Schoorsteen bouwen

Beste Bouwers,

Heeft er iemand een goed idee voor het bouwen/beplaten van een schoorsteen?
Het geraamte heb ik al staan maar ik wil het bekleden met polystyreen.
Om de vorm erin te krijgen ga ik het verwarmen met een heteluchtblazer of gasbrandertje.
Maar misschien zijn er wel andere, betere manieren?
Ik hoor het graag.
Bedankt alvast.

Mvgr
René

PS) misschien heb ik er alleen last van maar bij bijna elk verslag wat ik lees zijn alle afbeeldingen vervangen voor vraagtekens.

Misschien is het beter als je een foto van de vorm plaatst of van het geraamte wat je gemaakt hebt. Als het gewoon om rechte vormen gaat zou ik het uitsnijden en beplakken maar gaat het om een cilindrische vorm dan zou ik dat doen met heel dun styreen en dat gewoon twee of drie lagen over elkaar heen. Met een brander of heteluchtblazer 'de vorm' en in dwingen zal heel moeilijk worden en waarschijnlijk een lelijk resultaat geven.

Als die rond is kan je voor P.V.C buis kijken.

Ik heb goede ervaringen met vliegtuig triplex, voor ovale rondingen.

Trouwens je ben 3D grafisch ontwerper? Moet toch geen probleem zijn voor je, om te laten printen.:)

Laatst bewerkt:
Misschien is het beter als je een foto van de vorm plaatst of van het geraamte wat je gemaakt hebt. Als het gewoon om rechte vormen gaat zou ik het uitsnijden en beplakken maar gaat het om een cilindrische vorm dan zou ik dat doen met heel dun styreen en dat gewoon twee of drie lagen over elkaar heen. Met een brander of heteluchtblazer 'de vorm' en in dwingen zal heel moeilijk worden en waarschijnlijk een lelijk resultaat geven.

Het is een ovale vorm en ik wil de naad aan de voorzijde hebben. Die zal ik dan opvullen, schuren en primeren. Het materiaal wat ik nu heb is een 0.5 mm maar het is ooit opgerold geweest en lastig te bewerken vandaar die warmteblazer. Ik bekijk wat andere manieren vandaar dat ik de vraag hier heb geplaatst. Ik zal een beeld plaatsen das wat makkelijker inderdaad. Bedankt voor je reactie.

Als die rond is kan je voor P.V.C buis kijken.

Ik heb goede ervaringen met vliegtuig triplex, voor ovale rondingen.

Trouwens je ben 3D grafisch ontwerper? Moet toch geen probleem zijn voor je, om te laten printen.:)

Heb nog wel wat latjes liggen maar wilde het een wat meer metaal look en feel geven, zat ook te denken aan messing maar dan eerst maar oefenen met PS.
3D printen heb ik al geprobeerd met mijn eigen printer maar dat is niet wat ik zoek.
Bewerken kan maar dat is nogal een klus en het resultaat is niet veel beter.
Uitbesteden is ook geen optie vanwege het resultaat en de prijs.
Handwerk is geen probleem maar misschien zijn er goede ideeën waar ik niet zo snel aan denk.
Ik ken nog wel iemand die edelsmid is, misschien is dat nog een optie :-)
Cheers

[QUOrente, ene_75, post: 3642608, member: 10365"]Beste Bouwers,

Om de vorm erin te krijgen ga ik het verwarmen met een heteluchtblazer of gasbrandertje.
Ik hoor het graag.
Bedankt alvast.

Mvgr
René

PS) misschien heb ik er alleen last van maar bij bijna elk verslag wat ik lees zijn alle afbeeldingen vervangen voor vraagtekens.[/QUOTE]
Hoi renee, ook ik kan lang niet alle foto zien in de verslagen. En dat ik best balen. Ik heb er ook geen oplossing voor Hoe dat kan.

[QUOrente, ene_75, post: 3642608, member: 10365"]Beste Bouwers,

Ik hoor het graag.
Bedankt alvast.

Mvgr
René

PS) misschien heb ik er alleen last van maar bij bijna elk verslag wat ik lees zijn alle afbeeldingen vervangen voor vraagtekens.
Hoi renee, ook ik kan lang niet alle foto zien in de verslagen. En dat ik best balen. Ik heb er ook geen oplossing voor Hoe dat kan.[/QUOTE]

Dat ligt bij de eigenaar/beheerder van dit forum.
Afbeeldingen ontbreken bij de berichten vandaar het vraagteken.
Erg jammer want die beelden helpen mij vaak verder bij vraagstukken
Misschien er nog ergens een goede backup van het forum met beelden?(als er iemand van de TD meeleest?)
Bedankt voor je reactie.

Wanner je het geraamte hebt en het is een ovaal (zonder bolling erin) dan kun je het geraamte omwikkelen met stevig (teken)papier. Dan de naad en de uiteinden aftekenen, afwikkelen en je hebt een uitslag om het geraamte te bekleden. Uitslag uitknippen, opnieuw passen of alles mooi aanligt. Zo ja dan overzetten op je plaat kunststof. Als je dat dan uitsnijdt zou het moeten passen. Zo nodig met de föhn een beetje warm stoken om het wat gemakkelijker om het geraamte te kunnen buigen.
Aan de binnenkant van de naad een strookje lijmen voor de sterkte. Succes ermee! G. Klaas.

Wanner je het geraamte hebt en het is een ovaal (zonder bolling erin) dan kun je het geraamte omwikkelen met stevig (teken)papier. Dan de naad en de uiteinden aftekenen, afwikkelen en je hebt een uitslag om het geraamte te bekleden. Uitslag uitknippen, opnieuw passen of alles mooi aanligt. Zo ja dan overzetten op je plaat kunststof. Als je dat dan uitsnijdt zou het moeten passen. Zo nodig met de föhn een beetje warm stoken om het wat gemakkelijker om het geraamte te kunnen buigen.
Aan de binnenkant van de naad een strookje lijmen voor de sterkte. Succes ermee! G. Klaas.

Hallo Klaas,

Die manier hanteer ik nu.
Het is een behoorlijke uitlaat, (15cm) en misschien moet ik het in delen doen en dan plamuren.
Ik roep maar ff wat..
Bedankt voor je reactie.

Hallo René, Is het mogelijk om een foto van het geraamte te plaatsen? Dan kan er beter mee worden gedacht. Als het model van de schoorsteen een soort plat gedrukte cilinder is, waarbij de voorkant wat hoger is dan de achterkant, dan moet afwikkelen geen probleem zijn. In principe heb je dan alleen een bodem en een topschot nodig, waar je de plaat omheen zet. Dat gaat niet als er een bolling in zit. Dan zou ik het tot de bolling op de hierboven beschreven manier doen en het gedeelte met de bolling van een blok balsa maken. Dat blok hoeft niet massief te zijn. Wel moet er voldoende "vlees" op zitten om het model erin te kunnen schuren. Veel meer durf ik er zonder foto niet over te zeggen. Je zou ook aan kunnen geven van welk schip je een model bouwt. Dan kunnen we daarvan een plaatje zoeken. Gr. Klaas.

Heb nog wel wat latjes liggen maar wilde het een wat meer metaal look en feel geven, zat ook te denken aan messing maar dan eerst maar oefenen met PS.

Als je het een metalen look wil geven kan je ook latoen koper gebruiken in plaats van messing.

Maar als het geschilderd wordt, maakt het niet uit wat je gebruikt.

Laatst bewerkt:
Krijgen we nog een foto te zien:rolleyes:

Ja absoluut, ik wil ook een verslag maken van de bouw maar wil eerst ff het een en ander klaar hebben aangezien ik niet elke dag kan bouwen.
Beetje een buffer zeg maar das voor de lezer ook wel prettig anders is het na 2 foto's weer klaar :(
Ik kom er dus snel op terug :)

Back