In de hobby is in 20 jaar veel veranderd. Digitale technieken en borstelloze motoren, verschillende scheepschroef vormen. In een moderne sleper als de Fairmount Expedition, behoort natuurlijk modern spul. Vast gegeven: langzaam kunnen varen en veel kracht hebben. Dat betekent schroeven met grote spoed en een lager toerental. (spoed/pitch= de afgelegde afstand wanneer de schroef door vaste stof zou gaan). Het origineel heeft 2 hoofdschroeven van 3,85 m die draaien in tunnelbuizen met een toerental van 750 omw/min. Deze heeft ook een boegschroef en een hekschroef in de kiel, beide met een diameter van 1,8 m doorsnede. De diameter van de hoofdschroef wordt 77 mm en die van de boeg en hekschroeven 35 mm. Het model is 1,5 meter lang en 36 cm breed en weegt straks 29 kg. Varen op schaalsnelheid betekent 4,5 km/h. Dan heb je hetzelfde golfpatroon. De zoektocht die elke modelbouwer te wachten staat is die naar een schroef, motor, snelheidsregelaar. Hoofdschroeven: De keuze is beperkt als je niet zelf wilt bouwen. Mijn keuze is gevallen op 80 mm 4 bladschroeven van Raboesch (147-29), die ik ga aftoppen tot 77mm. Een sleepboot moet ook natuur getrouw kunnen manoeuvreren, dat betekent bij een schroef met hoge spoed een zeer laag toerental. (minder dan 1000rpm). Omdat ik graag brushless motoren wil vanwege hun kracht, weinig onderhoud krijg ik wel te maken met een minimaal toerental. Echter als de sleper aan het slepen is en dus maximale weerstand/kracht in het water zoekt (vandaar de grote spoed) neemt ook de belasting op de motor toe. Uit een (duits) rekenprogramma elders op dit forum (http://www.modelbouwforum.nl/forums...botengedeelte-work-progress-motorcalc_v12.zip) dat ik via "indoorvlieger" heb gekregen, heb ik het toerental en vermogens berekent. Thrusters (boeg en hekschroef) Die van Raboesch vallen af vanwege hun plastic haakse overbrenging die enorm veel herrie maakt. Hun alternatief is een peddelsysteem. Er zijn ook zelfgemaakte thrusters. Ik wil er wel wat mee kunnen drukken (de hoge boeg met opbouw tegen de wind die niet op schaal is in), maar ik heb een hekel aan dat lawaai van die haakse overbrenging. Ik twijfel dus aan de peddels van Raboesch (weinig lawaai veel kracht) of iemand die zelf schroeven maakt (natuurgetrouw, maar qua lawaai en kracht nog geen idee.)
Hallo, Je komt natuurlijk niet onder een haakse overbrenging uit. In mijn Happy Hunter heb ik een boegschroef van Raboesch. Werkt goed maar maakt inderdaad herrie. In mijn Smit Lloyd 14 heb ik een zelfgemaakte lepel boegschroef. Veel meer stuwkracht en géén haakse overbrenging uiteraard. Ook heb ik voor anderen boegschroeven en hekschroeven gemaakt waar uiteraard wel een "normale"schroef aan zit en een haakse overbrenging met tandwielen, eventueel met vertraging. Assen gelagerd en afgesloten voor het water middels een simmerring. Werkt uitstekend en geen herrie. Overigens is de 7,2 Volt voor de Raboesch geen probleem. Gewoon een spanningsregelaar tussen je accu of vaartregelaar en deze afstellen op 7,2 Volt. Zijn verkrijgbaar bij o.a. Conrad. Vriendelijke groet Sjoerd
De Raboesch bowthrusters 7,2 V zijn vrijwel geluidloos en voldoen goed. Heb er twee in de KH (19 mm.), de KH is 1,25 lang. Heb ze op een aparte 6V-7Ah accu. Van 12V naar 7,2 V is ook simpel te bouwen of kopen zoals Sjoerd al aangaf.
Dank je voor je reactie Sjoerd. Ik heb een buisdiameter van 3,6 cm dus dat is volgens mij een redelijk grote maat. Van Raboesch zie ik ze maar tot 32 mm, duur en herrie. Ik vind dat echt afbreuk doen aan het vaarbeeld, zeker als ik ook een dieselgeluidgenerator ga inzetten. Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw zelfgemaakt boegschroeven, heb je daar foto's van? Of tekeningen? groet Eugène
Hi Manus, bedankt voor je reactie. Jij schrijft dat jouw raboesch geen herrie maken, zijn dat andere dan die Sjoerd bedoeld en ik in mijn herinnering heb. Mooi schip trouwens zeg! groet Eugène
Je hoort ze draaien maar het stoort absoluut niet, er bestaan geen geluidloze motoren of aandrijvingen. Voor verdere maten enz. kijk dan even op de Raboesch website catalogus