Schroeftunnels

Hallo allemaal,

Ben bezig de Happy Hunter aan het bouwen, en op het moment met de schroeftunnels bezig.
Mijn vraag is: moeten deze tunnels precies rond zijn?
Ik ben ze zelf aan het maken.... :roll: .... van koper.
De schroef heeft ongeveer een mm aan bijde kanten speling, maar de tunnel zelf is een ietsiepietsie ovaal.
Ik ben bang dat ik de tunnel verknal als ik er nog aan begin te pielen. :blowup:

De speling tussen tunnel en schroef is bij het 'echte' schip zó klein dat er niet eens een vinger tussen kan...
Heb het uitgeprobeerd bij de Smitwijs Rotterdam: Tunnels waren zo'n 3,5 meter in doorsnee, maar de schroeven pasten er exact in!
Tussen tunnel en schroef kan je schijfjes komkommer snijden...

Roel

Roel van Essen zei:
De speling tussen tunnel en schroef is bij het 'echte' schip zó klein dat er niet eens een vinger tussen kan...
Heb het uitgeprobeerd bij de Smitwijs Rotterdam: Tunnels waren zo'n 3,5 meter in doorsnee, maar de schroeven pasten er exact in!
Tussen tunnel en schroef kan je schijfjes komkommer snijden...

Roel

Dus ik moet in micromillimeters gaan werken?
Eerst maar ff naar de opticien dan 8O

Wees gerust, één millimeter speling tussen de schroef en straalpijp is echt genoeg hoor. Bij een modelboot maakt het niet echt veel verschil in stuwkracht uit.

Of het moest zijn dat je je Hunter alsnog als een keukenrobot wilt gebruiken om komkommerschijfjes te snijden. :D

Groetjes,

Droopy

Luit, je model is op schaal, het water niet. Een beetje ruimte tussen tunnel en schroef is geen probleem. Maar probeer die ruimte zo klein mogelijk te houden, dan is je tunnel efficiënter. Als je met kunststof schroeven werkt, de toppen heel nauwkeurig afbramen zodat ze niet aanlopen.
Maar uiteindelijk: Het zal nauwelijks meetbaar zijn in snelheid of power of je nu 1 of 2 mm speling hebt tussen tunnel en schroef... :wink:
Enne... Droop: het gebruiken van een modelschip als keukenmachine is mijn specialiteit! (potverdrie!) :lol:

roel

Zeg Roel heb je ook nog een type schroef voor mij om blokjes ham en kaas te snijden (makkelijk voor feestjes en partijen). :lol:
Kunststof schroeven begin ik niet aan, teveel negatieve berichten gelezen.
Maar bedankt voor de info to zover.

Ter verduidelijking voor 'niet-bootmensen/keukenchefs':
De keukenmachine die Roel gebruikt om komkommertjes, worteltjes en aanverwante vegetarische aardgroeisels in schijfjes om te toveren ziet er dus zo uit: :lol:

afb391.jpg

Tunnelschroeven of Kort nozzels

Groetjes,

Droopy

of zo, dit zijn dus de schroeven van de smitwijs rotterdam. Ik kon mn hand er niet tussen houden.
afb392.jpg
[/img]

Roel schreef:
Ik moet je toch even naar rechts richten Droop:
Een VSP (Voith Schneider Propellor) ziet er toch even wat anders uit.

Hoy Roel,
Ja, natuurlijk. Weet ik wel hoor. 'k Had het gewoon ff verkeerd geinterpreteerd.

@ Kor,
Inderdaad, zo'n schroeftunnel met schroef is een mooi voorbeeldje van precisiewerk.
Als je een modelboot ziet die met zo'n Kort is uitgerust dan kan je je moeilijk voorstellen hoe GROOT die dingen in werkelijkheid zijn.
Bij ons op het bedrijf is men nu bezig met de sloop van de 'Burcht'.
Dit was de sleper die deze zomer in de Westerschelde overkop ging en waarbij een bemanningslid jammer genoeg het leven liet.
Telkens ik de mogelijkheid krijg ga ik eens een kijkje nemen en voor een modelbouwer is dit de gedroomde leerschool. Daar zie je verschillende soorten schepen en hun aandrijvingen in al hun glorie.

Groetjes,

Droopy

Inderdaad Kor, dat is ze.
Een collega van me heeft deze week de laatste foto's van de sleper genomen (net voor men met de sloop begon).
Mocht jij (of iemand anders) interesse hebben dan vraag ik wel eventjes of hij deze naar mij wilt doormailen dan bezorg ik ze je wel.

Groetjes,

Droopy.

Hallo iedereen,

ff voor de duidelijlkheid, de "ring" on de schroef waar jullie het steeds over hebben, is niet de tunnel, maar de straalbuis. Een tunnel is een holle constructie in de romp van een schip waar de schroef voor de helft in zit. De tunnel zorgt er voor dat er altijd genoeg wateraanvoer naar de schroef is!
Beetje dom voorbeeld van een tunnel zit onder de Dolly van Robbe.

Verder wens ik iedereen veel plezier met deze super hobby!!!

Gr Jason

heb indertijd de smit nederland, 1:25, gebouwd vanaf tekening en moest dus ook zelf de straalbuizen maken.
heb deze toen van rioolbuis gemaakt bekleed met balsa, in profiel geschuurd en toen verhard met secondenlijm.
schroeven waren van raboesch, 90 mm afgedraaid naar 80 mm, en deze pasten toen precies in de buizen, ook hier was de tussenruimte zelfs minder als 1mm.

Sorry voor het kicken van een oud topic maar tijdens het zoeken naar info over "Schroeftunnels" kwam ik dit inderdaad vaker tegen :

de "ring" on de schroef waar jullie het steeds over hebben, is niet de tunnel, maar de straalbuis. Een tunnel is een holle constructie in de romp van een schip waar de schroef voor de helft in zit.

Ben aan het zoeken geweest naar foto's van de onderzijde van de "Dolly"
Beetje dom voorbeeld van een tunnel zit onder de Dolly van Robbe.
maar kon deze niet echt vinden. Is er iemand anders die een voorbeeld heeft van een "Schroeftunnel" ?

Groeten, Bram

Frederik,

Bedankt voor je foto, ik heb nu een idee wat er bedoeld wordt. Dit alles in het kader van mijn volgende projectje , een soort "BoatZilla" (duw/ophaalboot) zoals gebruikt op xtremercboats.com

Groeten, Bram

P.S. zal er tzt wel een bouwverslag(je) van maken.

Back