Weet er iemand of en waar er nog regelbare carbus voor de webra en nelson motor te koop zijn? Ik heb juist een heel aantal van deze motoren gekregen van een lid in mijn club. De motoren zijn wel redelijk oud en hebben er nu een open carbu opstaan. Alvast bedankt.
van een oud lid wel eens begrepen, dat de schuif carbs an sich best leuk waren.. maar geen vergelijk met de huidige carbs je kan ook een morderne carb erop zetten, wordt het afstellen een stuk prettiger van.. ergste wat kan, is dat je een verloopje moet maken..
Os carburateur kun je de hals de diameter pas vijlen . Geeft een prettiger af te stellen motor. Toendertijd op mijn 40 speed een carburateur van een 50sx gezet .
De Webra schuifcarburateur was een uitstekende carburateur maar alleen al je hem goed afstelde. Juist daar schortte het nog wel eens aan. Zelf heb ik er nooit één gehad maar bij ons op de club waren er verschillende. De meeste van hen konden de carburateur goed afgesteld krijgen en dan liep de motor als een zonnetje. Er waren ook mensen die steeds weer aan de naalden gingen draaien en zodoende de afstelling nooit echt goed kregen. Het was zo dat je er gewoon af moest blijven als hij eenmaal goed was afgesteld. Er waren alleen heel kleine aanpassingen nodig met betrekking tot het weer en de temperatuur. Als je ineens heel andere brandstof ging gebruiken was vaak wel weer een hele afstelprocedure nodig. Ook een andere prop kon behoorlijke invloed hebben maar als je het goed aanpakte en met heel kleine veranderingen aan het werk ging kreeg je de carburateur vrij snel weer prima afgesteld.
Bedankt voor de info. Ik heb ook mijn vraag wat aangepast want ik wist niet meer dat er een verschil is tussen een schuifcarbu en een regelbare carbu. Ik ben dus meer op zoek naar regelbare carbus.
Wat versta je onder een regelbare carburateur? Veruit de meeste carburateurs die op modelmotoren worden gebruikt zijn regelbaar. Je kan op z'n minst de hoofdsproeier regelen. Velen hebben ook een regeling voor lage toeren en sommige ook nog voor het middengebied. Daarnaast is meestal ook het "gas" te regelen. Vandaar mijn vraag.
ik zou gewoon ff tussen de onderdelen van de OS motoren kijken. als je een .40 motor hebt, bij OS de bij behorende carb nemen. en dan de hals passen maken, of een verloop maken. er zit wel verschil tussen auto, vliegtuig en heli motoren. als je vliegtuig motoren hebt, ff opletten dat je bij os tussen de vliegtuig motor onderdelen kijkt.
Wel hiermee bedoel ik dat ik de gas wil regelen want op dit moment hebben ze allemaal open carbus en dan kan ik enkel op volle gas vliegen. Het gaat dus over vliegtuigmotoren.
https://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/air/aircraft/airindex.htm maat motor opzoeken. opletten 4takt of 2takt onder het plaatje van de motor op "manual"drukken type nummer carburateur opzoeken. dat nummer in google gooien, kijken wie de carb op voorraad heeft.
Ok, je heb nu dus een carburateur met enkel een venturie dus zonder gasregeling. Dat zijn motoren die meestal voor lijnbesturing of vrijevlucht modellen worden gebruikt. Er zijn enorm veel motoren te koop van 1cc tot 20cc en nog meer die wel een carburateur hebben met een gasregeling. Helaas is het vaak moeilijk, soms zelfs onmogelijk, om een motor met een vaste carburateur om te bouwen. Als je handig bent met een draaibank en een freesbank kan je soms het één en ander aanpassen of een adapter maken waar je een regelbare carburateur op kunt zetten. Er zijn ook motoren op de markt (geweest?) waarvan de verturie uitneembaar is en kunt vervangen door een regelbare carburateur. Losse carburateurs zijn nog steeds te koop maar je moet wel een passende hebben voor jouw motor(en). Een te grote of te kleine carburateur zullen niet goed werken.