Schroefjes Align 450

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door HeliGijs, 26 mrt 2019.

  1. HeliGijs

    HeliGijs

    Lid geworden:
    24 mrt 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Netherlands
    Voor onderhoud wil ik diverse schroefjes van mijn Align 450 los krijgen maar het lukt me niet.
    Mijn torx van 1,5 mm is te klein en de 2 mm is te groot. Daarnaast zijn de schroefjes zo fragiel dat ze snel dolgedraaid zijn.

    Is er iemand die mij hiermee kan helpen? Ik heb het al geprobeerd met elastiek en plastiek maar dan lukt het ook niet.

    Ik hoor het graag.

    Groet,
    Gijs
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    probleem is dat align regelmatig engelse maten gebruikt.
    vandaar je maatprobleem met sleutels.
    in de 250 was dit helemaal een groot probleem..

    tegelijk hebben ze een boterzacht type staal gebruikt, waardoor alles op die kleine schroefjes in no time kapot is.
    als vervanging: rcskrews had toendertijd vervang setjes met hardstalen boutjes en schroefjes.
    http://www.rcscrewz.com/advanced_search_result.php?keywords=trex+450&search_in_description=1&x=0&y=0
    niet gezegd dat je hem daar moet halen, misschien zijn er nog hollanders die het hebben.
    geen idee, ik heb de mijne bijna 15 jaar geleden besteld..

    het volgende is geschreven in de overtuiging dat je weet wat "passend" is qua kracht op een 450..
    en dat je het toestel even goed neerlegt en zo, zodat je met een tikkie of zo niet het frame breekt.
    mijn 450 wordt ondertussen zo'n beetje 15 jaar, met meerdere dezelfde problemen.
    nooit nieuwe onderdelen hoeven halen hiervoor, ik heb het er altijd nog uit kunnen peuteren.
    maar vraag niet hoeveel overtuiging dat af en toe gekost heeft :D
    op mn 600 is het me wel al een keer overkomen.... dat het er echt niet uit kwam..


    puntje 1: een goede set imbussleuteltjes scoren, van align zelf.
    zijn van die hele kleine schroevedraaiers. maar die passen exact, daardoor is het ook niet zo vlot kapot.
    wel ff overleggen met je leverancier, align heeft ook metrische setjes en zo.
    bel ze op, en vraag ff wat er echt op past.

    soms scheelt het maar een fractie, en kun je het schroefje met passend geweld overtuigen dat jij wel de goede maat hebt.
    lees: jouw imbus erin, en een passende tik met een hamer.

    puntje 2: een schroef in alu, vaak zit dat met lock tite.
    dan wil het wel eens stevig schelen als je de kop van de bout goed warm stookt (met bv een soldeerbout)
    hoeft niet roodgloeiend. maar wel goed warm, dan lost de locktite.
    als de blauwe is gebruikt toendertijd.

    soms wil een goede tik op de schroef ook wel eens helpen. dan "schrikt" hij ff. in alu wil het wel eens een beetje invreten.

    puntje 3: de kop is dol.
    dremel pakken (of dun zaagje, wat je het handigst vind werken), een sleuf in de kop maken.
    normale platte schroevedraaier gebruiken. met beleid, maar toch met kracht draaien...
    soms heb je geluk, lukt het op die manier wel

    puntje 4: mislukt dit ook, gewoon de kop uitboren.
    boortje 3 of 4 mm. kun je het onderdeel iig los krijgen.
    daarna het alu deel serieus warm maken , met met een goede tang het resterende kopje van de schroef proberen alsnog te verwijderen.

    puntje 5: ook dat lukt niet
    dan zijn de opties een beetje op..
    nieuw alu dingetje halen.

    De beste tip zal vooral zijn: als je speling hebt op de kop, dus je gereedschap rammelt een beetje in de kop van de schroef, en je krijgt de schroef eruit..
    schroef weggooien.
     
  3. HeliGijs

    HeliGijs

    Lid geworden:
    24 mrt 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Netherlands
    Hartelijk dank voor je snelle en heldere reactie.

    Ik ga er vanavond maar eens mee aan de slag.
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Zoals hierboven al genoemd, een origineel setje align inbusschroevendraaiers, is niet heel goedkoop maar heeft bij mij wel goed geholpen, daarvoor ook regelmatig hetzelfde probleem..
     

Deel Deze Pagina