Schokbreker Topic

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door RCW, 7 mrt 2009.

  1. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Hoi allemaal.

    Gezien er enorm veel topics zijn over motoren etc. En er eigenlijk weinig te vinden is over het fenomeen "schokbrekers" Besloten maar eens een draadje te starten. Vragen over schokbrekers kunnen dan hier geplaatst worden, en als het meezit beantwoord worden;)

    Laat ik eens een opgooitje doen:

    Welke olie/spring verhouding zou ideaal zijn voor de alu "big bore" shocks van mijn Slash?

    Ben op zoek naar een combi voor onroad, en off road (circuit)
    Wil hierin zo min mogelijk met spacers werken. Vind dit een tijdelijke oplossing....

    Groeten,

    Rinaldo
     
  2. rallyking

    rallyking

    Lid geworden:
    24 sep 2006
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Leiderdorp
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een algemeen topic over dempers en veren kan best handig zijn maar dan als topicstarter de vraag stellen over 1 bepaald type auto is dan de verkeerde weg voor zo'n topic.

    Mijn mening:
    Dempers en veren veranderen doe je eigenlijk aan de hand van de ondergrond waarop gereden wordt en het gedrag van de auto die je er naar wilt hebben. En dan wordt het een moeilijke materie om het goed in kaart te brengen omdat dat per soort auto kan verschillen.

    Een goed naslagwerk is de Hudy Setup book te downloaden van www.hudy.net maar omdat Xray de nodige onroad en offroad auto's heeft kan je voor het soort auto die je hebt een setupboek van Xray downloaden met een hoop leerzame onderwerpen als ook over dempers en veren.
     
  4. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Bedoelde meer dat ik de eerste vraag stel, en de topic een start krijgt;) en ja, die gaat dan over mijn auto.
    Verder inderdaad een algemene topic voor vragen van ieder forumlid over dit (ondergeschoven) onderwerp.

    Ik heb van jullie alvast weer 2 linkjes die ik kan gaan uitpluizen. Bedankt hiervoor. Als er verdere suggestie's zijn hoor ik dit natuurlijk graag.

    Groeten,

    Rinaldo
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2009
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
  6. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    hallo

    Ik heb een Xrc Rc-2 en de achterveren zijn erg stijf.
    Rc-Junkies had gezegd dat er te dik vet in zat, kun je er dan ander vet in doen?
    Wat voor vet raden jullie aan?

    Gr
     
  7. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het is geen “ondergeschoven onderwerp” maar zo ongelooflijk complex dat zelfs de geleerde er geen eenduidig antwoord op hebben, slecht enkel “betweters” hebben hiervoor oplossingen. Juist het specificeren op 1 en het zelfde model vereenvoudigd de boel een beetje, maar dan nog moet je dezelfde banden, gewichtverdeling, trackspeed, ondergrond, enz, enz, echt alles identiek hebben!
     
  8. rallyking

    rallyking

    Lid geworden:
    24 sep 2006
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Leiderdorp
    Wat voor auto? En er zit olie in geen vet.
     
  9. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    zoals hij zegt een XRC RC-2 (oftewel een Bajakloon)
     
  10. heey
    ik heb een savage en ik rijd nog met de ori demers. maar p internet zie ik alemaal goedkope alluminium dempers staan, onder andere die van hpi zelf. maar wat is nouw het verschil tussen ori en die alu?
     
  11. p v loon

    p v loon

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    204
    het verschil(volgens mij, kan het fout hebben):

    lichter,
    beter dempend voor een betere wegligging
    door de olie minder "sprongerig"


    maar zelf had ik ook nog een vraag: in m'n baja king heb ik allu veren zitten, werken prima, maar als ik spring of wat dan ook is het in een keer BAM op de grond. niks langzame klap opvang. wat is nu beter om te doen? dikkere olie, of hardere veren. optie 1 lijkt mij het beste i.v.m de wegligging in de bochten.
     
  12. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    In beginsel ik adviezen/opmerkingen van rijders als bv. Roelof en Per niet in de wind slaan. Het is idd. een complex iets. Iedere keer als ik denk."dit is het" blijkt het tegendeel waar te zijn. Oefenen en leren is waar het op neer blijkt te komen. Kost hooguit een paar setjes veren, en flesjes olie.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat alu alleen maar voor koopgrage en tunings-gyle mensen is want met de standaard plastic dempers "hoor je er niet bij".....

    Waarom zou je andere dempers willen kopen ?
    Welk voordeel wil je eruit halen als je alleen maar kriskras over een zandvlakte aan het scheuren bent ?
    En de belangrijktste vraag: waarom niet je huidige dempers anders configureren ?
     
  14. Joren G

    Joren G

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    BE Zichem
    Hallo, ik heb een 1:8 buggy en heb een tijd geleden een nieuwe sturservo gestoken( hs 645 mg) nu heb ik last van omslaan. De wagen slaat om in de bocht of bij optrekken en sturen tegelijkertijd.
    De vering is naar mijn denken redelijk zacht en de olie zit zo: voor 550 en achter: 400.

    hoe zou ik dit een beetje kunnen tegengaan?

    grtzzz
     
  15. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik heb hier een Traxxas Revo staan met Integy piggyback shocks. in de handleiding van deze shocks staat dat deze 90 weight voor en 110~120 weight achter moeten hebben.
    Heb op PKracing de volgende vlesjes gevonden (zijn de enigen die in de buurt komen, voor zover ik kan zien.) SCG100 en SCG120. deze zijn 100W en 120W (ik neem aan dat de W op 'Weight' slaat?) deze olie zou alleen net iets te dik zijn, gezien ik graag het boekje aan zou willen houden en dus 90W en 110W zou willen gebruiken.

    iemand enig idee waar ik dit zou kunnen vinden?
     
  16. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    weight waardes zijn niet te vergelijken buiten het merk om. Dus binnen het merk zal een 50wt minder visceus zijn dan een 100wt, maar 100wt van het ene merk is geen 100wt van een ander merk.
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    hoe kan ik er dan achter komen wat er in moet? zonder flesjes te kopen a la trail and error. (dat vind ik namelijk een beetje zonder van 't geld. )
     
  18. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Tim, je zou eens op de Traxxas fora kunnen kijken naar ervaringen van rijders.

    monster.traxxas.com
     
  19. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Joren G

    Joren G

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    BE Zichem
    hij heeft het pas gekregen na het installeren van de servo, nu is men draaicirkel een pak kleiner. daardoor slaat de wagen in de bocht veel sneller op.

    grtzzz
     

Deel Deze Pagina