Schokdemperolie Protech Radical XT

Hallo iedereen:),

Ik ben Kars, ik ben 14 jaartjes oud en zit met een probleempje aan de schokbrekers van mijn wagen. (Protech Radical) Ik weet dat er over dit onderwerp al veel topics geopend zijn, maar ik heb vooral wat specifiekere informatie nodig, die per wagen verschilt. :o

Namelijk, ik heb een Protech Radical xt waarbij de (achter) schokbrekers na het indrukken een behoorlijk tijdje nodig hebben om weer een stukje terug te keren. De oorspronkelijke positie wordt niet eens gehaald. Na mijn idee is een normaal 'tijdje' hooguit een dikke seconde.

Zelf denk ik dat de schokdemper-olie van mijn wagen verouderd is en daarom bijvoorbeeld klontjes vuil bevat die er voor zorgen dat het 'terugkeer-proces' niet zoals normaal verloopt.
Uit andere topics heb ik namelijk opgemaakt dat de veren aan de schokdempers er voor zorgen dat er terug geveerd word en dat de olie ervoor zorgt dat de schok gedempt word.
Na mijn bevindingen is er niets mis met de veren,maar ik weet niet precies hoe ik dit kan testen. (ze veren terug :p) Dus zal het waarschijnlijk de olie zijn ?:confused:

Bij Krikke kan ik verschillende diktes siliconen schokdemper-olie krijgen. De diktes variëren van 100 tot 2500 cps.
Wie heeft een idee van welke dikte olie ik zou moeten gebruiken?

En kan iemand mij vertellen hoe ik mijn schokdempers precies moet schoonmaken? Ik neem aan dat dit gewoon met water en zeep kan...???

Iedereen alvast hartstikke bedankt!
Kars:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Zet je wagen eens op een gladde oppervlakte (salontafel) en leg onder iedere wiel een papiertje en doe het dan nog eens. Ik kan je met grote zekerheid zeggen dat het dan sneller gaat. Bij het inveren verschuiven je banden ook en die geven enige weerstand bij het terug veren zoals jij dat doet.

De beste methode om te kijken als het goed is is gewoon aan diekant oppakken, even 20cm omhoog houden en laten vallen. Dan moet die eigenlijk de val netjes opvangen, het chassis laten inveren en weer iets omhoog komen en gelijk stil zijn.

Veert die niet in (stuiteren) of hobbelt die een paar keer op en neer dan heb je de verkeerde olie en/of veren.
 
@ jawsma de radical is een monstertruck, maar het zit hem er vast in wat voor schokbrekers ik heb ? :) ze hebben een inhoud van 8,954 cm3...
 
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb de test uitgevoerd en idd de schokdempers doen het beter dan ik dacht...

Toch vind ik de schokbrekers een beetje stroef enzo.

Hoe maak ik ze goed schoon?

bedankt!
 
Back
Top