Schroefassen waterdicht maken

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door jboers, 14 jan 2005.

  1. jboers

    jboers

    Lid geworden:
    18 aug 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rijssen
    Ik heb zelf een schip gebouwd met twee schroefassen, helaas lekken de schroef assen.
    Het probleem is ook dat de schroefassen geheel horizontaal in het schip behoren te zitten.

    Mijn oplossing in deze zou zijn, zet te onder een x aantal graden, dus niet horizontaal. Hiervoor moet ik de romp aanpassen.

    Wie heeft er een oplossing?
    Hoe kan ik deze waterdicht krijgen?

    Groeten,
    Jan Boers
     
  2. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Beste Jan,


    Het is bijna altijd zo dat een schroefas binnen ook onder de waterlijn zit, dit is echter geen probleem, mits lekker gevuld met een waterafstotend vet, het veranderen van de assen zoals U voorstelt is geen aanrader, het verandert waarschijnlijk óók het vaargedrag van het schip, een as ligt meestal recht met de kielbalk of wijkt hier enkele graden vanaf, althans dit is bij de meeste schepen het geval, wat voor model heeft U het hierover, plaats eens een foto..... maar die lekkende assen dat moet op te lossen zijn.


    Tom Boere
     
  3. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
  4. Lucky

    Lucky

    Lid geworden:
    6 apr 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Sint- Amandsberg (Gent)
    Hallo Jan,

    Zoals Tom reeds aanhaalde kan je dit probleem oplossen met waterafstotend vet.
    Een trukje om het vet makkelijk in de schroefas te krijgen is een spuit te gebruiken ( bij je huisarts of de apotheek in de buurt te bekomen).
    zo ik hoop da je je probleem kan verhelpen.

    groetjes Lucky.
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Jan,

    Als je eventjes de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat er hierover al verschillende draadjes zijn geopend. :wink:

    Je kan je schroefassen volspuiten met waterafstotend vet (ik gebruik zelfs vet van de 1:1 schepen en dat werkt prima!) of je kan ook het systeem-à-la-Roel toepassen: uierzalf.
    Dit kost bijna niets en met één pot kan je jaaaaaaaaaren vooruit.
    Roel is daar zeer enthousiast over. :lol:

    Droop
     
  6. victor post

    victor post

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Soest
    Hallo,

    Ik gebruik daarvoor :

    :idea: Zuurvrije vaseline, te koop bij elke supermarkt of drogist.

    :arrow: En inspuiten met een spuitje van de dokter, werkt perfect.

    groetjes,
     
  7. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb op al mijn schepen. op elke schroefas een vetnippel zitten, voor dat ik me schepen weer in het water doe, spuit ik de assen weer vol met vet, net zolang dat het oude vieze vet er helemaal uit is en het nieuwe vet er ook uit komt. dan ben je verzekert van een veilig jaar varen zonder water in het schip door de schroef as.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik gebruik een mengeling die de apoteek hier voor mij maakt
    vaseline met een soort olie er door heen
    als het koud is dan wil vaseline nogal stroef gaan draaien en nu met die olie er doorheen blijft alles gladjes gesmeerd draaien

    mijn assen liggen altijd onder water zelf de hele boot op sommige ogenblikken

    groeten raf
     
  9. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Eenvoudig, zeer goed, maar wel iets duurder is het "wellenfett" van Graupner zelf. Het zijn plastic tubes, en is hoog waterbestendig en goed smerend.
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Zinnia

    Schroefasvet die ze op schepen gebruiken is ook waterbestendig en vast veel goedkoper.

    Is dat wat jij bedoeld die zwarte troep had je jaren geleden ook in potten.

    Vasaline kan je niet een heel jaar mee varen dat verzeept vandaar dat ik schroefasvet van de beroepsvaart gebruik.

    Heb in 1978 ook wel siliconenvet gekocht was een advies in een of ander blad maar dat is zo stug dat je motor er zwaar van gaat draaien vooral Monoperm dus kleine motoren.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo jan
    nee dat vet is gelig van kleur

    ik doe dat soms in mijn duikboot assen

    groeten raf
     
  12. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat Graupnervet lijkt wat op ranzige boter. De weerstand lijkt met heel laag. Vroeger gebruikte ik ook vaseline, dat wordt langs de schroefkant (water) al na een paar keer een soort mayonaise. Bijgevolg smering nul, en een fluitend lager. Dat moet ieder voor zich uitmaken wat het goedkoopste is: een tubetje vet of een schroefas vervangen met alle ellende die er bij hoort.
    Verder is alle waterbestendigvet geschikt, bv voor onderwaterlagers van pompen enz.
     
  13. jboers

    jboers

    Lid geworden:
    18 aug 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rijssen
    Ik heb de schroefkokers vol laten lopen met motor olie, is nu waterdicht.

    Groeten,
    Jan
    :lol:
     
  14. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Lekker voor het millieu moet je mee in een zwembad gaan varen zal de badmeester blij mee zijn.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    gilbert we hebben eens waterpomp vet gebruikt
    resultaat

    twee assen muur vast gelopen en twee motren naar de haaien

    ik doe vaseline gemengt met lanoline en heb geen problemen

    groeten raf
     
  16. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Raf, zelf vind ik dat beproefde methoden de voorkeur genieten, eender wat. Zoals ge zelf aanhaalt, de schade en het werk kunnen hoog oplopen.
    JBoers,Motorolie kan misschien goed werken, maar geeft gegarandeerd "ogen of regenbogen" op het water.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo gilbert

    ja daarom doe ik lanoline en vaseline laten mengen bij de aptheek
    vaseline is dik en lanoline is dun

    als je dat mengt dan blijft als de temperatuur van het water te koud wordt toch je as gesmeerd en loot hij niet vaster dan anders
    is het water warm (zwemdok) dan loopt je lanoline er niet uit en voorkom je ogen op het water

    inderdaad motor olie is ongeschikt dat geeft een olie laag net zoals de esso camberrian toen die op de klippen was gelopen


    maar eenden vet ,vet van zeehondjes en walvistraan die smeren ook goed
    zin biologische olien en blijven goed smeren en mengen zich niet met water

    dit zijn dus ook nog opties die je kan gebruiken om je assen te smeren


    groetjes raf
     
  18. francois

    francois Guest

    beste mensen,als leek in de boten vraag ik mij af of het niet mogelijk is een waterdichte kogellager te gebruiken dan is het probleem toch opgelost.
    groeten francois
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    snel andwoord NEE

    wil ik zien een waterdicht lager van m2,m3;m4


    een waterdicht lager bestaat niet
    het probleem is niet alleen waterdicht maar ook nog eens druk dicht en dat bestaat dus niet
    er bestaan dus wel spatwater dichte lagers maar dat is dus weer iets anders
    die worden in de auto's nogal eens gebruikt
    om een as waterdicht te krijgen is er maar een oplossing
    en dat is een lipring aan beide kanten van het lager
    de ene om het water buiten te houden en de andere om de olie in de as te houden
    dus 4 lipringen per as

    daar de wrijving mee gerekend plus de wrijving van de lagers kost je dus 1 amp minstens per uur
    zit je met 3.3 amp maar 2/3 van je tijd aan het varen de rest is wrijving
    dus maar 40 minuten inplaats van 60

    doe mij dan maar bussen en mijn oplossing van vet

    groetjes raf
     
  20. jboers

    jboers

    Lid geworden:
    18 aug 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rijssen
    Jan Vos heeft gelijk.
    Het milieu staat voorop...
    Dit is olie die volgens milieu deskundigen geen schade aan het milieu aanbrengt.
    Ik heb het gekregen van een 'milieufreak'.
    Anders had ik het niet gebruikt en had ik ze liever laten lekken!

    Groeten,
    Jan
    :|
     

Deel Deze Pagina