Schootvoering met winch en een fine tune voor de fok

• Topicstarter Topicstarter RogierK
  • Startdatum Startdatum
R

RogierK

Guest
Hallo,

Even een vraag, ik denk over de aanschaf van een Graupner Saphir. Dat is het probleem niet maar ik heb nog een winch liggen die ik graag zou willen gebruiken. Maar ik zou ook graag een fine tune voor mijn fok in willen bouwen, dus dat ik de spleet open en dicht kan zetten met een extra servo.

Ik dacht over dit system (bron Lester Gilbert) Maar hoe dan de fine tune van de fok te maken met een extra servo??? Hoeft maar een cm of 2 an te trekken of los te laten.
ShtLines.gif

Met een zeilarm kan je het zo oplossen (bron MM Duitsland) Mini servo rechts bepaalt de spleet.
t_500_MM-Technik%20H2O-Floh,%20MIC%20MAC%20und%20NO%20SECRET_dt31g.jpg

Maar ik wil dus graag me een winch werken, Iemand enig idee??

Nog niet echt, verklaar u nader svp. Op het moment dat ik mijn fokkeschoot "dubbel" maak komt er een vertraging in mijn fokkeschoot en zal hij voor de wind niet dwars op de boot komen te staan.

ik heb een ander idee erover

schootvoering.jpg

met een winch heb je altijd het probleem dat je spanning op de schoot moet hebben anders rolt je draad van de trommel af.

dus als je een closed loop system gebruikt zal je dat probleem niet hebben.
zoals je ziet op het plaatje lijkt het niet zo moeilijk. maar je moet wel een elastiek of een veer op het retour katrol hebben om de spanning weg te halen die eventueel kan ontstaan.

nu voor je finetuning. plaats een extra keerblok voor je fok. en zet daar je extra servo achter. datgene wat deze aan verstelling heeft is 2maal je verstelmogelijkheid voor je fok

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hmm, dat is een goed idee, THX :worship:. Denk je dat een 3003 sterk genoeg is om als fine tune te functioneren??? Is wel een versnelling zo.

Groet,
Rogier

RogierK zei:
Hmm, dat is een goed idee, THX :worship:. Denk je dat een 3003 sterk genoeg is om als fine tune te functioneren??? Is wel een versnelling zo.

Groet,
Rogier

op de fok komen geen zware krachten. maar ik weet niet wat een 3003 kan trekken.

De fokkeschoot zit helemaal niet dubbel.
Ik heb 2 keer dezelfde servo getekend. De linkse servo staat in de stand waar bij de schoot dus lang is. De rechtse servo staat in de stand waarbij je fok dicht is getrokken.

Er wordt dus maar 1 servo gebruikt die tussen de fokkeschoot geplaatst wordt. De fokkeschoot loopt normaal direct van de rond lopende lijn van de winch naar de fok, nu word er een servo tussen geplaatst die de lengte van de schoot kan veranderen door hem een omweg te laten maken.

groeten

Jeroen

het systeem van bastiaan lijkt mij het beste maar ik zou het elastiekje vervangen door een veertje uit een (oude)videorecorder

Ja klopt Jeroen nu zie ik het sorry. Maar met system van Bastiaan heeft maar 1 blok en dus minder wrijving. Denk dat dat de beste oplossing tot dusver is.

@Bol, een veertje uit een zender, zou dat ook sterk genoeg zijn??

rogier ik zou voor de 2de optie gaan.
minder weerstand door maar 1blok te gebruiken,

De 3003 is meer dan sterk genoeg, die trekt minimaal 3 kg en dat heb je voor de 'tune' zeker niet nodig.

Ik ga m'n saphir trouwens met 2 zeilservo's varen.
Een 7,5 kg hitec voor het grootzeil en een 3003 of 3001 voor m'n fok.
volgens mij is dat sterk genoeg.....

Thijs wil een hs-50 als stuurservo gaan gebruiken maar dat lijkt mij aan de kleine kant, ik wil minimaal 2 kg op m'n roer hebben, dus zal het een iets groter servo'tje worden !

het idee om de neerhouder verstelbaar te maken staat mij ook wel aan. Bij jou mm vond ik dat een leuke optie ! ik ben nog aan het denken hoe ik dat maken kan...

groeten, jeroen (mm-18 )

Back