Schootvoering 2 zeilen op 1 kanaal met winsch

Wie kan mij helpen aan een tekening/schema voor het bedienen van een fok en een grootzeil tegelijkertijd (slechts 2 kanalen ter beschikking)
Het gaat om een zeilboot van 30 jaar oud (een Mistral) van de firma Graupner De lengte over alles is 110cm en de masthoogte 120cm. In de boot was een winsch van Graupner aanwezig. Deze heb ik vervangen door een moderner apparaat (Regatta Eco) evenals de rest van de radio en servo. De oude winsch maakte 3 omwentelingen, de nieuwe 6,5 en heeft 2 trommels in plaats van 1. Aan de oude loop van de schoten heb ik dus niets meer. Bestaan er trukjes om te zorgen dat grootzeil en fok op de juiste manier ingehaald worden en kan er dan ook nog aan gesteld worden? Ik zeil zelf, heb 40 jaar aan modelvliegen gedaan en heb voor de lol een Micro Magic gebouwd. Maar hier heb ik geen benul van.

Hallo Paul, welkom in het zeilhoekje.
De Regatta Eco is een prima winch, die je nog op lengte kan instellen ook.
De grap is de volgende: je moet gebruik maken van het 'closed-loop-system'.
Ik zal proberen het uit te leggen.
Ergens in je model plaats je je winch, daar waar je er nog bij kan.
Zo ver mogelijk voorin, én zover mogelijk achterin plaats je een keer-rol. Je maakt een draad goed vast aan de onderste helft van de trommel van je winch, draait vervolgens de draad drie maal om het onderste deel van je trommel, leidt hem naar de keer-rol in de boeg, vervolgens naar de keerrol in de achtersteven en dan weer naar je winch.
Dan (en dat is héél belangrijk!!) moet de draad eerst weer drie keer om de bovenste helft van de winchtrommel, en dan pas kan je 'm vastmaken. De richting van het draad in beide helften van de winchtrommel moet dezelfde zijn: de de trommel draait, moet de ene helft van de draad afspoelen, door de boot lopen en aan de andere zijde weer opspoelen.
Bovendien zal je ergens in de keten een verend element moeten opnemen. Dit om de klappen van de schoten te neutraliseren. Dat verende element kan een trekveer zijn ergens in de draad, maar je kan ook (en dat is mooier) één van de keerrollen verend ophangen.
Ergens op het lange stuk rondlopend draad, ongeveer tegenover je lier, moet je de schoten van fok en grootzeil vastmaken. Van daaruit via een (kleine) dekopening naar buiten leiden en op lengte maken aan je fokkeboom en giek.
Het volgens tekeningetje zal wellicht helpen:
normal_schootlier.JPG

Roel
Mijn ervaring is dat het verend element (ballpoint veertje, elastiekje etc) in het niet halende part van de schoot moet worden opgenomen. Het veertje dient om het lengte verschil in de schoot op te vangen dat ontstaat doordat de trommeldiameter van de twee trommers als het ware verandert als er schoot wordt opgewikkeld (diameter verkleind) of afgewikkeld.
Dit wordt helder als je even een proef opstelling maakt.
Groet
Wim Bakker

Wat eventueel ook nog mogelijk is om een stuk draadelastiek te nemen en dit vast te maken aan de draad die van de liertrommel afkomt.

Hier bevestig je dan ook de twee schoten en deze voer je door het dek naar de zeilen.

Het elastiek houdt de draad die van de liertrommel afkomt altijd op spanning terwijl de schoten naar de zeilen onbeperkt kunnen bewegen.

Het voordeel is de simpele inbouwmethode, het nadeel is het feit dat je iets aan kracht in moet boeten doordat het elastiek aangetrokken moet worden.

Zie bijgevoegd schetsje.

lier%20met%20elastiek.JPG

@Wim, Wiggie:
Alle mogelijkheden kunnen, veel is echter afhankelijk van de ruimte in je model. Er is zelfs nog een 4e mogelijkheid:
Tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend bedrijf electronische toegangspasjes. Lastig om die in je broekzak te houden, dus 'de markt' heeft daarop ingespeeld en produceert terugverende katrolletjes met daaraan een kaarthouder. die katrolletjes worden ook door rozenkwekers gebruikt om de rozen recht naar boven te laten groeien.
Een van de keerrollen kan je (mits je model het toestaat verend ophangen aan zo'n katrolletje. Vaargroep Harderwijk heeft daar druk mee geëxperimenteerd; zij noemen die katrolletjes "jojo's".
In mijn Seawind heb ik een aantal jaren ook zo'n opstelling gehad, en dat werkt prima, mits de spanning op de katrol groot genoeg is.

@roel
het is mij niet helemaal duidelijk hoe jij je "jojo" plaatst

het eenvoudigst is het als vervanging van het elastiek in het tekeningetje van wiggie

De 'jojo' komt in de plaats van de trekveer die de keerrol onder spanning houdt. De keerrol wordt dus bevestigd aan de "jojo". Makkelijkste is als je de keerrol dan in een kwiklink hangt.

Roel,

ik vermoed dat zo'n "jojo" enkel z'n nut heeft in kleinere boten, waar de krachten niet al te hoog oplopen? Vermits ik mij anders kan voorstellen dat bij veel wind, je je zeilen niet meer strak krijgt, omdat dat ding voortdurend blijft afrollen?

Voor m'n VO70 van 1m50 met ongeveer 1m² zeilopp. lijkt mij namelijk een iets straffer veersysteem wenselijk?

Roel van Essen zei:
De 'jojo' komt in de plaats van de trekveer die de keerrol onder spanning houdt. De keerrol wordt dus bevestigd aan de "jojo". Makkelijkste is als je de keerrol dan in een kwiklink hangt.

volgens mij is het beter om de verende keerrol aan de rechterzijde te plaatsen zodat de rondgaande lijn altijd onder spanning staat

bij roel z'n tekening
normal_schootlier.JPG

kan bij een windvlaag de lijn naast de keerrol(aan de rechterzijde) lopen

De bedoeling van die veer is juist om windvlagen op te vangen, zodat je winch gespaard blijft. Zet je die veer dus op de rechterrol, dan valt die functie als "windvlaag-vanger" weg en komen die rukken weer rechtstreeks op de winch.

Mits een lier van de juiste capaciteit is geplaatst is het niet nodig een veer te monteren om windvlagen op te vangen. Integendeel, het is juist ongewenst dat bij een vlaag de schoten gevierd worden, althans als hje hard wilt gaan.
Ik heb zelf verschillende schootsystemen in mijn boten (MicroMagic, M-klasser, 6 Meter en A klasser), zowel het rondlopend systeeem als het systeem met het lange elastiek. Dit laatste heeft mijn voorkeur ivm eenvoud. Wel steeds tijdig het elastiek vervangen. Ik gebruik elastiek uit de hengelsport winkel.
Groet
Wim Bakker

Beste mensen ,

Ik heb een robbe skandia van iemand gehad en wil deze opknappen.
Ik vermoed dat nooit met deze boor is gevaren omdat de schoten allemaal bovendeks zaten. Er zaten wel op elke hoek van de boot wel een katrol.
Ik wil dus alles onderdeks maken ,maar helaas heb ik niet veel ruimte.
Het idee van een elastiek sprak mij erg aan omdat ik vanaf de servoruimte helemaal naar de achterspiegel kan. In deze ruimte onder de kuip kan ik mooi een elastiek trekken. Alleen hoeveel hoeveel spanning moet ik op het elastiek zetten 0.5 kg ? Geen idee ,ik heb nooit eerder met een rc zeilboot gevaren en heb dus geen ervaring met deze. (1op1 wel dus ;-) )
Ik heb deze genomen met mijn gsmcamera.

Foto vanuit servoruim naar achterspiegel

Foto vanuit servoruim naar de punt.

Foto van het servoruim :

En een foto van de boot :

De spanning op het elastiek moet zo groot zijn dat de schoot nog net op de trommel van de winch wordt getrokken als deze volledig gevierd is.
De lengte van het elastiek is ook bepalend. Wanneer je behoorlijk wat kracht moet overwinnen om het elastiek tegen te houden wanneer de winch volledig is aangetrokken kun je beter voor een langer elastiek kiezen door deze bijvoorbeeld nog een slag terug te laten maken. Je verliest anders veel kracht door het elastiek.

Succes met de renovatie.

Ik vermoed dat nooit met deze boor is gevaren omdat de schoten allemaal bovendeks zaten. Er zaten wel op elke hoek van de boot wel een katrol.

Hoezo nooit met deze boot gevaren ?

Al mijn schoten en dergelijke lopen allemaal bovendeks en vaart als de beste.
Waarom wil je naar benedendeks ? Als er iets kapot gaat of van de rollen afloopt.........

Pendelaar

De ene kant van de schoot wordt tegen de klok in meerdere malen om de winchtrommel gewikkeld en loopt dan benedendeks naar achteren waar deze naar bovendeks gaat. Via een katrol loopt deze dan weer naar voren en gaat op het voordek door een katrol, die met een veer aan het dek zit, waarna hij weer naar achteren loopt en door een tweede katrol gaat en weer benedendijks verdwijnt en met de klok mee meerdere malen op de trommel gewikkeld wordt.

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. In het verleden aardig wat met modelbouw en rc gedaan en wil het weer oppikken. :P

Nu de vraag van mij als leek: Waarom kunnen de schoten niet direct op de rollen van de servo gemonteerd worden :?:

jean99 zei:
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. In het verleden aardig wat met modelbouw en rc gedaan en wil het weer oppikken. :P

Nu de vraag van mij als leek: Waarom kunnen de schoten niet direct op de rollen van de servo gemonteerd worden :?:

Omdat de lijnen die op de winch toekomen, ten alle tijden onder belasting moeten staan (anders loop je immers het risico dat de schoot af de winch-trommel valt.)

Als je schoten rechtstreeks van de zeilen naar de winch zouden gaan, dat zouden deze niet meer altijd onder belasting staat (wind = variabel)

... tevens zou ik er persoonlijk voor kiezen de trommel nooit op het einde (of begin) van de 'closed loop' te plaatsen. Dit om te voorkomen dat door piekkrachten op de winch de pin die trommel en winchservo verbindt krom trekt.

(Zie ook forumonderdeel 'bouwverslag zelfbouw klassiek scherp jacht'.)

Back