Schoener La Sutil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door guyken, 10 apr 2020.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    En na een namiddag vlijtig knutselen , het is nog niet de finesse maar ben toch tevreden. Ik heb vroeger nogal eens boten gebouwd maar ben nooit zo ver geraakt om ( hoe was het ook alweer ) jufferblokken te maken . :banana: P5170001 (3).JPG
     
    Herby63, hgb1967, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Eigenlijk horen die zwarte touwen om het bovenste jufferblok heen Guyken, en dan dat latje ( de Spreiworst ) wordt dan weer aan de hoofdtouwen geknoopt. Of het moet anders zijn op dit type schip, maar gezien je tekening in post 48? denk ik dat niet. maar dit is een mooi:thumbsup: begin
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    In de bijlage heb je een mooie uitleg hoe dit hoort
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • wand.pdf
      Bestandsgrootte:
      2,5 MB
      Weergaven:
      124
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Ik geef toe dat ik hier misschien nogal kort door de bocht ben geweest . De originele plannen zijn ook nogal vaag hier . De files van Stephan daarentegen zijn zeer gedetailleerd . Ik heb me tot nu toe ook nog niet zo verdiept in deze tak van de modelbouw en ik zie dat er nog een lange weg te gaan is . Bedankt toch voor de info iedereen . :thumbsup:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Feestdag hier in België vandaag en te heet buiten deze namiddag dus wat verder met ons bootje . De afwerking zal misschien wel op zich laten wachten nu want deze morgen voor de eerste keer na de crisis gaan vliegen . Niettemin als we een gaatje vinden ( zoal dat heet ) dan doen we verder met de tuigage . Hopelijk juiste term gebruikt :confused: Klein probleem , de koorden , daar ga ik van tekort komen . Weet er iemand waar je dat kan bestellen , vinden ? P5210001 (2).JPG
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    van welk touw kom je tekort guyken ?
    ze staat daar wel mooi te blinken hoor :yes:
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooi werk Guyken. :)
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Ik ga de dikte eens meten maar heb ondertussen eens gezocht op internet en er zijn modelbouwwinkels die koorden verkopen .
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Eventueel kun je via mij bestellen (kolderstok@gmail.com) - maar verzenden naar België is wat duurder dan wanneer je bijvoorbeeld bij Baillien in Antwerpen kijkt.
    https://www.modelbouw-baillien.be/shop
     
    Herby63 en guyken vinden dit leuk.
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    En nog een beetje verder vandaag . Toch veel touwwerk voor zo'n klein bootje .
    P5230001.JPG
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Er komen steeds meer koorden bij maar nu is het liedje effe uit . Ik zit namelijk zonder witte koord . Ik heb een dealtje kunnen sluiten met Hans " Kolderstok' en zal binnenkort wat voorraad binnen krijgen en dan gaan we weer verder . Volgende week even 2 de verblijf bekijken , daar zal ook wel wat werk zijn . Dus wordt vervolgd ...:bye:
    P5240002 (2).JPG
     
    Herby63, *Hans*, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi hoor.:bye:
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Ondertussen wat geschiedenis gevonden op Wiki :
    Sutil was een brik -rigged schooner (Spaans goleta ), gebouwd in 1791 door de Spaanse marine in San Blas , Nieuw Spanje . Het was bijna identiek aan Mexicana , ook gebouwd bij San Blas in 1791. Beide schepen werden gebouwd voor het verkennen van de nieuw ontdekte Straat van Georgia , uitgevoerd in 1792 onder uitgevoerd Dionisio Alcalá Galiano , op Sutil en Cayetano Valdés y Flores , op Mexicana . Tijdens deze reis in aanraking met de twee Spaanse schepen de twee Britse schepen onder George Vancouver , HMS Discovery en HMS Chatham , die ook betrokken waren bij het verkennen van de Straat van Georgia. De twee expedities meegewerkt aan onderzoeken van het complex kanalen tussen de Straat van Georgia en Queen Charlotte Strait , in het proces waaruit de insulaire karakter van Vancouver Island . Na deze eerste reis Sutil bleef de San Blas Naval Department dienen, het maken van diverse reizen naar Alta Californië en de Pacific Northwest kust.

    Bij de bouwdoos zit geen enkele vlag en ook geen enkele indicatie naar welke dit zouden kunnen zijn ? Ik veronderstel Spaanse ? Kan iemand helpen ?
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2020
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    Zo we zijn terug van wegggeweest en het ontbrekende materiaal is toegekomen . Bedankt Hans . Koordjes hebben de juiste dikte en het wit is wat gebroken wit net zoals in de bouwdoos bijgeleverde koord . Super . De jufferblokken zien er ook pakken beter uit dan die van de bouwdoos . Plus nog een leuk notitieboekje ( is die voor volgende bestelling te noteren , ) en een folder met hele mooie modellen ( boten dus ) We gaan weer aan de slag . Wat een bouwverslagen hier allemaal zeg . Straks meer tijd steken in het lezen dan zelf te bouwen .

    P5310003 (2).JPG
     
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ja dit is verzorgt! Ook bij mijn bouwdoos zat dit extra's erbij. Succes Guyken.
     
    guyken vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel plezier maar weer Guyken :D:D
     
    guyken vindt dit leuk.
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.619
    Locatie:
    belgium
    De bouw loopt stilaan ten einde , ik ga er geen zeilen in hangen . Vindt het mooier zo dat je alle tuigage ziet . Ben aan het twijfelen ivm een vlag . Vindt niet veel terug op internet , het enige wat ik gevonden heb is deze [​IMG] Ik zou die dan moeten opslaan ,ook in spiegelbeeld en afdrukken ?
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina