Schokbrekers komen niet goed terug

Discussie in 'Electro offroad' gestart door bjorn1977, 11 apr 2020.

  1. bjorn1977

    bjorn1977

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Heemstede
    Hallo allemaal,

    Als eerste excuus als ik dit op de verkeerde plek post. Ik heb flink gezocht en al wat topics gelezen over schokbrekers, maar nog geen oplossing kunnen vinden.

    Ik heb een Carisma SCA-1E met daarop een vrij zware hardbody. Ik merk dat de auto enorm overhelt als ik optrek, en dat de auto over het algemeen niet goed terugveert. Als ik de auto op de werkbank scheef duw dan blijft hij daarna flink scheef staan. Ik heb de veren al een hogere voorspanning gegeven maar dat helpt niet echt.

    De vorige eigenaar heeft wat lopen klooien met de schokbreker olie. Zegt er 450cc in gedaan te hebben maar ik gok dat hij 450cps bedoelt. Ik heb al even gekeken en zie niet echt lucht in de dempers. Ook als ik ze los van de auto indruk veren ze behoorlijk traag terug. Denk aan ca. 1 seconde tot ze weer terug zijn.

    Hoe los ik dit op? Ik gok dat ik in dit geval dunnere olie moet gebruiken, en als ik het goed heb is een lagere CPS waarde dunner? Welke CPS zouden jullie proberen?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

    Gewoon voor de leuk nog even een plaatje van de auto:

    IMG_5074.jpeg
     
  2. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Je gaat toch al voor te beginnen moeten kijken in de handleiding wat er standaard voor shockolie in zit.
    En ook eens een keer kijken of de shock shafts/pins nog rechtstaan.
     
    bjorn1977 vindt dit leuk.
  3. bjorn1977

    bjorn1977

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Heemstede
    Ik heb hem even gegoogled. Standaard is 35W volgens de handleiding.


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  4. bjorn1977

    bjorn1977

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Heemstede
    Als ik bijgevoegde afbeelding goed interpreteer is de balk met Associated de W waarde, en met 35W zou je dan dus 400-450 cst olie moeten gebruiken, dus dan zou deze redelijk overeen moeten komen met de standaard voor deze shocks:
    https://www.conrad.nl/p/reely-siliconen-schokdemperolie-viscositeit-400-60-ml-232634

    Nou zou ook hetgeen er nu in zit overeen moeten komen met de standaard waarde (450), maar de shocks komen dus niet goed terug. Zouden jullie dan gaan voor een nog dunnere olie, of eerst maar eens die 400 proberen en kijken wat hij dan doet?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    ik zou ze alle 4 demonteren van de wagen, kijken wat ze doen als ze niet op de wagen zitten en eventueel daarna compleet reviseren.
    helemaal uit elkaar
    goed schoon maken
    zien of alles soepel beweegt en dan weer met nieuwe olie in elkaar zetten
    is het niet toevallig zo dat de bevestigingspunten knellen bijvoorbeeld? misschien is er iets klem komen te zitten bij montage?
    op deze punten doe ik bij mijn rc wagens ook altijd een drupje siliconen olie
    [​IMG]


    foto?

    Gaaf chassis btw!
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2020
  6. bjorn1977

    bjorn1977

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Heemstede
    Ze knellen niet en lijken verder ook niet krom ofzo. Ik heb er eentje los gehad en los van de auto doet hij er ongeveer 1 seconde over om van volledig ingedrukt naar nul te komen.
     
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    dan is je body te zwaar denk ik en moeten er dikkere veren om de dempers. gokje
    even testen zonder body dus
     
  8. bjorn1977

    bjorn1977

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Heemstede
    Heb je enig idee waar ik losse veren kan vinden?
     
  9. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    conrad heeft een breed assortiment
     
    bjorn1977 vindt dit leuk.
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zuigers met meer of grotere gaatjes kunnen ook zorgen voor snellere beweging. Bij een bouwkit zitten meestal enkele versies met meer/minder gaatjes.
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zoals @poebe hier al aangeeft eens testen zonder de body.
    En overlaatst had ik het ook voor dat ze niet goed terug kwamen, bleken de voorste pins voor bevestiging van de draagarmen krom te staan. Dus alles eens goed overlopen en testen.
     
    poebe vindt dit leuk.
  12. bjorn1977

    bjorn1977

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Heemstede
    Ok het is gelukt. Ik heb de shock olie vervangen. Er zat volgens mij toch lucht in. Van 450 naar 400 en nu ook enige rebound wat daarvoor amper merkbaar was.
    Daarnaast zwaardere veren geplaatst. De Carisma gebruikt veren met een binnendiameter van 17mm, maar die kon ik helaas niet vinden, dus er zit nu een veer met een diameter van 16mm op. Ze lopen wel enigszins aan op de schroefdraad, maar ik heb er voor gekozen de veren op bijna maximale voorspanning te zetten en daar de juiste veer bij te kiezen. Op die manier wordt dat aanlopen geminimaliseerd. De veren worden nu nét niet maximaal ingedrukt als ik 1 wiel op til, dus dat lijkt me precies goed. Daarnaast zijn deze veren rood ipv. zwart, wat ik wel een geinige look vind.

    Ik merk ook gelijk een enorm verschil in performance. Een stapel stenen waar ik gisteren hooguit 1 op de 5 keer op kwam kom ik nu 4 uit 5 keer op. Mocht ik ooit nog een setje veren tegenkomen voor 95mm shocks met een binnendiameter van 17mm dan kan ik ze altijd nog vervangen.

    Bedankt voor de adviezen!

    IMG_5101.jpeg
     
    poebe vindt dit leuk.
  13. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Tof!
    Fijn dat we je weer opweg hebben kunnen helpen.
    ik zal eens even kijken of ik nog wat veren heb liggen in de maat van 17 x 95mm
    Hoe dik moeten ze zijn?

    (ik moet toch het assortiment bakje met dempers en veren nog even open hebben staks
     
    bjorn1977 vindt dit leuk.
  14. bjorn1977

    bjorn1977

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Heemstede
    De originele veren zijn 1mm volgens mij. 17mm is de binnen diameter. Mocht je nog wat hebben liggen dan zou dat top zijn!


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     

Deel Deze Pagina