Schroeven en schroefassen Adolph Bermpohl

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Vliestroom, 18 jun 2018.

  1. Vliestroom

    Vliestroom

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amsterdam
    Dag allemaal,

    Kleine intro; ik ben nieuw op het forum, en onlangs weer een beetje 'terug' in de botenhobby.
    Ik ben momenteel bezig met de bouw van de Vliestroom van Model Slipway, en vermoed dat daar nog wel een goeie poos overheen zal gaan :D
    Ook heb ik de (klassieker) Paloma van Robbe staan, ooit van een buurman half af gekregen en varend gemaakt, nu al poosje stof aan het verzamelen op de vensterbank.

    Maar nu mag ik me gelukkig prijzen met een via het web gevonden, nog niet begonnen bouwdoos van de Graupner Adolph Bermpohl. Zo op het eerste gezicht is de doos redelijk compleet, zelfs met beslagset, maar ik mis ook een aantal dingen.
    Zoals bijvoorbeeld de schroefassen en schroeven, en ook de (bouw)handleiding. Tekeningen trouwens wel.

    Kan iemand hier mij vertellen welke/wat voor schroefassen zit zijn moeten? Zijn ze specifiek of is een random as op bepaalde lengte afdoende?
    Mocht iemand hier de bouwbeschrijving (evt op PDF) hebben dan ben ik daar natuurlijk ook erg in geinteresseerd.

    Alvast bedankt!

    Bob
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Bob, welkom.

    Als ik je een tip mag geven over de schroefassen en de schroefaskokers:
    Kijk eens op de site van Raboesch uit Zeewolde: http://www.raboeschmodels.com/index.php/en/component/virtuemart/marine-accessories/propeller-shafts
    Uitstekende schroefaskokers, af te slijpen op de voor jouw schip geschikte lengte.
    Schroeven hebben ze ook: prima messing schroeven, varierend tussen simpele 2blads tot en met 7 bladige sikkelschroeven voor onderzeeboten.
    Nadelen:
    1) Raboesch levert niet aan particulieren. Je zult ze via de detailhandel (modelbouwzaak of webwinkel) moeten bestellen.
    2) niet goedkoop.

    Zelf schroefaskokers maken kan ook, is niet zo moeilijk. Mocht je daar weer van willen weten laat het maar weten.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat Bermpohl leesvoer op het forum, en met beetje mazzel waarschuwing en antwoorden op nog niet gestelde vragen.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bermpohl, altijd leuk onderwerp! Zusterschip van de Theodor Heuss klasse. Veel over te lezen en te bezoeken. Daar zo een beetje al deze type SAR Seenotkreutzers (SRK) museumstatus hebben gekregen door de inzet van velen. Zijn er wel boekjes over te vinden, vooral op eBay.de Die zijn gezocht, dus prijzen kunnen behoorlijk oplopen...

    Dichtst bijzijnde schip 1:1 van deze klasse tref je in de binnenhaven van Emden. Georg Breusing. Is echt de moeite waard om te besnuffelen, en je kan er op als het open is. Zeer leuk om te betengelen in het echchie!

    Schepen waren uitgerust met 3 motoren. Buitenste twee voor normale vaart, de middenmotor bij 'schip in nood stand'. De romp was ontworpen om 24 knoop bij vlak water te halen. Buitenste propellers waren verstelbaar, de middelste een vaste met zeer hoge spoed. Grootte zo rond de 1.10 meter. De Adoph Bermpohl had dacht ik 2.400 pk aan boord. Moet ik uitgraven uit de doos op zolder. Breusing in Emden had minder vermogen, haalde 19 knoop op vlak water.

    De Bermpohl is gesloopt. De Arwed Emminghaus, ook een zusterschip, is gered na een lange periode van in de verkoop staan door een stichting/vereniging tot het behoud van het schip...


    Georg Breusing... fotootje uit 2003 alweer... met bijboot, omgebouwd tot zelf-richtend. Dat waren ze oorspronkelijk niet...

    DSCN2629.JPG


    Want... dit alleen al is al leuk om even te bewonderen... dat willen we eigenlijk allemaal wel even besturen... ohw, had ik maar een pot met geld :)

    04_CIMG0502.jpg


    Machinekamer van de Theodor Heuss II (Ex Hamburg), op het museum terrein, Deutsche Museum in München, buiten opgesteld... Vergelijkbaar met de Bermpohl. 25,5 meter klasse, ging er aan vooraf in 1957...


    DSCN4581.JPG


    De Heuss op het buitenterrein...


    DSCN4761.JPG


    De roeren...

    DSCN4789.JPG


    De verstelbare schroeven...

    DSCN4790.JPG
    DSCN4792.JPG


    De speedschroef van de middenmotor... Ruim 1 meter. De zwarte patches zijn anti cavitatie panelen zo werd mij verklaard? Het leken wel koelwateruitlaten... of inlaten? Nu dicht geplakt? Koeling van de motoren liep via de scheepshuid, warmte wisselaars. Ik heb daar niet zoveel informatie over...
    Bij kruisvaart stond de prop in een vaste stand. Meedraaien remt meer dan vast gezet. Tussen motor en schroef zat een gearbox/vertraging...


    DSCN4805-Bew.jpg


    Hier het achterschip... totaal anders dan het model dat niet 1:1 schaal is. De vorm van het schip werd geheim gehouden. Destijds te revolutionair. Dus de modelmaker bij Graupner moest maar iets vezinnen...

    DSCN4808.JPG

    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
  5. Vliestroom

    Vliestroom

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amsterdam
    Heel leuk, Bas!

    Ik ben al eens bij de Breussing wezen kijken, toentertijd helaas niet geopend.
    Machtige schepen zijn het, stuk voor stuk.

    Ik heb inmiddels de bouwhandleiding op PDF te pakken, de lengte van de schroefassen kan ik evt. wel via de bouwtekeningen herleiden. Schroeven maar mooi van messing regelen! wel zo waarheidsgetrouw zo te zien ;)

    Heb je het model zelf ook Bas? Ik heb hem op internet wel voorbij zien komen met 3 stuks Marx motoren. Weet niet of die nog te vinden zijn? Het is een flink model dus kan me voorstellen dat er aardig wat power in moet om hem een beetje van z'n plek te krijgen. Tegelijkertijd moet het niet al te snel gaan natuurlijk...

    Groet,

    Bob
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Duitse Export naar de USA... Loodsboot de Peacock... gered en op het droge... Beziet de ranke lijnen! Was overigens uitgerust met f met vaste propellers.... Achterschip en de knikspant! Basisideeën kwamen voor uit het Schnellbootwapen.

    6656211847_c3b533903f_o.jpeg


    En ja, ook naar Italië... inmiddels ook onder de hoede van een museumstichting e.d.

    foto_da_canon_060~0.jpg

    scansione00044.jpg
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb deze nog staan... in deze staat... (voorbeeld internet) en een model in aanbouw... waar geen voortgang in zit door
    al dat gebouw van modelvliegtuigen. Ik heb de aangebroken kit al sinds mijn 12 zo een beetje en gebouwd. Weer afgebroken voor herbouw en de romp daarbij verbeterd met een epoxylaminaat en aangepast achterschip met de scherpe randen.
    Het bijbootje Tedje heb ik in drievoud met ontstellen veel geluk uit het buitenland, losse onderdeeltjes, zonder omdoos. Meest trots op de verpakte versie. Daar vragen ze bij opbod meer voor dan voor een Heuss. Na 47 jaar ongeschonden voor een habbekrats...
    Gezocht vanaf 2003 zo een beetje... en internet serieuzere vormen begon aan te nemen.
    En er doodleuk eindelijk eens informatie gevonden kon worden op sites waar mensen het een en ander vermelden. Je vond immers nooit er wat over! Sommige van die sites zijn al weer uit de lucht. Daarom altijd stukken als pdf opgeslagen en plaatjes bewaard etc. Die fietsen van hardeschijf naar hardeschijf zo in de loop der jaren...

    Verder nog de complete Bermpohlset met alles erop en er aan. In 2003 gekocht... kakelvers, in Duitsland afgehaald in de buurt van Reutlingen met een vakantie. Wel in de meest moderne doos, wit karton met stickerprint. En de bijboot erbij...

    $_57-9.JPG


    Dit flimsy eierschaalkitje... waarvoor de meest absurde bedragen worden geboden ± 200 euro!
    Ik denk dat ik maar repli-kaas ga bouwen... verwacht hoog rendement...


    $_57-14.JPG


    Zja... en dit was een verwaarloosde RTN... de hekjes zo erbarmelijk gesoldeerd... viel al uiteen door ernaar te wijzen...
    Daar wil ik echte verstel schroeven op gaan zetten... Wel op brushless... maar het leuke is dan... daarbij... vliegtuigregelaars :)
    Het hoeft immers maar 1 kant uit!


    DSC_1933-LR.jpg


    En dit was dan mijn Heussje voor de grote sloop... gebouwd tussen mijn 12 en 16...
    daarna werd school en sociaal leven veel te belangrijk... Plaatje uit 2003 zoiets...
    En die Macs... zijn allang afgevoerd naar de sloop... (schroefjes bewaard uiteraard)


    normal_DSCN1862-LR2.jpg


    De romp verkeert nu in deze staat... de tatoos gaven aan waar nog oneffenheden zaten,
    en nog geplamuurd moest worden...


    normal_DSC1376-LR2.jpg

    Groetjes Bas
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De power? Dat valt reuze mee. Met een paar van die kleine 3S brushless torretjes kom je enorm vooruit.
    Maar ook een grotere 4 tot 5S motor... met een kv van zo rond de kv = 400 kom je goed vooruit.
    Zo een motor loopt prima op 3S

    Ik vaar... als ik niet voortdurend vlieg... zucht... met 4 cellen LifoPo4 Headway cellen in de FL8 SAR Flugsicherungsboot (Robbe) vrijwel een hele middag. Wel op grote speedschroeven van Graupner, hoogste spoed, 1,6 x de diameter, en ik heb er reductiekasten tussen van 3,3:1, motor kv van 1.000. Dus die motoren leven in lui lekkerland... hoeven niets te doen... behalve toeren maken en amper amperes te trekken.
    Dat model dan op 12V... en voluit vaart deze 12 kmh en sappelt stroom bij die snelheid.
    Motoren draaien op hoog rendement, zo een 90%. De leut van het toepassen van planetaire reducties... nog muisstil ook.

    Dat haal je bij de mooie Monoperms bij lange na niet. 72% bij overspanning. Voor die tijd toen dat gangbaar was, het beste wat je kon aanschaffen. En binnen de tijdgeest... leuk om toch in werking te zetten.
    De Piles waren echter een beetje luidruchtig. Smeer je die met Superlube teflon,dan worden die al weer een stukje civiler.

    Ik zou voor modern gaan?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Indrukwekkende schepen! In 1982 lagen we met onze zeilboot verwaaid in Laboe en ben ik met de kinderen op de Theodor Heuss gaan kijken. Iets in de Spendenpott en de mannen gaven je een rondleiding. Op de kinderen maakte het de meeste indruk waarmee ze de aluminium stuurzuil poetsten. Met Bier! Vertelden ze je met een stalen gezicht.
    Vier jaar geleden zag ik zo"n schip behoorlijk uitgewoond in Denemarken liggen. Was in de haven van Stubbekøbing. Niet uitgevogeld welke dat is geweest.

    R0017286.JPG

    Twee weken geleden dacht ik het uit te gaan zoeken, maar ze was weg. Vond de oude eigenlijk mooier dan de nieuwe(re). In 2007 nog eentje gezien op Norderney, de Bernhard Gruben. Gr. Klaas.

    2007 Bernhard Gruben 2.JPG

    2007 Bernhard Gruben 1.JPG

    En nog de Minden in 2012, ook in Denemarken, op het eiland Rømø. Met daaronder (speciaal voor Bas) een plaatje van de stuurstand van de dochter.
    RIMG0062.JPG

    RIMG0066.JPG
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inmiddels uitgevogeld dat de boot in Stubbekøbing Seewolf heette en gebouwd was als Hamburg. Was een zusterschip van de Theodor Heuss. Gr. Klaas.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dit is de echte Theodor Heuss, omgebouwd tot jacht... Frido Spatz... en inmiddels al weer een tijd in nieuwe handen...

    Schermafbeelding 2016-04-27 om 03.00.09 2.png


    En in nieuwe handen weer genaamd? ... Heuss...met Photoshop.... Haha..

    theo01.JPG


    Hier nog een hele mooie prent van de Heuss... gevonden op het internet...

    26961604.jpg



    Zusterschip Ruhr Stahl... dat was even zoeken... naar Zuid Amerika... Dus alle bergers uitgevogeld Werkschip voor duikers...
    Heet de Ana Isabel van Techno Dive... beetje treurig schip geworden.


    IMG_1049.JPG


    De Seewolf op een filmpje. In privehanden van een zakenman geweest. DGzRS wilde dat het schip niet verwarde met de dienst, en moest het schip andere kleuren gaan voeren...
    Wat er van de zakenman is geworden weet ik niet. Speelde al zowat 10 jaar gelee. Het schip voer nog onder de naam Hamburg. Ik denk dat je op zo een schip financieel aardig kan leeglopen...



    Kan verkeren...
    http://www.industrierat.de/de/1_seenotrettungskreuzer_seewolf/l/78734

    Tot hotelschip... house boat...
    https://www.cruisinghome-hausboote.ch/historische-schiffe

    En wikki netjes aangevuld...
    https://de.wikipedia.org/wiki/23,2-Meter-Klasse_der_DGzRS
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2018
    MikeMohawk en k-k vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik moet nog ergens een berekening hebben liggen voor het benodigde schaalvermogen. Buitenprops iets van 42 mm en de middelste iets van 52 mm?
    Maar ik had op hoge bladspoed ingezet. Iets wat de echte dus ook hadden... de midden prop zeker in de buurt van 1,6 x tot 2 x de diameter...
    nimmer kunnen achterhalen.
    De duitse schnellboote hadden ook enorm hoge spoed. Scheepstype is vlak na de oorlog ontwikkeld. Ze hadden kennis van zaken van snelle schepen, het bijzondere boeg ontwerp om golven te splijten.
    En de kielvorm... Stau Keil voor hogere snelheden en druk op het achteschip om goed te manoeuvreren
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op één of andere manier laten deze schepen ons niet los Bas. Technisch voor die tijd best wel hoogstandjes denk ik. En je moet wel een dikke knip hebben om daarmee voor je plezier te kunnen varen. Woonruimte is er nauwelijks. Voor iemand die op schaal bouwt moeilijk om aan dat soort schroeven te komen. De cavitatieplaten die tegen de romp zaten zullen geen overbodige luxe zijn geweest. Schroeven gooien per blad een flinke klets water tegen de huid. Niet alles wordt afgevoerd naar achteren. Als ik het goed heb wordt er als ruimte tussen schroef en romp 1/5 van de schroefdiameter aanbevolen. En dan doet het dilemma zich voor veel vermogen, hoge snelheid en minimale diepgang. Met hun waddengebied kozen de Duitsers voor een dochterboot om het ondiepere deel te kunnen dekken. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wat een fraaie series foto's en geschiedenis. Ik heb me zelf ook wel eens wat verdiept in de geschiedenis van deze generatie schepen, maar kwam toch veel nieuw materiaal tegen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    H.B. de 2e link over de Hamburg verwijst naar dezelfde pagina als de 1e link. Is waarschijnlijk iets mis gegaan met plakken van de links.

    Dit is weliswaar een totaal ander schip, maar wel een dermate technisch hoogstandje dat ik hem wel moest plaatsen:



    1:87 en toch volledig functioneel, met zelfs basis verlichting...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -Edit-

    Autodubelpost!
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2018
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dubbele link... maar kon het niet meer aanpassen... en nu puzzel ik waar dat nu weer staat...
    Je kan er in iedergeval een nachtje of meer in snurken.

    Hier nog een aardig filmpje... op zoek naar de houseboat... SRK Hamburg...




    En nog een... gelukkig worden ze bewaard... maar onderhoud zal nodig blijven tot in lengte van jaren...




    Eentje om het geluid bij uit te zetten. Heavy duty behangstrippersmuziek...
    en in de lounge staat het verkeerde model! 't is een schande! :D




    Laat antwoord op je vraag Bob... ja, ik heb ook de complete bouwdoos van de Bermpohl nog liggen.
    Beiboot en Beschlagsatz erbij. Dat leek me toen in 2003? wel handig. Beter geheel compleet.
    Immers... niets is voor eeuwig. De Theodor Heuss heb ik ook geheel compleet. Dat is wel een strijd geweest.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2018
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    En wanneer heb je ze varend, Bas? Nog steeds te druk met de vliegerij? Of woon je qua water in de verkeerde provincie? Moest bij het verhaal over de schroefassen denken aan een aandrijfunit die ik in 2010 zag in Peenemünde. Dacht dat ik er een foto van had genomen maar helaas. Gelukkig is Google ook deze keer onze vriend. Gr. Klaas.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2018
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... Klaas... ik mag natuurlijk niet mopperen... ja, die vliegerij, het blijft verslavend en 'absorberend' (met een stuurfout weer een mooie zwever de grond in... dom, dom, dom... maar gelukkig fixabèl, maar niet het doel voor herhaaldelijke reparaties :D )

    Mooie grote brommer is dat. Turbodiesel?... U-Boot? Schnellboot? Lange as... er staat een bordje bij... :)
    Unterwasserboot... vast :)... trof nog wat meer. Zit een verstel-prop achterop. Zal wel voor gewoon bootje zijn... of een Russisch bouwseltje?

    https://museum-peenemuende.de/?lang=en

    Moet er echt eens een keer langs... bovendien... onvoorstelbaar mooi gebied.

    Ut is een tweetakt dieseltje... effe een screendumpje van getrokken...

    Schermafbeelding 2018-08-21 om 13.18.18.png
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2018
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    V12 cilinder 2 takt diesel met inlaatpoorten en uitlaatkleppen. 2200 PK bij 750 toeren. 2 traps compressor. Oppervlakteschip met 2 van deze sets. 56,75 x 7,5 x 2,35 m. 414 ton waterverplaatsing en een snelheid van 21 knopen. Hieronder een close-up van de schroef. DDR marine 70-er jaren. Gr. Klaas.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina