Schoonmaakmiddel voor je 'vette' model

Ik heb al van alles uitgeprobeerd. Meeste spul is nou niet je van het. Tot nu toe gewoon keukenschoonmaakspul, dat je verdunt met water, gebruikt, Ajax, Andi en dat soort spul.
Er blijft dan veelal een soort doffe vettige waas achter op het model. De oorspronkelijke Oracover-glans die er op zat toen je het model net bespannen had kwam nooit meer terug.
Met dit spul raak je wel die doffe vettige laag kwijt en gaat je oracover weer glimmen; Glassex voor de keuken, dus niet de gewone Glassex

shoonmaak.jpg

ikzelf neem altijd 50% van die glassex die jij aangeeft, en 50% spiritus.
goed de zooi eraf en glanzend !

Als het nou echt smerig is, moet je thinner gebruiken,
thinner test de oracover niet! aan, het is alleen erg ongezond, dus alleen maar gebruiken als het echt met geen ander schoonmaakmiddel meer te verwijderen is.

Greetz, Bart

Om voor je wekelijkse schoonmaakbeurt van je uitlaatolie-vette model, thinner te gebruiken lijkt mij geen goede tip.
Ook de suggestie dat thinner Oracover niet aantast zou ik niet voor in willen staan.

Ik gebruik doekjes die gebruikt worden voor babybillen. Die doekjes nemen goed het vet en vuil weg, ruiken lekker en de folie lijkt niet te verkleuren. De goedkoopste in de supermarkt zijn goed genoeg

De thinner is voor die vieze zwarte strepen die je na verloop van tijd op je model kunt krijgen...Om het iedere week te gebruiken is niet aan te raden (zoals ik al had vermeld
Overigens Thinner tast de Oracover NIET aan... tig, keren uitgeprobeerd.

Thinner tast de beschemlaag van je oracover aan. Het wordt iets ruwer, en neemt dus meer vuil op. Het beste recept is Glassex en zo nu en dan goed reinigen met wasbenzine o.i.d.

Dit is wel een draadje over vliegende modellen, dus houdt ik het er maar bij dat ik laag vlieg :D .
Wel overigens 5 a 6 jaar gevlogen, wil het wel weer op gaan pikken met de tijd. En dat komt om dat ik sinds kort weer met rc bezig ben en wel, jullie raden het al, met een wagentje.

Maar goed dit was ff :offtopic:

Ik zie dat er mensen met een heli ook druk aan het schoonmaken zijn.
Die cockpits van die heli's zijn toch ook van lexaan?
en zoja, worden die ook aan de binnenkant gespoten?

Mijn wagentje zit ook helemaal vol met van die vette troep, maar dan aan de binnenkant. En aangezien die aan de binnekant gespoten is, zou dan die glassex de verf mss aantassen?
Ik zelf denk,bijna zeker, van niet, maar mss dat er iemand andere ervaringen mee heeft gehad...

Remco

De cockpits/canopy's van heli's zijn vaak van polypropyleen. Van de Raptors wel in ieder geval (als ik me niet vergis) Dit is een zeer 'vettige' kunststof waar bijna geen verf op hecht. Daarom zie je ze meestal wit (oorspronkelijke kleur) met stickers erop.

Ik gebruik "BLUE WONDER". Dit spul is te koop bij Blokker en bij het Kruidvat. Het spul moet verdunt worden met water, het mengsel doe ik in een oude glassex spuitbus.

Werkt goed! Model even inspuiten en met een doek afnemen. Bij ons op de club gebruikt bijna iedereen dit.

Groeten,

Richard

IK gebruik liever wasbenzine van bij de gamma niet duur en goed resultaat.
francois

Mooi glimmend model?
scheutje citroen afwasmiddel, 65% spiritus en de rest water.

met spoeltinner heb je geen last van aantasten van oracover.
Trouwens met tinner moet je ook niet ontvetten.(het ontvet niet goed)
Tinner laat een vet laagje achter.
Wasbenzine is dan beter.
Ik gebruikte ook altijd dubro spiritus en water.
Geef mijn maar een benzine motor of electro ik heb geen vet meer.
Even het gras van je model vegen en klaar :lol:

ik gebruik de natte doekjes van de aldi die een keer in de paar maanden in de aanbieding komen, gaat snel en is goedkoop :D

Als ke voor dat je de moter hebt laten lopen je vliegtuig nu met autowax in smeert dan hecht het smeer niet meer zo goed en kan je het met een gewoone schone doek er zo afhalen. er zijn er verschillende op de clup die dat doe en werkt perfekt :-) . Ik zeg maar zo: Slimme mensen zijn lui ,maar luie mensen zijn nooit slim.
Gr uit Ommen

ontvetten doe ik altijd met de keuken ontvetter van de Aldi (gele vloeistof) en dan als het model schoon en vetvrij is zet ik hem in de vloeibare autowas en poets het helemaal uit tot het weer glimt.

Back