Schroefas afdichting.

mijne heren,

Hier even een vraagje over een schroefas afdichting. Ik heb in mijn Patrick Henrey een schroefas maar weet niet wat voor een afdichting deze as heeft.

Er zit aan het einde van de as (zie foto) namelijk een ruimte tussen de as en de askoker. Mijn vraag is nu, weet iemand wat voor type as dit is en of deze assen door O-ringen worden afgedicht of zit er een messing glijlagerbus in.

Wie weet meer over dit type assen.

Groeten Albert

normal_as.JPG

Albert,

De foto is eigenlijk niet duidelijk genoeg, maar het lijkt erop dat je een Simmerring als afdichting hebt zitten.

Als je het rubber aan de buitenkant schoon maakt, dan kun je wellicht het nummer lezen. Maatgevend voor Simmerringen zijn de binnendiameter van de schroefaskoker en de diameter van de as.

Als je even de tijd ilt nemen, lees dan de FAQ over de duikboten eens, dan weet je meteen waarom je geen O-ringen voor schroefassen kunt gebruiken.

groet,

Paul

Hoi Paul,

bedankt voor je antwoord. de FAQ geven inderdaad helderheid hier over.
Ik neem aan dat dit soort simmerringen dan wel van teflon of een slijtvast kunststof zijn en niet van staal ?

Groeten Albert

Rubber. Ze zitten ook in een automotor, en komen in kontakt met hete olie. Dat zegt iets over de kwaliteit van die rubber.

Klopt helemaal Zinnia, maar zoals je op de foto van Albert kunt zien is de Simmerring gemonteerd met het veertje aan de binnenkant.

Als je even teruggat naar de automotor, zit hij daar op dezelfde manier in en doet daar in hoofdzaak dienst om de olie binnen te houden.

Als je hem als schroefasafdichting wilt gebruiken, dan doen we dat om in hoofdzaak het water buiten te houden! Eigenlijk zit dus de Simmerring als schroefasafdichting dus verkeerd gemonteerd.

Overigens gebruik ik voor schroefassen naaldhulzen als lagers zodat ik met drie lipringen een bijna levenslange afdichting heb.

groet,
Paul

Hoi,

Paul heeft helemaal gelijk v.w.b. de richting waarin je de simmering moet monteren. In jouw geval even niet belangrijk bij de montage van een simmering op de plaats van de foto: lijkt mij niet echt belangrijk als er water via de afsluiting je vrije-vloed ruimte inloopt....want als het goed is zit deze tijdens het varen vol met datzelfde spul. Toch?

Jos

Hoi allemaal,

Meestal wel Jos, meestal wel.

Soms in een uniek geval vol met blauwe drek maar dat is een ander draadje :D :D

Groeten,

Jan Huizenga.

heren,

Moet ik dan de bestaande kunststof bus er uithalen om bij die simmerring tekomen ? volgens mij zit die wel 2 cm van af het einde van de schroefas naar binnen toe. Heb ik daar een soort poelie trekker voor nodig om de buitenring er uit tehalen ?

groeten albert\

Hoi Albert,

Ik heb bij mijn P.H achter alleen een glijlager,en in de motor wand de afdichting.
De ruimte komt toch vol met water.
Bij mij is hij lek vrij

Gr. Rob

Back