Schroef voor sleper

• Topicstarter Topicstarter jddegroot
  • Startdatum Startdatum
J

jddegroot

Guest
Hallo,

Vraagje: Ik ben bezig met een sleper te bouwen (althans, info verzamelen voor de bouw)

Het wordt een sleper van hout, ong 90 cm lang en 25 cm breed.
Ik wil wel dat hij een beetje trekkreacht heeft, zodat hij m'n andere bootje (50 cm lelievletje) kan slepen, maar 't hoeft geen speedboot te worden.
Hoe groot moet de schroef (3-blad) worden?
Welke hoek moet ik de schroefas zetten? is 4 graden teveel?
Wat voor motor zou hierin moeten? er vliegt op dit forum van alles rond, Torque 600, 700 e.d. Welke zou ik het beste kunnen gebruiken?
Hoeveel ruimte moet ik laten tussen m'n romp en m'n schroef, aan de bovenkant van de schroef?

vr.gr.
Jan de Groot
jddegroot@hotmail.com

Hallo Jan.
Qua motor zou ik een torque adviseren, 500 of 600.
Diameter schroef 35 of 40mm, maar dan moet je inderdaad een sleepschroef hebben, geen speedschroef.
Een vierblads is overigens beter dan 3.
4 graden hoek is niet teveel; beter is om de schroef exact horizontaal te hebben, maar dat kan soms niet.
Minimale ruimte tussen bovenzijde schroef en onderzijde romp is 1/6 van de schroefdiameter.

Hallo Roel,

Bedankt voor je snelle reactie, Hoe zie ik het verschil tussen een sleep of een speedschroef?

vrgr.
Jan

uhm roel ik vind het knap dat jij een torque motor gevonden heb een 500 of 600 zover ik weet heb je alleen maar een 700 en een 900 torque motor

gr berry :D :D :D :D

@Jan: Een speedschroef heeft een grote spoed; de schroef van een sleper heeft een beduidend kleinere. Ook is een speedschroef over het algemeen 2-bladig, en zijn de bladen scherp. De bladen van een schroef van een sleper (of ander type 'werkschip') zijn meestal rond van vorm. (klavertje-3 of -4)

@Berry: ik bedoelde met "Torque" een langzaamloper. Niet de 700 of 900 Torques die op de markt zijn.
De Robbe 755/40 motor is er een voorbeeld van. Prima motor voor een werkschip en niet te duur.

En een 4 blads geeft duidelijk minder trillingen dan een 3 blads :wink: (in het eggie vooral erg te merken)

ok roel dank je voor de uitleg voor er meer mensen gaan vragen van he waar kan ik die motoren krijgen

gr berry......... :D :D :D

Krijgen denk ik nergens, maar als je bij een modelbouwzaak om zo'n motor vraagt, kan hij 'm vast wel voor je bestellen.
Als je geluk hebt, ligt hij in de winkel.

nou ja niet krijgen de meeste motoren krijg ik tot nu toe nog steeds helaas voor andere alleen voor eigen gebruik

gr berry :D :D :D

Ik ben ook aan het rondkijken naar e-motoren met een hoog koppel en bescheiden toerental.
Nu zag ik op Conrad de IGARASHI SP3657-50 12V E-MOTOR:

Type SP3657-50
Unom (V) 12,0
Uwerk (V) 6 - 24
Onbelast: Toerental (omw./min.) 5700
Onbelast: 0,25
I (A) 4800
Bij max. belasting: Toerental (omw./min.) 1,60
Bij max. belasting: 2,60
I (A) 13,00
Bij max. belasting: 68,0
Draaimoment (Ncm) 224g

Draaimoment is hoog bij een mooi toerental. Prijs is ook bescheiden: €8,95. Ze hebben sowieso een hele range die erg veel op de Speed serie lijkt.

Kent iemand deze motor en wat voor schroef kun je ermeer combineren?

groeten

Nico

Back