en rechts voor de 'klemvastheid'.

normal_accu.jpg

dankje roel voor de uitleg

maar vaart ze op maar 2.4V??
kan je de motoren dan ook nog proportioneel sturen ofniet??

ik heb nl ook motoren die op 2.4V werken....

en gaat dat een beetje vlot ??
is ze op haar topsnelheid op die fotos??

als ik eraan ga beginnen dan zal ik het hier zeker melden :D

mvg Martin

Back