Schoonmaken oud zeilschip

Goedenavond allen,
Na een flinke tijd rondgestruind te hebben op dit interessante forum en een heleboel tips en trucs gelezen te hebben, ben ik er van overtuigd dat jullie mij kunnen helpen met mijn uitdaging.
Uit een erfenis is een (volgens mij) historisch zeilschip van zolder gekomen. Onder een dikke laag stof komt een interessant schip tevoorschijn met de naam Peter von Dantzig.
De zeilen zijn krokant en het is nauwelijks te lezen wat er ooit op gestaan heeft. Ik denk zelf dat het een modelboot is. De overlevering verteld dat de boot is gebouwd door de vader van iemand die in 1945 geboren is.
Zoals geadviseerd heb ik met kwasten en lucht het oppervlakkige vuil er een soort van af gekregen. Ik zou graag de tekening op de zeilen wat "ophalen" en voeden zodat ze wat minder krokant worden. Ik ben op dit moment echt bang dat ze afbreken.
De touwen en tuigen zijn slap maar nog wel heel en op dit moment van mindere zorg.
De lak/verf van het houtwerk is er nagenoeg af. Ook dit zou ik graag "ophalen".

Vragen:
1. Wat kan/mag ik gebruiken om de zeilen in een betere en schonere conditie te krijgen? Een olie, crème oid
2. Wat kan/mag ik gebruiken om het houtwerk in een betere en schonere conditie te krijgen? Olie | was
3. Hoe kan ik beoordelen of het de moeite is om dit schip te laten restaureren. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om alles te gaan vernieuwen, maar in een acceptabele staat te brengen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Sacha

IMG_3256.jpeg

IMG_3255.jpeg

Hallo Sacha, mooi schip met een rijke geschiedenis. Het is een een Hanze kog uit 1500. En ik ben erg gecharmeerd van jouw foto's die je laat zien. Prachtig!
Ik kwam een Duitse site tegen met een bijna vergelijkbaar model.
https://www.nostalgie-fundgrube.de/modell-schiff-peter-von-danzig/
De zeilen van jouw schip zijn ook van leer? Zoja, dan zijn ze na al die jaren bros geworden door uitdroging. Je kan daar wat aan doen, maar daarvoor zou ik advies inwinnen bij een zadelmaker. Er zijn middelen die je kan aanbrengen om het leer op te doen leven. Ikzelf heb eens een oude leren tas die jaren op zolder heeft gelegen nieuw leven ingeblazen met leervet dat ik in een ruitershop gekocht heb, maar die zeilen zullen daarvoor te bros zijn en te dun denk ik. Vellum of perkament wordt daar voor gebruikt. Vraag een ervaren boekbinderij of zadelmak, die zullen wel weten wat te doen. Datzelfde geld voor het hout. Zonde om de charme weg te nemen door het opnieuw te schilderen. Eigenlijk zou je iemand moeten benaderen die in een museum werkt of heeft gewerkt en dit soort werk heeft gedaan. Je zou Ab Hoving kunnen benaderen. Dit is een gepensioneerde medewerker uit het Rijksmuseum. Die kan je altijd benaderen voor zoiets. Hij is altijd heel behulpzaam. Hij is vaak te zien op Ships of Scale, stuur hem daar een privé bericht in het Nederlands met je vraag.
https://shipsofscale.com/sosforums/members/ab-hoving.8383/
Misschien moet je je even aanmelden daar.
Succes
Gr Stephan

Stephan, heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb geen idee of de zeilen van leer zijn. Het voelt dikker aan dan papier en het is heel hard (uitgedroogd waarschijnlijk), maar ik heb er totaal geen verstand van.
Ik zal contact opnemen met Ab Hoving en dan ga ik het beleven en hopelijk horen wat wijsheid is.
Groeten Sacha

Back