Schroeven/motoren voor Robbe Norderney

Hallo heren modelbouwers,

Dankzij een oplettende lezer van dit forum ben ik sinds kort in het bezit van een Robbe Norderney! Deze werd zonder motoren en electronica verkocht. Maar laat ik nou stiekem nog 2 nieuwe Speed 720 BB Torque motoren hebben liggen... Zijn deze wel goed om de boot ermee aan te drijven? Of zijn er betere op de markt?

Tevens was ik erg nieuwsgierig welke schroeven ik nodig zal hebben. De standaard schroeven zijn ietswat klein en van plastic...

Ik ben zeer benieuwd! :roll:

Groet van Robert
Rotterdam

Hoi Robert,

Er zijn twee betere motoren; de Speed 900BB Torque van Graupner en de Power 1000 van Robbe.

De Speed 900BB torque is wat sterker en heeft een hoger toerental (6500omw/min in plaats van 4100omw/min). Nadeel is wel dat deze motor iets minder zuinig is in het stroomverbruik. Ik heb deze motor in mijn Amsterdam liggen en mij hoor je niet klagen :D .

De Power 1000 is de sterkste motor van de drie en heeft ook het laagste toerental (2200omw/min in plaats van 4100omw/min). Ook deze motor heeft een iets hoger stroomverbruik dan de Speed 720. Het grootste nadeel van deze motor is dat hij harder vooruit dan achteruit draait (zie mijn topic over de Smitwijs Singapore). Bij een enkelschroever maakt dat niet veel uit, maar een dubbelschroever heeft daar meer problemen mee.

Als je één van de boevenstaande motoren gaat gebruiken zou ik de plastic schroeven vervangen door messing schroeven. Ik heb namelijk met mijn Amsterdam een keer alle drie de bladen van de plastic schroef eraf gedraaid omdat het vermogen van de motor iets teveel was voor de schroef :? . Gelukkig gebeurde dit in bad maar zoiets wil je niet als je lekker aan het varen bent.

Groetjes Danny.

Hallo Ome Robert.

Zoals je in een ander topic hebt kunnen zien gebruik ik de 720 BB Torque's in 'mijn' ( jouw ex) Norderney. Rechtstreeks drijven ze twee 5 blads messing schroeven van Raboesch aan, doorsnede 40mm.
Daarmee heeft de Norderney een behoorlijke trekkracht en bovendien een aardige snelheid. Eventueel zouden er 42,5mm schroeven onder kunnen, maar die moeten dan iets schuiner in de romp geplaatst moeten worden om teveel cavitatie te vermijden. En ik weet niet of dat nou zoveel scheelt in trekkracht of snelheid. In ieder geval gaat je stroomverbruik daarmee wel ongeveer 1/4 omhoog.
Daarom bevalt deze combinatie van motoren en schroeven me prima: Ik kan de hele middag zonder problemen op volle snelheid varen op twee 12V, 7Ah accu's zonder dat de motoren warm worden. Qua geluid zijn ze ook ideaal: het enige wat je hoort op volle snelheid is het gebruis van het water. Op lage snelheid hoor je het piepen van de regelaars. Maar de motoren hoor je absoluut niet... Terwijl ik de proefvaarten met een 'open boot' heb gedaan: nog geen dek erop, behalve een stuk voordek en een stuk achterdek, om eventueel buis- en hekwater buiten te houden. Ik zou zeggen: gewoon die 720's inbouwen!

Groet en succes!
Roel

Back