SChroef as onder of achter de spiegel?

• Topicstarter Topicstarter bstar
  • Startdatum Startdatum
B

bstar

Guest
Hey jongens,

ik ben een bootje aan het maken, een soort van DeepVee.

Ik was van plan om de schroef net achter de spiegel te doen.

Kan dit of kan je beter de schroef onder de boot?

Alvast bedankt voor jullie info!

groet, aad

Als je de schroef achter de spiegel doet zal de aanstroom van het water belemmerd worden en zeker bij een speedboot het rendement drastisch verlagen. Onder de boot kan er voldoende aan- en afstromen. Daarbij kun je de schroefas onder een hoek plaatsen waardoor de schroef het achterschip min of meer omhoogdrukt om de natuurlijke neiging om het achterschip dieper in het water te trekken op te heffen. Onder welke hoek je deze moet plaatsen kan ik je helaas niet vertellen en is ook afhankelijk van vele factoren, kijk eens naar plaatjes van vergelijkbare bootjes.

Succes.

Oke! heel erg bedankt!!

nu moet ik nog even dan de beste hoek vinden!

groet, aad

Ligt er ook aan hoe diep je bootje in het water ligt vaarklaar.
Mijn V ligt heel hoog op het water, moest ik de assen vrij ver naar achteren steken en komen de assen onder een vrij grote hoek onder de spiegel vandaan.
Uit de bodem dus.

opgelet
bij een planerende romp
dus meestal een speedboot en zeker een deep-vee de schroef achter de spiegel
het begin van de prop moet op 8% van de totale romplengte uit de spiegel staan
onder een hoek zo dat de propeller 2 a 3 mm boven de tafel staat wanneer de romp met de V op tafel gelegt word

dit zijn de basis regels voor opbouw van Mono cq deep-vee en alle serieus snelle mono's zijn zo opgebouwd

Groeten Gerjan

Kort maar krachtig......Achter de boot, en zo laag mogenlijk.

as2_backside_lg.jpg

Moet de as gewoon loodrecht er uit komen?

en maakt het nog uit of de schroef dan 1 of bijv. 3cm achter de spiegel zit?

Alvast bedankt,

Aad

ok maar de punt van mijn boot is flink lang!
is dat dan niet erg?

enne, verder dus gewoon loodrecht?

groet, aad

Ha Add,
Das niet erg. Hoe verder in principe, hoe beter het vaar gedrag.
En idd. recht naar achter of onder een kleine hoek naar boven gericht van max 2%. (maar dat is experimenteren).

Succes.

Oke! ik ga me denk ik er niet helemaal aan houden want ik heb al het roer e.d. klaar! volgens de 'regels' zou ik hem dan ong. 5,5 cm naar buiten moeten laten komen!!!! Als ik merk tijdens het varen dat het echt niet goed gaat (mischien dat ie te weinig water krijgt of zo) moet ik maar me roeren gaan verbouwen en hem verder naar achter maken!

bedankt voor alles, groet, Aad

hier nog even een fototje! ik heb de boel toch nog maar wat verbouwd! de as is nog verstelbaar! ik denk dat als ik hem in de spiegel vast lijm, dat ie dan nog wel zo'n 5-6 graden zal kunnen worden versteld!
PIC02504.jpg

bedankt voor de hulp!

Groet, aad

als de prop te dicht achter de V zit raakt die teveel lucht en zet het dus niet om in kracht.

als je gaat varen zal je ook een lucht kamertje om het zo maar te noemen zien achter je romp.

als de prop te dicht achter de V zit raakt die teveel lucht en zet het dus niet om in kracht.

als je gaat varen zal je ook een lucht kamertje om het zo maar te noemen zien achter je romp.

daarvoor is dan zeker ook die 'regel' dat je hem 8% van de hele bootlengte uit moet laten steken?!

groet, aad

oke! dan hoop ik dat het nu goed zal gaan!

waars. ga ik een Cobalt kopen! Hebben jullie nog tips over de motorkeuze?? ( regelaar kan 40 - 52 Amp aan)

groet, aad

Back