Schroeven van de Propshop.

Ik ben mezelf aan het orienteren op een nieuw project, en daar voor heb ik een 4-blads, 90mm schroef nodig.
Nu bestaat er een firma in Engeland, The Prop Shop, welke schroeven fabriceerd.
Heeft iemand ervaring met de schroeven van deze firma?
De schroef kost nl 27 engelse ponden, en dat vind ik nog al wat, maar.....
alle waar naar z'n geld.

Hoi Adam,

Ik ben mezelf aan het orienteren op een nieuw project

Laat me raden, de Zwarte Zee IV?

Ik heb geen ervaring met deze firma, maar waarom niet gewoon binnen de landsgrenzen blijven :D , Raboesch heeft deze schroeven ook. Ik heb ze ook klaarliggen voor mijn Singapore (Ok, ze zijn geen 90mm meer maar goed). En die zijn nog een stuk goedkoper ook, ik betaalde €27,85 voor de Raboesch schroef terwijl die schroef van Propshop omgerekend ongeveer €38,88 kost (excl. verzendkosten). Het enige verschil tussen de schroeven lijkt mij dat die van Raboesch van messing zijn en die van Propshop van brons. Maar als het de Zwarte Zee is dan heb je aan één schroef genoeg :wink: en maakt dat dus niets uit.

Het enige wat ik gemerkt heb bij de Raboesch schroeven is dat de bladgrootte van de schroeven kan verschillen. Ik heb voor mijn Singapore natuurlijk twee schroeven nodig, toen ik klaar was met aftoppen dacht ik dat ik wat verkeerd had geddaan :? . De ene schroef leek groter dan de andere, maar na nameten bleken ze beide 83mm te zijn 8O . Blijkt dat bij de ene schroef de bladen ietwat groter te zijn :( .

Groetjes Danny.

Jij mag niet meer raden :nooo:

Ik heb tot nu toe ook altijd de schroeven van Raboesch gehad, maar ik wil eigenlijk eens iets anders proberen.
Volgens mij hebben de schroeven van de Prop Shop een wat "mooiere" bladvorm.

bij de HMBC varen een aantal schepen met schroeven van de propshop waar onder
de zwarte zee III
j.f.j. de nul
vliestroom
smit lloyd 109 (binnen kort)

Adam,

Die schroeven bevallen goed. Kom eens langs op een HMBC-clubavond, dan kun je het de mensen zelf vragen en dan kun je gelijk lid worden. Je zit toch heel dicht bij de HMBC.

Bol,
Wat is bij jouw Smit Lloyd binnenkort?

Groetjes,
André

de schroeven van Propshop zijn gegoten , in brons , terwijl de Raboesch schroeven hebben hun bladjes gesoldeerd op een naaf ( zoals Rivabo )

of ben ik verkeerd , soms ? :oops:

de groetjes

Laurent

Ik heb zeer goede ervaringen met de schroeven van Propshop. Op een twee motorige torpedesnelboot van 1.7 meter lang gebruik ik twee speed 900 BB torque motoren. Dit zijn 12V motoren die ik op 6V direct een 70mm drieblad schoef aan laat drijven. Voor de speedstand overbrug ik de regelaar met een sterk relais. Hierdoor is er geen spanningsval meer over de zelfbouwregelaars. Er staat dan direct 6V op de motoren. (Wat een acceptabele snelheid in combinatie met vaartijd opleverd.) Eerst gebruikte ik de schroeven van Raboesch. Deze heb ik laten vervangen door Propshop schroeven. Ik heb gewoon een Raboesch schroef opgestuurd naar Propshop met het verzoek om een schroef van hun met de zelfde maat. Het duurde wel 1.5maand voordat ik de nieuwe schroeven had. Resultaat: 20% minder stroom verbruik met nagenoeg de zelfde vaarsnelheid. Dat laatste is natuurlijk moeilijk te schatten. Een kwestie van gevoel. Het is het dus dik en dwars waard om propshop schroeven aan te schaffen. Je kan dus eerst met Raboesch schroeven expirementeren, vervolgens een passende gegegoten bronzen schroef kopen. Het ziet er overigens geweldig uit. Het is dat ik mijn camera uitgeleend heb, anders had hier een plaatje bij gestaan.....

succes

Alstublieft........

afb10488.jpg

Hallo,

Voor ons geen andere schroeven dan die van propshop. Ze zijn wel duurder maar zeer degelijk. Je kan kiezen welke schroefdraad je nodig hebt enz.
De schroeven zijn in 1 stuk gegoten, bladen afbreken is dus een kust t.o.v. de Raboesch schroeven als ik mij niet vergis zijn deze gesoldeerd of gebrazeerd. (zelf heb ik hiervan al enkele bladen verspeeld).

De bestelling gebeurt via mail en de betaling via overschrijving alles gaat zeer vlot (als ze voorradig zijn anders kan het wel wat uitlopen)

Ook voor boegscjroeven vindt je hier een oplossing.

Gr,

Stefaan

heb gekeken op de webside van propshop maar ik begrijp hun codering niet erg wat betreft de grote van de schroeven?

Hallo,

Het is niet gemakkelijk maar ik ga het proberen, komt tie;

A1/0675/5/LH als voorbeeld.

A1 staat voor; Standard scale propellers (bronze)

D2 staat coor; Cleavers & r/c hydro props (bronze)

/0675 staat voor; de eerste twee cijfers staan voor de diameter in tienden
van inches gevolgd door de pitch in tienden van inches

/5 staat voor het aantal bladen

/LH staat voor linkse of / RH rechtse schroef

dan nog even voor het omrekenen 1 inch is 25,4 mm dus 1 tiende inch 0,1 = 2,54 mm.

dan komt ons probleem 40 mm is dan 40/2,54=15,748... je ontkomt er niet aan, een mooi maat in mm krijg je niet meer.

Hopelijk is het wat duidelijker en heb ik geen fouten gemaakt !!

Tom Boere

Die Prop-Shop schroeven zijn inderdaad schitterende dingen. Ik ben ooit in de fabriek (was toen meer een erg ruime schuur) geweest. Mooi om te zien hoe ze eerst een wasmodel maken, gieten, en vervolgens de schroef afwerken en polijsten.

Ik heb ze onder een Adolph Bermpohl, en een Walrus onderzeeër zitten, werken erg goed. Hoog rendement, weinig cavitatie, veel 'grip' op het water.

schroefsub.jpg

De 7-blad scimitar onder de sub.

Ze zijn ook via Norbert Brüggen in Duitsland te bestellen: http://modelluboot.de/ Waarschijnlijk zit hij met de prijs iets hoger, maar hij heeft er een flink aantal op voorraad, ook de 'normale' 3 en 4 blad types.

Groeten, Lex.

Back