schroeven smit rotterdam

ik heb even een vraag ik heb een smit rotterdam . zou ik 3 blad messing schroef er op zetten of een 4 blads schroef. de boot is een meter lang. ik hoor van jullie .

gr freddy

Hè Freddy

Ik zou voor een 4 blads gaan maar of het wat uit maakt weet ik niet,daar moeten de echte vaklui maar een mening over geven.

succes en tot later.

moi harrie. alles oke . dat dacht ik ook aan om 4 blads er op te zetten . maar als het iets uit maakt zou ik even niet weten . daarom wou ik het even van een kenner weten dat het zin heeft. zeg harrie ik heb nog vakantie wij gaan nog wel even varen .

gr freddy

#smit hunter
Als de schroef dezelfde diameter houdt :roll:
Wie trekt dat vierde blad dan mee dacht u :oops:
Juist de motor dus meer stroomverbruik dan he :!:
mvg
Frederik :D :D

goeie,maar ik heb geen zin om alle soorten schroeven te gaan kopen :|
ennuu ampère meters gaan toch niet boven de 10A ? (of zit ik er nou dik naast)

niet dat je die bereikt ofzo maar..

@Wouter Voorberg
Nou je zit er niet dik naast hoor ,er zijn amperemeters die dat niet kunnen dus :!:
Maar met een aanpssing ken je wel 100 ampere meten hoor.
Heb ik al eens wat over geschreven hier op het forum.
Je moet zelf een shunt maken.
mvg
Frederik :D
shunt.jpg

De Link werkt niet Frederik :wink:

Maar inderdaad en 100 A is nog kinderspel, Heeft shunten op z'n werk varieerend tussen 10 en 6000A. En die 6000 A meet ik ook met een redelijk eenvoudige multimeter . Het is een kwestie van Potentiaal verschil over een een stukje geleider waar de gelijkstroom door loopt en die milli volten hebben een linieare verhouding met de stroom. Maar volgens mij had Frederik daar een mooi stukje over toch ?

Gr Martin :D

Danke ! kan ik tenminste ook het verbruik in mijn speedbootje meten :D

Wouter als je nu eens verteld wat voor motoren je gebruikt.
Werk je met een vertraging op de motor of rechtstreeks.
Het zijn allemaal dingen die met mekaar te maken hebben.
Ik zou er gewoon 4 blads schroeven onder zetten het orgineel heeft dat toch ook.

mooi zo . heb ik het toch goed gedaan om 4 blads schroeven te hebben gekocht . je hebt iets meer stroom verbruik maar wel meer trekkracht en daar gaat het toch om bij een sleper.

gr freddy : :D

Waar haal je die gegevens vandaan Freddy dat je met een 4 blads schroef meer trekkracht hebt, daar ben ik wel benieuwd naar.

Vooral omdat je uitgaat van de in de Modelbouwzaken al jaren niet veranderde standaard schroeven met geponste bladen.

Als je de gegevens van de orginele schoef zou hebben, deze in een cnc freesbank in zou voeren, zal je pas de ideale schroef krijgen.

Hoi Jan,

Wat de trekkracht en een vierblad betreft heeft Freddy, naar mijn inziens, gelijk.

Toen ik de Amsterdam aan het bouwen was ben ik met een kunstof 3-blad (zat in de bouwdoos) begonnen die lag binnen no-time in 4 stukken (1x naaf en 3x blad :evil:). Daarna heb ik er een 3-blad van dezelfde diameter maar dan van messing (Raboesch) onder gehangen. Dat ging al stukken beter, maar de trekkracht was nog niet om over naar huis te schrijven. Op aanraden van een verkoper heb ik toen een messing vierblad (ook Raboesch en dezelfde diameter) gekocht, omdat volgens zijn zeggen ik dan wel wat snelheid in moest leveren, maar dat de trekkracht ten goede zou komen. De beste man had nog gelijk ook, de Amsterdam ging niet meer zo hard (was ook helemaal niet nodig) maar had toch wat meer trekkracht dan voorheen.

Een ander voorbeeld; toen ik onlangs tijdens de Havendagen in Terneuzen was heb ik met Wouter zzw een sleepwedstrijdje gehouden. Mijn Walcheren (2x drieblad) en zijn Zeeland (2x vierblad) achter elkaar geknoopt en eens gekeken wie nu precies de sterkste is. Drie keer raden, de Zeeland van Wouter won het met gemak en dat terwijl de specificaties van beide slepers vrijwel gelijk zijn (zelfde motoren, zelfde schroefdiameter e.d.).

Kortom ik denk wel degelijk dat het het één en ander met elkaar te maken heeft. Speedboten hebben niet voor niets 2-blad schroeven, die zijn gebouwd op snelheid en niet op kracht en bij slepers is het precies andersom, veel kracht en relatief een lage snelheid, dus een 4-blad :D.

Groetjes, Danny.

@Danny Bimmel
Ik heb altijd gedacht ,als dat de Zeeland van muller een schroef had.
Of heb jij het over een andere ZEELAND.
Ik heb het over de ZEELAND: die in Ekenstein met de wsd dag.
omver is getrokken :oops:
mvg

Frederik :D

@jan vos

Ik gebruik raditator-ventilator-motoren :lol: en ik ben van plan er 100mm 4 blaads schroeven op te zetten

Back