Hoi Jan,
Wat de trekkracht en een vierblad betreft heeft Freddy, naar mijn inziens, gelijk.
Toen ik de Amsterdam aan het bouwen was ben ik met een kunstof 3-blad (zat in de bouwdoos) begonnen die lag binnen no-time in 4 stukken (1x naaf en 3x blad :evil

. Daarna heb ik er een 3-blad van dezelfde diameter maar dan van messing (Raboesch) onder gehangen. Dat ging al stukken beter, maar de trekkracht was nog niet om over naar huis te schrijven. Op aanraden van een verkoper heb ik toen een messing vierblad (ook Raboesch en dezelfde diameter) gekocht, omdat volgens zijn zeggen ik dan wel wat snelheid in moest leveren, maar dat de trekkracht ten goede zou komen. De beste man had nog gelijk ook, de Amsterdam ging niet meer zo hard (was ook helemaal niet nodig) maar had toch wat meer trekkracht dan voorheen.
Een ander voorbeeld; toen ik onlangs tijdens de Havendagen in Terneuzen was heb ik met Wouter zzw een sleepwedstrijdje gehouden. Mijn Walcheren (2x drieblad) en zijn Zeeland (2x vierblad) achter elkaar geknoopt en eens gekeken wie nu precies de sterkste is. Drie keer raden, de Zeeland van Wouter won het met gemak en dat terwijl de specificaties van beide slepers vrijwel gelijk zijn (zelfde motoren, zelfde schroefdiameter e.d.).
Kortom ik denk wel degelijk dat het het één en ander met elkaar te maken heeft. Speedboten hebben niet voor niets 2-blad schroeven, die zijn gebouwd op snelheid en niet op kracht en bij slepers is het precies andersom, veel kracht en relatief een lage snelheid, dus een 4-blad

.
Groetjes, Danny.