schroefas waterdicht

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door jeroenvvl, 9 feb 2014.

  1. jeroenvvl

    jeroenvvl

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    oud-heusden
    Ik heb nu al een tijd de banckert maar wat ik ook probeer ik krijg hem maar niet waterdicht bij de schroefas. Ik heb het al met een soort vaseline geprobeert toen bleef tie waterdicht tot dat ik ging varen en de vaseline natuurlijk vloeibaar werd en er weer water binnen kwam. Daarna heb ik het nog geprobeerd om met wat rubber af te sluiten dat verminder het wel een klein beet maar niet goed. Kan iemand mij aub vertellen hoe ik het nou eindelijk eens goed waterdicht kan krijgen zodat ik eindelijk eens kan varen.
     
  2. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Welke schroefas heb je gebruikt ?
     
  3. jeroenvvl

    jeroenvvl

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    oud-heusden
    Gewoon de as die er bij zat. Want er zat er maar 1 in de bouwdoos.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De assen van Billing Boats staan niet al te best bekend, en zijn niet dicht te krijgen. Het schijnt dat ze dat later hebben verbeterd, maar als ik het zo hoor heb je nog een slechte versie erin zitten. Vaak zit er dan niets anders op dan een betere as in te bouwen, of een flinke waterpomp, om het binnenlopende water naar buiten te pompen. Maar een betere as heeft natuurlijk absoluut de voorkeur.
     
  5. jeroenvvl

    jeroenvvl

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    oud-heusden
    Ik neem aan indoorvlieger dat ze die gewoon verkopen bij elke modelbouwwinkel. Maar moet ik dan de oude as mee nemen of weten ze in de winkel wat ik moet hebben
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als je de lengte en diameter van de huidige as hebt, moet je een vervangende as kunnen vinden. Mocht je wat moeite hebben om de oude as eruit te krijgen, dan kun je een soldeerbout gebruiken om de koker warm te krijgen, de lijm wordt dan zacht, en je kan de koker makkelijker uit de romp schuiven.
     
  7. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Jeroen, ik zou in ieder geval gaan voor een schroefas van Raboesch, deze assen zijn waterdicht en goed in kort baar.
    ik heb ze in al m'n modellen gebruikt en nog nooit water door de schroefas naar binnen.
    elke goede modelbouwzaak verkoopt ze of kan ze bestellen want het is een Nederlands product.
    groetjes piet
     
  8. jeroenvvl

    jeroenvvl

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    oud-heusden
    Dank je wel piet ik ga binnen kort dan maar eens terug na den bosch ff langs toemen kijken of ze het daar hebben of kunnen bestellen voor. Misschien dat ik dan eindelijk eens kan genieten van mijn bootje gr jeroen
     
  9. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    heb tegen beter weten in ook eens een as van bb ingebouwd en gevuld met wellenfet van robbe ,die ik voor al mijn modellen gebruik en heb niets van water binnen
    gebruik gewoon dingen die ervoor dienen ,je doet toch ook geen maisolie in je wagen.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een ideale schroefas heeft kogellagers en een afdichting met rubber keerring.
    Maar niet iedereen heeft onbeperkte middelen om hier in te voorzien.
    Toch moet het mogelijk zijn om een simpele schroefas op een eenvoudige manier af te dichten. Twee van mijn 3 varende schepen hebben een Graupner schroefas met daarop een slangetje om de askoker met olie te vullen. Tegen de schroef heb ik een contramoer gezet en die in laten lopen op de askoker. Aan de binnenkant op de as een stelring en de boel zo strak mogelijk opgesloten. Bij het monteren bij de lagers wat vaseline ertussen. Voor het te water zetten zoveel olie in de askoker laten lopen dat de olie in het slangetje is te zien. Door de jaren heen is er wel een beetje olie in de schepen terecht gekomen. Om dat op te vangen een papieren zakdoekje aan de binnenkant onder de as. Bij mijn Smit Finland de boel idem dito opgesloten. Daarbij doe ik voor het varen een druppel olie op de uiteinden van de as. Ook in dat schip een zakdoekje aan de binnenkant onder de assen. Tot nu toe werkt dat afdoende.
    De statische druk is met de assen +/- 6 cm onder water niet zo hoog. Wat ik wel kan aanbevelen zijn RVS assen. Bij mijn oudere modellen heb ik een hoop moeite gehad om de oude assen eruit te krijgen. Daar zat tussen de lagers een hoop roest op. Gr. Klaas.
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Twee sinterbronzen lagers bij Conrad vandaan, en een stukje bijpassend messing buis.
    Vet er in en klaar voor onder de €10,00 zelfs zonder draaibank.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ehhh...Piet had het over een GOEDE modelbouwzaak...

    En als je eenmaal een goede schroefaskoker + schroefas hebt, pers er dan dit spul in:
    [​IMG]
    Een paar euro bij het Kruidvat, en je kunt er alle schroefaskokers van de Koninklijke Marine mee smeren. En wellicht ook nog die van de Belgische Marine.
    1 x per jaar verversen, verder geen omkijken naar en geen olievlekken op het water.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ja Jeroen , het antwoord is hier al gegeven , de assen van BB trekken op niets .
    Als het niet lukt met de as te verwarmen kan je ook proberen om een boormachine op batterijen op je as te zetten en de machine in gang te zetten .Hierdoor breekt de lijm en kan je de as er al draaiend uit halen . Je moet wel zorgen dat iemand je scheepsmodel stevig vasthoud want het is niet de bedoeling dat dit gaat meedraaien . Ik heb dit al enkele malen zo gedaan en steeds zonder problemen is dit gelukt.
    Groetjes
    Ronny
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet het niet.... met de lijmen die ik hier normaliter voor gebruikte (UHU plus of Stabilit-Express) zou je de gehele romp aan flarden draaien met deze methode, volgens mij....

    Een goede manier om de askoker heet te stoken, is overigens NIET door er een soldeerbout tegen te houden, want je bent dan van geleiding afhankelijk.
    Probeer het eens met zo'n Portasol heteluchtblazertje op aanstekergas.
    As er uit, portasol tegen de lageropening (dat blaasmondje heeft maar iets van 5 mm diameter, en blaast " hete lucht" van dik 300 graden door de as heen, dus je as wordt van voor tot achter heetgestookt)

    Groet, Bert
     
  16. jeroenvvl

    jeroenvvl

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    oud-heusden
    Ik heb daar mijn eerste bootje gekocht in den bosch en ik werd na mijn mening goed geholpen. Maar is het daar zo slecht dan en waar zou ik dan beter langs kennen gaan roel
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Jeroen,

    De schroefas die Billing Boats er bij levert is meestal slecht van kwaliteit. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is omdat ik alleen aan zelfbouw doe.

    Voordat je een schroefas inbouwt moet je eerst checken of deze spelingsvrij is en niet krom. Maak op de schroefaskoker een smeernippel.

    Ik gebruik kogellager vet. Als deze te dik is dan vermeng ik dit vet met motorolie tot de dikte gewenst is. Dit mengsel gebruik ik meestal voor gekogellagerde schroefassen.

    Groeten Paul
     
  18. jeroenvvl

    jeroenvvl

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    oud-heusden
    Bedankt allemaal voor de info. Ik heb maar eerst voor de eenvoudigste oplossing gekozen en dat is kogellagervet van de praxis. Hij ligt nu even lekker in bad te dobberen om te kijken of hij nu echt droog blijft en misschien dat ik zo nog ff buiten ga varen om te kijken wat er dan gebeurd. Nogmaals bedankt voor alle info en mocht het toch nog niet goed gaan laat ik het wel weten :) . Trouwens word er wel eens gevaren in de buurt van oud-heusden dat iemand weet. Gr jeroen
     
  19. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Misschien een beetje laat met de reaktie maar de griep had toegeslagen .
    Natuurlijk bedoel ik de buis of schroefaskoker waar de as in draait om vast te maken in de boormachine . Ik heb dit reeds een zestal keer zo gedaan en nog nooit is er iets stuk gegaan . Bij het in gang zetten hoor je een kleine krak en dit is de lijm , stabilit expres of andere lijm die breekt rond de buis van de as . Telkens kwam de schroefaskoker zo vrij dat de lijm , welke dan ook , nog mooi bleef zitten en de nieuwe schroefaskoker in het mooie ronde gat er zo bijna kon ingeschoven worden en terug vastgelijmd .
    Het is wel niet mogelijk als er polyester en mat is gebruikt om de ganse schroefaskoker vast te zetten .
    Maar ja , wat men niet probeert kent men ook niet .
    Vriendelijke groeten
    Ronny
     
  20. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Heren, zoals jullie weten zijn winkelbesprekingen niet toegestaan. Ik heb de betreffende posts dan ook verwijderd.
     

Deel Deze Pagina