Schuifraampje - help, ik snap het niet....

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Ha,
Ik heb een poosje geleden een schaal-schuifraampje gevonden voor mijn ASW. Het is een raampje van Multiplex. Er zit in de verpakking een raampje en twee stukjes rails, en 6 kleine schroefjes.
Die railtjes zijn niet symmetrisch, er is een stukje waar het raampje echt in de geleiding zit en een stukje waar het raampje maar aan één kant tegen wordt gehouden. Wie zo'n raampje kent weet waarschijnlijk precies wat ik bedoel :-)

Nu komt het; ik snap niet hoe het in de kap komt. Kan iemand even een foto maken van zijn raampje....?

67384a88f0e4ad01f.jpg

Als je hem inbouwt zoals op de blauwe foto moet je hem naar rechts schuiven om hem half open te maken .
Schuif je hem naar links kan je het raampje er uit halen .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,
Dat begrijp ik dus niet helemaal. Het gat wat je in de kap maakt moet neem ik aan net zo groot zijn als het raampje. Maar als het raampje dicht zit valt het er toch naar buiten uit? Of is dat juist de bedoeling?

Het gat moet dus kleiner zijn als het raampje .

Ik denk zo'n 5mm aan alle 4 kanten .

En alles zit binnen in de kabine gemonteerd en het raampje valt naar binnen uit de rails als je het helemaal naar links schuift .

Mvg Johan

oke. Dan is het dus niet helemaal "flush" als het dicht zit, het blijft altijd achter de originele kap zitten. Dat dacht ik al maar ik wilde het even zeker weten.
Overigens kan hij naar links niet uit de rails want daar zit een soort verhoging waardoor je het niet verder kunt schuiven.
Dank.

Van de rails mist er een stuk geleiding in de lengte van het raam .

Je moet dus de rails zo inbouwen dat het raampje er uit kan vallen als je hem naar links schuift.

De rails word dus met de " hele " kant aan het plastik van de kabine geschroeft .

Mvg Johan

Zonde van de cockpit.
Je kunt het ook inbouwen zonder dat gat er in te maken.
Kan het niet schuiven, maar ook niet naar buiten vallen.
Wel, als je èèn raampje gebruikt, aan de linker zijde plaatsen.

Gr R

Ronald,
Briljant. Ik hoef namelijk geen functioneel raampje maar wil wel het uiterlijk. Dank, dank, dank :-) Dat ik daar zelf niet op ben gekomen!

Hij kan wel schuiven maar erg verfrissend is het niet voor de piloot :-)

PICT0001.jpg

Eerdaags komen mijn schaalinstrumentjes en Hebelsatz (kleppen, microfoon, stuurknuppel en zo). Het begint er op te lijken.

Okay, het waaide wat vlagerig ik was constant aan het bijsturen dus ik ben niet heel hoog gegaan met de Riser. Als het nog wat gaat liggen vanavond gaat ik het weer even proberen.

Jawohl . .

Mooi taaltje dat Duits . . ben nieuwsgierig waar jij je instrumenten en 'Hebelsatz' kauft . .

Inderdaad lekker thermisch vandaag, mijn ASW bleef ook lekker boven. Heb nu wel een verbrande kop, niet ingesmeerd, nicht gut na.

Jacob

Dank

voor je snelle reactie, maar dat is ook weer standaard bij je . .

Lindinger ken ik, maar dit stuk van de site nog niet. Grappig is dat ik eigenlijk alleen maar in het buitenland bestelde en nu steeds meer in NL.

Mijn ASW is 1:5 dus je zat in de buurt.

Veel vliegplezier verder.

Jacob

Back